Wersja do druku

Udostępnij

W ramach prezentacji teatrów i kultur świata w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim (ul. Bogusławskiego 1) w  dniach 15 – 17 maja 2015 odbędzie się Weekend japoński. Podczas Weekendu… zaplanowano 15 różnych wydarzeń, w tym spektakle, wykłady performatywne, spotkanie z japońską animacją, prezentacje filmów oraz promocje książek i spotkania literackie. Wśród nich odbędą się także wydarzenia związane z tańcem butoh – spektakl Desert Rose w wykonaniu TO-EN. (15 maja godz. 19.30). Po prezentacji zaplanowano spotkanie z artystką, które poprowadzi wybitna japonistka, prof. Estera Żeromska. Natomiast w sobotę 16 maja odbędzie się wykład Katarzyny Pastuszak Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego, połączony z promocją jej książki Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie (UNIVERSITAS 2014). Wykład będzie częścią bloku trzech wykładów, które rozpoczną się o godz. 15.00.

 

Szczegółowe informacje o Weekendzie japońskim

 

 

 O spektaklu:

 

 Desert Rose (Róża Pustyni) to spektakl o pragnieniu powabu i pokusie uwodzenia. Budowany w sugestywnym języku tańca butoh, mówi o rejonach elektryzującej słodyczy –  nieskrępowanej i kuszącej, istniejącej tylko ze względu na swój urok.

Desert Rose narodził się z inspiracji pozornie odległymi obrazami szczególną odmianą rośliny, jaką jest Róża Pustyni oraz zjawiskiem glamour. Oszałamiająco piękne kwiaty, kuszą swym soczystym kolorem, ale na tle nagiego krajobrazu pustyni, wydawałoby się, istnieją tylko dla siebie i tylko na chwilę. Nabrzmiałe trującym sokiem, przyciągają wzrok, nierzeczywiste i dzikie. Obraz ten symbolicznie łączy się z czymś przesyconym, iluzorycznym, przesłodzonym, różowym, tandetnie powabnym. Rozszerza się i pulsuje. Krzykliwie przeplata się ze zmysłowością i infantylnością, przerysowanym pragnieniem oczarowania i blasku.

Koncept, choreografia, taniec: TO-EN
Realizacja świateł: Przemysław Kalemba
Kostium: Pani Ella, Maciej Głowacki
Video: Agencja Vizualna
Dźwięk: Krzysztof Pajka, Taavi Tulev (Estonia), Timo Viialainen (Finlandia)

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z TO-EN, które poprowadzi prof. Estera Żeromska.

Zrealizowano przy pomocy finansowej Województwa Pomorskiego oraz ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska.

 

 

O ARTYSTACH:

 

TO-EN jest tancerką butoh. Drogę artystyczną rozpoczęła w Szwecji, w zespole tańca butoh SU-EN Butoh Company, kierowanego przez artystkę i choreografkę SU-EN. W tym czasie TO-EN brała udział w licznych przedstawieniach, projektach, festiwalach, prezentowanych na czołowych scenach Szwecji. W 2009 r., w Sztokholmie odbyła się solowa premiera TO-EN pt. WHITE – biały. Premiera była jednoczesnym momentem narodzin TO-EN Butoh Company. Obecnie artystka pracuje w Polsce, realizuje spektakle, multidyscyplinarne projekty, akcje site – specific, improwizacje, warsztaty, wykłady. Ostatnie realizacje to wielkoformatowa instalacja ze szwedzkim artystą Fredrikiem Wretmanem pt. Hikarimuji czy 3 miesięczny projekt warsztatowy dla osób 60+ zakończony spektaklem Ukryte wśród liści. TO-EN oznacza po japońsku „Ziemia-Ogród”, „Ogród –  Ziemski” (EARTH – GARDEN) i jest imieniem artystycznym tancerki.
www.toenbutoh.com

 

Krzysztof Pajka
Muzyk, człowiek wielu talentów. Uczestnik akcji muzycznej Pepsi Faza – zwycięzca w kategorii na najlepszą kompozycję muzyczną. Jego twórczość była prezentowana w Radiostacji, miesięczniku Machina oraz TV VIVA Polska. Działał w ramach Sopockiej Sceny Off de BICZ jako autor i wykonawca na żywo muzyki do spektakli. Uczestniczył w projekcie POLIFONIA (książka, muzyka i film) oraz w wielu innych happeningowych koncertach i akcjach muzycznych jako członek zespołu Plac zabaw- Czemuś. Od 2010 stale współpracuje z TO-EN Butoh Company.

 

Przemysław Kalemba
Wieloletni współpracownik Teatru Wybrzeże w zakresie realizacji oświetlenia. Współpracuje z Fundacją Teatru BOTO, a także z Grupą Profit. Wykonuje projekty świateł dla polskiej sceny muzycznej.

 

 

O książce:

 

Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie (UNIVERSITAS 2015) autorstwa Katarzyny Pastuszak. Jest to wnikliwe studium ankoku butō (dosł. taniec ciemności) Hijikaty Tatsumiego, wielkiego japońskiego artysty i protoplasty nowatorskiego gatunku sztuki, jakim jest butō. Stanowi ona jednocześnie niezwykle cenne kompendium wiedzy na temat genezy, rozwoju i obecnej kondycji tego wielonurtowego, złożonego zjawiska, którym fascynuje się cały współczesny świat tańca. [dr hab. Beata Kubiak Ho-Chi]. Publikację uzupełnia płyta DVD Butōfu z prezentacją praktycznego wykonania wybranych instrukcji butōfu Hijikaty wykonaną przez japońską tancerkę butō Kawamoto Yuko uczennicę Wagurego Yukio na potrzeby książki (luty 2010).

 

Więcej informacji o książce

 

 

dr Katarzyna Pastuszak – tancerka, teatrolog, tłumacz, doktor nauk humanistycznych, wykładowca akademicki (UG), prezes Stowarzyszenia Amareya Art, Kurator Gdańskiego Festiwalu Tańca (2009-2014). Od 2003 współtworzy Teatr Amareya. Prezentowała spektakle i prowadziła warsztaty m.in. w Polsce, Norwegii, Rosji, Japonii, Szwecji, Gruzji, Francji, Izraelu, na Grenlandii. W 2014 roku nakładem wydawnictwa Universitas ukazała się jej książka pt. Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie.

 

***

 

Gdański Teatr Szekspirowski
ul. Bogusławskiego 1, Gdańsk
Bilety: 20/30 zł
Tel. 58 351 01 51
bilety@teatrszekspirowski.pl


www.toenbutoh.com 
www.teatrszekspirowski.pl

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close