Stowarzyszenie Córy Kultury i Zakład Kulturalny w Gdańsku zapraszają na wydarzenia w ramach projektu Przymorze Rep. Widzów czekają spektakle Unbody zespołu Hertz Haus (14 czerwca godz. 19.00) i Café Müller Dominika Więcka (25 czerwca godz. 19.00) oraz warsztaty tańca współczesnego z Dominikiem Więckiem (26 czerwca w godz. 10.00–13.00). Odbędą się one w Zakładzie Kulturalnym w Gdańsku (al. Rzeczypospolitej 8).

Wersja do druku

Udostępnij

O spektaklu Unbody zespołu Hertz House:

Autorzy o spektaklu:

Motywacją do stworzenia spektaklu jest niepokój spowodowany zbytnim przekonaniem o stałości formy ludzkiego ciała i jej jedynej prawidłowości. Spektakl jest studium ciała, rozłożeniem go na czynniki, dekonstrukcją i sprawdzeniem, co ta zmiana daje; uzyskaniem pełnego obrazu tkanek człowieka poprzez zmianę perspektyw: od nieświadomej, codziennej obecności ciała w jego okrojonej funkcjonalności – widzialnego i niezauważalnego i zautomatyzowanego zarazem – poprzez otwarcie wszelkich jego wymiarów, ku zmysłowej dotykalności. Puzzle cielesne na 1000+ sztuk; plastelina członków; quiz na inteligencję ciała.

Fragmenty recenzji:

„Unbody stanowi kolaż obrazów różnych stanów ciała i różnych podejść do niego. Ciało dźwigające zakupy w deszczu i wystrojone na wielkie wyjście. Ciało głodne i przejedzone. Drżące w histerycznym napięciu i sprężynujące w satysfakcjonującym treningu. Zagubione w obszernym ubraniu i prawie całkowicie odsłonięte. Te i inne zachowania ciała, jego potrzeby i sposoby używania go, ukazują tancerki – Magdalena Kowala, Natalia Murawska, Joanna Woźna i Anna Zglenicka – używając przede wszystkim ruchu, a także kostiumów, rekwizytów i słowa. (…) Unbody to mocny głos w słusznej sprawie”.  Hanna Raszewska-Kursa, 5 września 2020 roku

„Jest to spektakl o ciele nieskończenie różnym. Satyra na unifikację. Przestroga przed pogonią za ideałem. (…) Udręczamy swoje ciało, kochając je mimo wszystko, bo to jedyne ciało, jakie mamy.”
Natalia Szafrankiewicz, taniecPOLSKA.pl, 2020

O zespole:

Hertz Haus – zespół założony w 2018 roku w składzie: Magdalena Kowala, Natalia Murawska, Joanna Woźna i Anna Zglenicka. Tancerki tworzą własną estetykę, korzystając z tańca współczesnego, fizycznego, a także z improwizacji i działań performatywnych i dążą tym samym do stworzenia własnego języka ruchu. Obecną siedzibą zespołu jest Zakład Kulturalny w Gdańsku, założony przez jego właścicielkę, Natalię Murawską, który jest miejscem inicjatyw artystycznych z różnych dziedzin sztuki. W 2019 roku tancerki założyły stowarzyszenie Córy Kultury, którego misją jest przybliżanie myśli tanecznej wielu odbiorcom, tworzenie repertuaru oraz programu artystyczno-edukacyjnego.

Produkcje zespołu:

  • Her(t)z [2018; chor. i wykonanie – Hertz Haus; 50 min];
  • 102 i pół [2019; chor. i wykonanie – Magdalena Kowala, Joanna Woźna; 10 min];
  • Solo na 4 kaski i stracony czas [2019; reżyseria, chor. i koncept – Anna Piotrowska; wykonanie i kreacja – Hertz Haus; 60 min];
  • Unbody [2020; realizowany w ramach rezydencji Gdańskiego Festiwalu Tańca; choreografia i wykonanie – Hertz Haus; współpraca artystyczna – Artur Bieńkowski; 60 min];
  • Portrety beznadziejne – spektakl usieciowiony [2020; dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura w sieci; 70 min];
  • My hopelessness [2020; solo, chor. i wykonanie – Joanna Woźna; zakwalifikowane do międzynarodowego konkursu Solo Dance Contest 2021, 10 min];
  • Mirroring [2021; chor. i wykonanie Magdalena Kowala, Anna Zglenicka; współpraca artystyczna – Ulriqa Fernqvist i Peter Svenzon; realizowany w ramach rezydencji Gdańskiego Festiwalu Tańca; 40 min].

