Wersja do druku

Udostępnij

In Out Festival jest cyklicznym projektem Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA organizowanym od 2005 roku. W jego ramach odbywają się wykłady, przeglądy filmów, koncerty oraz otwarty, międzynarodowy konkurs na najlepsze prace wideo, eksperymenty, dokumenty i animacje. Tegoroczna, XII edycja festiwalu odbywa się w dniach 20-22 kwietnia 2018 i ma celu przyjrzenie się kreatywnemu potencjałowi uwidaczniającemu się podczas zetknięcia dwóch sztuk: tańca i filmu. Przeglądy filmów, pokazy taneczne i wykłady skupiać się będą wokół tematu TANIEC/OBRAZ.

 

Dance film, czyli artystyczny film taneczny (zwany również filmem tańca), to hybrydyczny gatunek, który powstał gdy zapis wideo przestał pełnić jedynie dokumentującą funkcję w rejestrowaniu tańca i choreografii. Taniec i obraz spotykają się w nim na równych prawach, wzajemnie na siebie oddziałując. Z tego spotkania wynikają nowe inspiracje dla obu aktywności.

 

Intencją tegorocznej edycji festiwalu jest przekrojowe przedstawienie tego mało jeszcze znanego w Polsce gatunku. Z jednej strony poprzez pokazy konkursowych filmów eksplorujących relację TANIEC/OBRAZ i zarysowanie teoretycznego tła podczas wykładów, z drugiej – angażując uczestników w warsztaty, spektakle taneczne, rozmowy i dyskusje.

 

PROGRAM

Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku, ul. Jaskółcza 1

 

20 kwietnia godz. 18.00

Premiera spektaklu tanecznego Widzenie poprzedza słowa. Dziecko patrzy i rozpoznaje zanim nauczy się mówić (Anna Steller, Maciek Salamon, Krzysztof „Leon” Dziemaszkiewicz)

 

Pierwszego dnia festiwalu premierę będzie miał efekt współpracy trojga artystów związanych z różnymi dyscyplinami sztuki: Anny Steller, Maćka Salamona i Krzysztofa „Leona” Dziemaszkiewicza. Występ taneczny połączony z projekcją wideo będzie prowokować widzów do zastanowienia się, w jaki sposób ich spojrzenie wpływa na to, co jest przez nich oglądane

 

O spektaklu: Widzenie konstytuuje oglądany obiekt. Obiektem jest tancerz. Jakie odczucia towarzyszą oglądającemu, gdy obiekt ten zmienia swoją tożsamość, porzuca wcześniej zdefiniowaną formę na rzecz ciągłej przemiany. Jakie odczucia towarzyszą nam ,gdy oglądamy akt twórczy dziejący się na żywo, a jakie, gdy widzimy ten sam akt w formie wideo? Tancerze w swoim spektaklu eksperymentują z ideą postrzegania tancerza, jego płcią, wyglądem, sposobem poruszania się, granicą pomiędzy dziełem sztuki a jego dokumentacją, wpływając tym samym na percepcję odbiorcy.

 

Projekcje filmów konkursowych, 21 i 22 kwietnia

 

W ramach festiwalu organizowany jest konkurs krótkich form filmowych podejmujących temat TANIEC/OBRAZ. W trakcie sobotnich i niedzielnych przeglądów widzowie będą mogli zobaczyć dwadzieścia filmów wyłonionych przez jury spośród zgłoszeń nadesłanych z całego świata. Konkurs ma międzynarodowy charakter, więc jak co roku można spodziewać się ciekawego i zróżnicowanego zestawienia.  Prezentacje zostały podzielone na cztery bloki. Podczas każdego setu zostanie pokazanych pięć filmów.

 

Opisy filmów i biogramy twórców dostępne są tu:

 

Cz. I + rozmowy z artystami, 21 kwietnia godz. 13.00

Cz. II + rozmowy z arystami, 21 kwietnia godz. 15.00

Cz. III + rozmowy z artystami 22 kwietnia godz. 13.00

Cz. IV + rozmowy z artystami 22 kwietnia godz. 15.00

 

 

21 kwietnia, sobota

 

 godz. 17:00: Więcej niż obraz, więcej niż taniec, więcej niż film, czyli 9 wariacji na temat dancefilm – wykład dr Katarzyny Pastuszak

 

W ramach IN OUT FESTIVAL 2018 CSW Łaźnia w Gdańsku zaprasza na wykład dr Katarzy Pastuszak poświęcony tematyce filmów tańca. Artystyczny film taneczny jest w Polsce zjawiskiem mało znanym i słabo opisanym. W anglojęzycznym dyskursie naukowym zjawisko to funkcjonuje m. in. pod nazwą dancefilm (termin zaproponowany przez Erin Branningan). Idąc tropem najnowszych badań prowadzonych przez teoretyków gatunku (Telory D. Arendell, Erin Brannigan, Sherril Dodds, Douglas Rosenberg) Pastuszak przybliży hybrydalny charakter gatunku zrodzonego z interakcji dwóch dyscyplin twórczych – filmu i tańca. Zgodnie z podtytułem, wykład będzie składał się z 9 wariacji, a każda z nich rzuci światło na odmienny problem związany ze zjawiskiem, jakim jest dancefilm.

