Wersja do druku

Udostępnij

XXII edycja Festiwalu Szekspirowskiego potrwa od 27 lipca do 5 sierpnia 2018 roku. Od 2011 roku w ramach festiwalu prezentowane są także monodramy, performanse, teatry uliczne i inne alternatywne formy teatralne w nurcie SzekspirOFF. W ramach SzekspirOFF 2018 zostanie pokazanych również kilka spektakli ruchowych. 29 lipca o godz. 17.00 na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże swój duet bless the king_nieliryczna pieśń, inspirowany Królem Learem, pokażą Anna Piotrowska i Kamil Bończyk z Teatru ROZBARK. 312 lipca i 5 sierpnia o godz. 17.00 w gdańskim Teatrze w Oknie wystąpi Piotr Mateusz wach ze spektaklem Rytuał 23 albo obrazy ze śmierci wodza, za który w ubiegłym roku otrzymał Grand Prix przeglądu. Spektakl nawiązuje do postaci innego szekspirowskiego bohatera, Juliusza Cezara. Postaciami kobiecymi z dramatów Szekspira inspirowane są natomiast dwie kolejne propozycje przeglądu – #Lady Joanna Joanny Chułek (1 sierpnia godz., 15.30 i 18.00, Teatr w Oknie) oraz plenerowy performans Magdaleny Mellin i Moniki Wińczyk, w którym artystki sięgają po postać Ofelii/ (1 sierpnia godz.21.30, teren Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego).

 

 

O spektaklach:

 

Piotrowska/ Bończyk & Teatr ROZBARK w Bytomiu: bless the king_nieliryczna pieśń

 

Główną inspiracją dla twórców stał się dramat Williama Szekspira Król Lear, a właściwie relacja króla Leara z jego najmłodszą córką Kordelią. Jest to historia jawiąca się w umyśle Leara w końcowej fazie dramatu. Jego wyrzuty sumienia przybierają formę cielesnej interakcji, bazującej na napięciach, których obecność staje się przytłaczająca.

 

Wszystko to dzieje się w przestrzeni będącej już jedynie strzępem domu, gdzie ciągle pojawiająca się Kordelia staje się przekleństwem Leara.

 

Kreacja i wykonanie: Anna Piotrowska, Kamil Bończyk

Premiera: 24 czerwca 2017

Czas trwania: 30 minut

 

 

Piotr Mateusz Wach: Rytuał 23 albo obrazy ze śmierci wodza – prezentacja pozakonkursowa

 

Podążając tropem spektaklu Ryszard. Ciało z gniewu, artysta postanawia zmierzyć się z kolejnym legendarnym szekspirowskim bohaterem. Inspirując się japońskim tańcem butoh, twórca poświęca swoje ciało, aby wykreować skomplikowany konstrukt psychologiczny postaci wielkiego rzymskiego wodza, przedstawiając go w sytuacji skrajnej i ostatecznej.

 

Koncepcja, choreografia, wykonanie: Piotr Mateusz Wach

Grafika: Leonardo Grillo

Wokal: Julia Kępisty

Oświetlenie: Łukasz Sasko

Montaż: Bartosz Cybowski

Premiera: 3 sierpnia.2017

Czas trwania: 40 minut

 

Spektakl dla widzów dorosłych.

 

Tekst na podstawie ksiażek: Juliusz Cezar Williama Szekspira (w przekładzie Leona Urlicha); O wojnie galijskiej Gajusza Juliusza Cezara, O wojnie domowej Gajusza Juliusza Cezara, Gajusz Juliusz Cezar Aleksandra Krawczuka

 

Joanna Chułek: #Lady JOanna

 

Hej! Kiedy myślisz o mnie, jako postaci szekspirowskiej, kto przychodzi Ci na myśl?

M.K. : „Julia! Ale jesteś już chyba za stara…[chwila milczenia, wymiana spojrzeń], a gdybym mógł myśleć dalej to może, Beatrycze?!”

M.P. : „Lady ANNA. Trud i pokora…to kobieta, która ma w sobie niebywałą siłę i nigdy nie traktuje się jako ofiara…”

M.D. : „Lady Makbet? Nie, ale ona taka zakrwawiona to mi w ogóle do Ciebie nie pasuje…”

#Lady JOanna to drugi spektakl Joanny Chułek z serii spotkań 1:1, którą rozpoczęła w 2017 roku.

Próba zrozumienia Lady Anny – żony Ryszarda III, a jednocześnie zmierzenia się z wyobrażeniem postaci. Lady JOanna – aktorka / postać – patrzą na siebie niczym w lustrze zbrodni, które popełniono.

KOBIETA o niezwykłej sile, która pomaga jej zaakceptować bolesną prawdę rzeczywistości.

NIE ofiara o twarzy z nieskończoną ilością policzków…

 

Koncepcja, reżyseria i wykonanie: Joanna Chułek

Współpraca reżyserska: Aneta Jankowska

Konsultacje:Kamil Wawrzuta

Muzyka: Jędrzej Jarocki

Kostiumy, scenografia: Joanna Załęska

Czas trwania: 50 min.

 

Mellin|Wińczyk aka Pink&Yellow: Stoję na brzegu rzeki

 

Ofelia opuszczona przez wszystkich, którym ufała, zdradzona, poniżana i wykorzystywana, stoi na brzegu rzeki i wyraża pełen sprzeciw na dalsze egzystowanie w narzuconych jej przemocowych porządkach, porządku ojca czy miłości, które ograniczały ją i sterowały nią. Co finalnie zobaczy Ofelia, przyglądając się gładkiej powierzchni wody, stojąc na brzegu i czekając na swoją kolej? Uśmiech Meduzy, atak terrorystyczny, pomarańczową kamizelkę ratunkową należącą do jakiegoś uchodźcy…? Jaki ostateczny wyraz będzie miała jej wściekłość?

 

Koncept: Magdalena Mellin, Monika Wińczyk

Występują: Magdalena Mellin, Monika Wińczyk

Teksty: Magdalena Mellin, Hamlet Williama Szekspira, Śmierć Ofelii Stanisława Wyspiańskiego

Czas trwania: 45 minut

 

 

***

Bilety od 20 zł

KUP BILET

 

 

Strona festiwaluhttp://festiwalszekspirowski.pl

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close