Wersja do druku

Udostępnij

Taniec będzie obecny podczas Nocy Muzeów 18 maja w Gdańsku i Elblągu. W Gdańsku w CSW Łaźnia wystąpi TO-EN Butoh Company z performansem Disturbances*, natomiast w Elblągu w Centrum Sztuki Galeria EL zostanie pokazany spektakl Patryka Lichoty, Magdy Przybysz i Marty Romaszkan Strange Lóóp. Ponadto w Gdańsku-Wrzeszczu odbędzie się wykład Leszka Bzdyla Wrzeszcz cały dzień w ramach projektu Taniec się czyta. Leszek Bzdyl: „Taniec stał się elementem mojego teatralnego doświadczenia stosunkowo późno. Dopełnił i pogłębił niejako zestaw technik scenicznej wypowiedzi. W ciągu lat pracy okazało się, że jest bazą dla pracy z głosem, w jakiś szczególny sposób wspiera określanie charakteru postaci scenicznej, służy kreowaniu atmosfery emocjonalnej widowiska teatralnego. Taniec, o którym mówię jest wypadkową wielorakich systemów ruchu: od medytacyjnych technik pracy z ciałem rodem ze Wschodu, poprzez wyrazistość mima ze szkoły Henryka Tomaszewskiego, na technikach tańca współczesnego rozwijanych w Europie i Ameryce kończąc. Taniec, który mnie interesuje nie zamyka się w ciasnych ramach estetyki. Ten taniec wspiera aktora-tancerza w jego wysiłku, aby istnieć na scenie tu i teraz, pozwala widowni współuczestniczyć w akcie kreacji. Ten taniec nie tworzy metafor. Taniec, którego ciągle na nowo poszukuję jest opowieścią o człowieku w jego powszedniości.”

Performance TO-EN to zaproszenie do spotkania z tańcem butoh – gatunkiem wciąż nowym dla widza i zaskakującym swą odmienną stylistyką. Wyłamujące się wszelkim jednoznacznym kategoryzacjom, butoh burzy zastane formy i redefiniuje warunki wymiany artystycznej.

Koncept, wykonanie: TO-EN
Audiosfera: Timo Viialainen (Finlandia)
Kostium: TO-EN

Zrealizowano ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska.

Strange Lóóp jest spektaklem interpretującym koncepcję „dziwnej pętli”, która tłumaczy zjawisko świadomości jako wynik sprzężenia zwrotnego układu percepcji. Dwie tancerki zaopatrzone są w poszerzone zmysły: kamerę-oko i mikrofon-ucho. Tańcząc, wywołują sprzężenia zwrotne dźwięku i obrazu. Punktem odniesienia jest ustawiony w centralnym miejscu sceny głośnik, praźródło wszystkich dźwięków, który sprzęgając tworzy z nimi oś relacji. Parametry sprzężeń dźwięku są nieustannie zmieniane przez ruch tancerek w przestrzeni. Sprzężenia zwrotne video (strange loop) są kulminacyjnymi momentami spektaklu. Najpierw ukazane jako struktura samoświadomości systemu, następnie ulegają transformacjom poprzez „wpadanie w pętlę” elementów świata i oddziaływanie pętli na siebie. Wokół sprzężeń tworzy się historia powstawania mechanizmów poznawczych, identyfikacji otoczenia, siebie oraz drugiej osoby. Spektakl taneczny staje się również tworzonym na żywo filmem, który wypełnia przestrzeń scenograficzną.

koncepcja i muzyka: Patryk Lichota
występują: Magdalena Przybysz, Marta Romaszkan

Teaser

Szczegóły

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close