 

godz. 18.00: Dancer, Play (Part 2), Rite – filmy Dary Friedman

Bogactwo obrazów i wyraźny nacisk na doświadczanie ciała sprawia, że filmy artystki oscylują między momentami intensywnego, przenikliwego katharsis a pogodnymi, wręcz euforycznymi interludiami. W ostatnich latach Friedman coraz częściej eksploruje nabrzmiałe granice między sferą publiczną a prywatną, angażując do tego muzyków, tancerzy, aktorów i inne osoby poznane na castingach i przesłuchaniach. Ta eksperymentalna współpraca ma bezpośrednie przełożenie na wieloletnią praktykę artystki, której prace miały jednocześnie wywoływać empatię i podkopywać fundamenty ścian dzielących widza od tematu, artystę od publiczności, nas samych od innych.

Dancer, 2011, 25 min

Play (Part 2), 2013, 15 min.

Rite, 2014, 4 godz. 10 min

 

 

22 kwietnia

godz. 12.00-16.00: „aufanie – warsztaty z Darą Friedman

Warsztaty dla tancerzy i artystów wizualnych do udziału w warsztatach z improwizacji kontaktowej wokół muzyki Claude’a Debussy’ego Preludium do „Popołudnia fauna”. Podczas warsztatów uczestnicy będą ćwiczyć czynne słuchanie muzyki, oraz gimnastykować zaufanie, a następnie pogłębiać wiedzę o improwizacji kontaktowej, w której zasadniczo dwie osoby pozostają w ruchu, a mimo to stykają się ze sobą, przejmując nawzajem swój ciężar. Proces ten zostanie udokumentowany, a kamera będzie częścią improwizacji. Tematem warsztatów będzie ZAUFANIE.

 

Warsztaty są bezpłatne.

Zapisy: office@inoutfestival.pl

 

Warsztaty / Dara Friedman

 

godz. 16.30:  Marta Ziółek 5 rzeczy albo kilka twierdzeń o choreografii

Wykład performatywny oparty na zsubiektywizowanym spojrzeniu na historię tanca i współczesne problemy choreografii.

godz. 17.00: Wręczenie nagród i projekcja zwycięskich filmów

 

to nie jest wykład to jest choreografia
ta choreografia mówi i tańczy

Pięć tytułowych „rzeczy” tworzy: Marta Ziółek, jej głos, taniec, wykład i obiekt XXL Deluxe, będący kombinacją pozostałych elementów. Zaczynając od słynnego baletu Giselle z 1841 przez seksualną rewolucję baletową Niżyńskiego i wolny taniec Isadory Duncan, minimalizm Judson Church, neofiguratywność lat 80’ (Anne Teresa De Keersmaeker), zwrot teoretyczny lat 90. (Jérôme Bel) i zwrot ku cielesności lat 2000. (Mette Ingvardsen), Ziółek pokazuje jak zmieniało się rozumienie tańca i choreografii na przestrzeni XX i początku XXI wieku. Swój wykład jednocześnie komentuje prowokującym i bardzo afektywnym tańcem, którym wprowadza napięcie pomiędzy warstwę językową spektaklu a jego cielesne wykonanie. Postulując odejście tańca od teatru w stronę sztuk wizualnych i podkreślając znaczenie takich figur jak Vanessa Beecroft, Ziółek postuluje własną wizję politycznie zaangażowanej choreografii opartej na piktorialności, afekcie i sile. Przez odwołania do manifestów, które rewolucjonizowały historię tańca, jednocześnie tworzy swój (anty)manifest.

 

Solo powstało podczas rezydencji towarzyszących wystawie w galerii Art Stations: Let’s Dance w Starym Borwarze Poznaniu/Galerii Art Stations.

Rezydencja była możliwa dzięki wsparciu Instytutu Muzyki i Tańca.

 

 

Uroczyste wręczenie nagród

 

Podczas gali autorom zwycięskich filmów wręczone zostaną nagrody ufundowane przez Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Struka oraz Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia.

 

Strona www wydarzenia: http://www.inoutfestival.pl/

Strona wydarzenia na Facebooku: https://www.facebook.com/events/157837058214514/

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close