Wersja do druku

Udostępnij

Z radością informujemy, że jury w składzie: Jacek Wakar, Jacek Głomb i Romuald Wicza-Pokojski przyznało Grand Prix SzekspirOFF 2017 w wysokości 6 500 zł Piotrowi Mateuszowi Wachowi i pozostałym twórcom spektaklu Rytuał 23 albo obrazy ze śmierci wodza za twórczą inspirację dziełem Williama Szekspira, konsekwentne przekraczanie granic teatralnych gatunków i artystyczną uczciwość. XXI edycja Festiwalu Szekspirowskiego, którego częścią od 2011 roku jest nurt alternatywny SzekspirOFF trwała od 28 lipca do 6 sierpnia 2017 roku. 

 

Tekst spektaklu Rytuał 23 albo obrazy ze śmierci wodza powstał na podstawie: Juliusz Cezar Williama Szekspira (w przekładzie Leona Urlicha); O wojnie galijskiej Gajusza Juliusza Cezara, O wojnie domowej Gajusza Juliusza Cezara, Gajusz Juliusz Cezar Aleksandra Krawczuka. Gajusz Juliusz Cezar to wielka postać historyczna, która stała się inspiracją niezliczonych artystów. Przedstawiany jako genialny strateg, dyktator, literat czy kochanek, otoczony jest zawsze mroczną atmosferą tajemnicy, zdrady i śmierci. Przewrotnie jednak Szekspir sztukę zatytułowaną jego imieniem nie poświęcił jemu, a problematyce władzy, lojalności oraz wewnętrznej walki pomiędzy patriotyzmem a przyjaźnią.

 

Piotr Mateusz Wach, podążając tropem spektaklu Ryszard. Ciało z gniewu postanawia zmierzyć się z kolejnym legendarnym, szekspirowskim bohaterem. Inspirując się japońskim tańcem butoh, artysta poświęca swoje ciało, aby wykreować skomplikowany konstrukt psychologiczny postaci wielkiego rzymskiego wodza, przedstawiając go w sytuacji skrajnej i ostatecznej.

 

Piotr Mateusz Wach jest tancerzem Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBRAK oraz absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu oraz krakowskiego Lart Studio. Pochodzi z Kielc. W 2013 roku zatańczył w dyplomie tanecznym Transdyptyk w reżyserii Anny Piotrowskiej oraz zagrał główną rolę w spektaklu dyplomowym Jak wam się podoba w reżyserii Briana Michaelsa. Współtworzył i występował w spektaklach m.in. Anny Piotrowskiej: democratic body (2015), Zagubieni w skórze (2015) oraz Mikołaja Mikołajczyka: Dekalog, czyli fowarczne imagninarium (2015). Współpracuje także z polsko-niemieckim kolektywem little:interference, z którym stworzył spektakle: Heimsuchung/Nawiedzenie (2012), Operculum (2013) oraz Jetzt|Teraz (2014). Był także asystentem reżysera Błażeja Peszka przy spektaklu dyplomowym Wydziału Teatru Tańca zatytułowanym Superbohaterów10/9 (2015). Jako performer-freelancer rozwija swoją karierę solową. W ciągu ostatnich trzech lat stworzył Tryptyk Ciała; trzy solo-spektakle/performanse, w których podejmuje temat ikonizacji ciała w kontekście współczesnej kultury i społeczeństwa. Spektaklem zamykającym tryptyk jest Święto wiosny, które stworzył we współpracy z islandzką artystką Heleną Jónsdóttir (2015). Jego następny spektakl Ryszard. Ciało z gniewu, którego premiera miała miejsce podczas XIX Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku, otrzymał nagrodę „Złotej Czachy”  za najlepszy spektakl w Nurcie OFF XIX Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. W spektaklu RYLE.metamorfozy porusza temat wrażliwości górników oraz podsumowuje swoją sześcioletnią obecność na Śląsku.Prężnie działa w dziedzinie performance artu. Jego pierwszymi osiągnięciami są shaved.01 zaprezentowany w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium (2012) oraz Horse Riding stworzony we współpracy z Jozefem Fručkiem (2013). Jego najważniejszy performans ja_gruby (2014), traktujący o kanonie i ideałach współczesnego piękna, został zauważony i doceniony, a jego prezentacja na festiwalu Pro_Contra w Szczecinie wywołała burzliwą dyskusję na temat wizerunku ciała. W listopadzie 2014 roku rozpoczął współpracę z Przemkiem Jeżmirskim i Joanną Wydrą nad wielopłaszczyznowym projektem Transfer, który jest serią performansów długotrałych transmitowanych za pomocą streamingu w Internecie i na żywo wyświetlanych w galeriach sztuki. Artyści w 2015 roku pokazali się w m.in. Katowicach, Wiedniu oraz Warszawie (prezentacja wideo). Jest laureatem „Złotej Maski” w kategorii choreografia – prestiżowej nagrody teatralnej przyznawanej przez Marszałka Województwa Śląskiego (2013), stypendysta Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury (2015) a także polski reprezentant w konkursie SoloDuo2015 w Budapeszcie.

 

Strona internetowa: http://pmwach.wix.com/home

Videoart we współpracy z Przemkiem Jeżmirskim: https://vimeo.com/jezmirski

 

Werdykt jury

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close