Realizatorzy:

Wykonanie: Magdalena Kowala, Natalia Murawska, Joanna Woźna, Anna Zglenicka
Współpraca artystyczna: Artur Bieńkowski

Czas trwania: 60 minut

Zrealizowano w ramach projektu Rezydencja/Premiera w ramach 12. Gdańskiego Festiwalu Tańca.

Więcej informacji: link

***

O Café Müller Dominika Więcka:

Café Müller to najnowsze taneczne solo Dominika Więcka, powstałe z inspiracji twórczością legendarnej Piny Bausch, która w roku 1978 stworzyła spektakl o takim samym tytule. Miało to miejsce w szczególnych okolicznościach, gdy czwórka choreografów, Gerhard Bohner, Gigi-Gheorghe Caciuléanu, Hans Pop oraz Pina Bausch wspólnie ustalili, że każdy z nich stworzy spektakl, zawierający następujące elementy: kawiarnia, ciemność, ktoś upada, ktoś podnosi, wchodzi ruda kobieta, wszystko milknie.

Stworzona w owym czasie przez Pinę Bausch choreografia opowiadała o samotności, odosobnieniu, nieodwzajemnionej miłości, żałobie i rozpaczy, czyli o tematach bliskich każdemu. Choreografia ikoniczna, bo na jej podstawie można wytłumaczyć, czym jest Tanztheater Piny Bausch. Wyjątkowa, bo występowała w niej sama Pina.

Dominik Więcek nadając swojemu solo legendarny tytuł, mówi o nim tak:

Moje Café Müller to fanficiton. W oparciu o już istniejący spektakl, jego świat i postacie tworzę obrazy nawiązujące do własnej historii. Urodzony w Iserlohn, małym mieście w Nordrhein-Westfalen w Niemczech, a wychowany w Polsce, od jakiegoś czasu zadaję sobie pytanie: co by było, gdyby moi rodzice nie podjęli decyzji o powrocie do kraju? Poszukując odpowiedzi, puszczałem wodze fantazji i tworzyłem hipotetyczne scenariusze, podróżując po Niemczech, po moim rodzinnym mieście, badając język niemiecki i spotykając się z polskimi artystami, którzy tam mieszkają. Spektakl nie jest jednak opowieścią, o tym co mogło się wydarzyć. To nie próba stworzenia alternatywnego życiorysu, a podzielenie się emocjami, które towarzyszyły mi, gdy po raz kolejny zadawałem sobie pytanie: co by było, gdyby?

Fragmenty recenzji:

Dawno nie widziałam tak sprawnie przeprowadzonego, przemyślanego i pełnego przeróżnych napięć spektaklu. Pod każdym kątem jest to znakomita realizacja i nie mam żadnej uwagi, pytania ani obawy względem tego przedstawienia. Jestem przekonana, że Więcek zachwyci swoim Café Müller niejednego sceptyka czy sceptyczkę.

(Julia Niedziejko, kulturapoznan.pl)

Choreografia połączona z humorem (niech podniesie rękę ten, kto, chociaż nie uśmiechnął się, gdy zobaczył „deine Mutter – Pinę Bausch”, wniesioną na Czarną Salę w Centrum Kultury) i z interakcją z widzami — trafne i intrygujące połączenie nowoczesności z klasyką oraz szacunkiem dla Tanztheater Pina Bausch.

(Luiza  Nowak, Onet Kultura)

O twórcy:

Dominik Więcek – rocznik ’92. Tancerz, choreograf, performer, fotograf mody i stylista. Absolwent PWST w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, stypendysta Folkwang Universität der Kunste w Essen. Współpracował m.in. z Jackiem Łumińskim, Jerzym Stuhrerm, Giorgią Maddammą, Idanem Cohenem, Jeansem van Daelem, Sylwią Hefczyńską-Lewandowską, Erykiem Makohonem, Karoliną Kroczak, Tomaszem Wygodą, Mariuszem Trelińskim i niemiecka grupą Bodytalk (Yoshiko Wakki, Rolf Baum). W latach 2016–2019 artysta tancerz Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, gdzie wystąpił m.in. w spektaklach Tomasza Bazana, Aleksandra Dziurosz, Iwony Pasińskiej, Jacka Przybyłowicz, Ewy Wycichowskiej, Kayi Kołodziejczyk i Tomasza Rodowicza.
Tworzy i współtworzy autorskie spektakle. Poszukiwania własnego języka wypowiedzi rozpoczynał od tworzenia krótkich form, m.in. solo Złota rybka, a także współtworzone z Maciejem Kuźmińskim solo Dominique. Prace te zostały nagrodzone m.in. podczas Solo Dance Contest 15. Gdańskiego Festiwalu Tańca, na 30. Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym ’16 w Hanowerze, podczas 20. Festiwalu Solo-Tanz-Theatre ’16 w Stuttgarcie, a także na 21. Festiwalu Miniatur Choreograficznych w Belgradzie.
Jego pełnometrażowe spektakle charakteryzują się lekkością formy, balansowaniem na przecięciu sztuk i gatunków teatralnych oraz zabawą z własnym wizerunkiem. Dominik Więcek jest autorem choreografii w spektaklu Ach, jakże godnie żyli w reżyserii Marcina Libera. Razem z Michałem Przybyłą stworzył spektakl Bromance.
Spektakl jest laureatem II Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego The Best Off oraz został wyróżniony przez jury 54. Przeglądu Teatrów Małych Form Kontrapunkt 2019. Wspólnie z Dominiką Wiak, Danielą Komęderą-Miśkiewicz oraz Moniką Witowską stworzył nagrodzony w ramach 55. Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT 2021 w Szczecinie spektakl Sticky Fingers Club. W listopadzie 2021 miała miejsce jego
najnowsza premiera Café Müller.

Realizatorzy: 

Koncepcja, choreografia, wykonanie: Dominik Więcek
Muzyka: Przemek Degórski
Reżyseria oświetlenia: Klaudia Kasperska
Kostium: Nikola Fedak (projekt)
System mody (wykonanie), Serafin Andrzejak
Konsultacje językowe: Joanna Pędzisz
Konsultacje w zakresie sztuk walki: Patryk Kołodziejski
Producent: Centrum Kultury w Lublinie, Przestrzenie Sztuki. Taniec Wsparcie prac badawczych: Tanzrecherche NRW, Theater im Pumpenhaus, Tanzfaktur Köln, Folkwang Universität der Künste, Lubelski Teatr Tańca

Data premiery: premiera 11 listopada 2021 (25. MSTT)
Czas trwania: 40 minut

Więcej informacji: link

***

O warsztatach:

Dominik Więcek podzieli się z uczestnikami warsztatów swoim bogatym doświadczeniem i odmiennym punktem widzenia oraz zaproponuje nowe rozwiązania ruchowe. Należy się spodziewać niespodziewanego.

I blok: Technika tańca współczesnego
II blok: Autorski warsztat

Warsztaty będą się skupiać na zwiększaniu świadomości ciała, zwłaszcza układu kostnego oraz mięśniowego. Wykonywane ćwiczenia będą skupiały się na poznawaniu własnych możliwości fizycznych, zakresów ruchu oraz motorycznych właściwości ciała. Mają na celu uświadomienie mechanizmów, którymi posługujemy się na co dzień, zależności pomiędzy ciałem a umysłem, których na ogół nie jesteśmy w pełni świadomi. Zajęcia nie skupiają się na odtańczeniu sekwencji ruchowych, ale na wykonywaniu ćwiczeń zwiększających własne poczucie fizyczności oraz na likwidacji napięć zakłócających przepływ ekspresji w ciele.

Plan warsztatów:
I blok 10.00–11.30 poziom średniozaawansowany
II blok 11.30–13.00 poziom open

Cena:
1 blok – 1,5h: 80 zł
Całość – 3 h: 140 zł

Zapisy do 20 czerwca. Liczba miejsc ograniczona.

Zapisy: promocja.zakladkulturalny@gmail.com
Organizatorzy proszą o podanie imienia, nazwiska, wieku uczestnika oraz poziomu zaawansowania.

***

Projekt  Przymorze Rep  dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.

Dominik Więcek „Café Müller”. Materiały własne organizatora

Warsztaty tańca współczesnego z Dominikiem Więckiem. Materiały własne organizatora

Hertz Haus „Unbody”. Graf. materiały własne organizatora

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close