Wersja do druku

Udostępnij

W piątek 29 lipca 2016 w Gdańsku startuje XX edycja Festiwalu Szekspirowskiego, która potrwa do 7 sierpnia. W ramach towarzyszącego tej edycji  nurtu  SzekspirOFF zaplanowano również kilka wydarzeń taneczno-ruchowych  inspirowanych twórczością Williama Szekspira. Po raz pierwszy w historii festiwalu SzekspirOFF ma charakter konkursowy. W dniach 29 lipca o godz. 19.30 (dziedziniec Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego) oraz 7 sierpnia o godz. 17.00 (przed Teatrem w Oknie) Franciszka Kierc-Franik, dawna solistka Bałtyckiego Teatru Tańca, pokaże solowy spektakl Dwa ukochania. Przedstawienie inspirowane jest Sonetem 144 Szekspira. W niedzielę 31 lipca o godz. 18.00 (Teatr w Oknie) Helena Ganjalyan wystąpi z solo MELT. To obraz, impresja, wrażenie – monodram oparty na pracy z figurą Ofelii z Szekspirowskiego Hamleta. Tu jest to Ofelia wytwarzająca własny język swojej fizyczności, seksualności, próbująca wyjść poza służalcze „tak Ojcze”, w którym wielokrotnie zamyka ją autor.

 

W sierpniu zaplanowano kolejne dwa spektakle – w czwartek 4 sierpnia o godz. 22.30 (dziedziniec Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego) Magdalena Mellin, Katarzyna Pastuszak, Monika Wińczyk zaprezentują  przedstawienie Makbet – wina pramatki. Artystki odwołują się tu do archetypu kobiety Winnej, pramatki Ewy, będącej świadomą ograniczającego ją Raju i sięgającej po zakazany owoc, i archetypu mężczyzny, który podąża za zbrodniarką, stanowi punkt wyjścia do reinterpretacji Szekspirowskiej postaci Lady Makbet i trzech wiedźm.

 

W sobotę 6 sierpnia o godz. 19.30 (Restauracja San Marco) Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im Ludwika Solskiego w Krakowie/Wydział Teatru w Tańca w Bytomiu pokaże spektakl Wiele hałasu o nic w  reżyserii Briana Michaelsa i choreografii absolwentki WTT, Danieli Komędery.

 

Na spektakl Heleny Ganjalyan bilety są w cenie 10 zł, na pozostałe przedstawienia wstęp jest wolny.

 

Pełne opisy spektakli:

Franciszka Kierc-Franik: Dwa ukochania

Przedstawienie inspirowane jest Sonetem 144 Szekspira.

 

Trzy osoby tego lapidarnego dramatu, mężczyzna, młodzieniec, kobieta, splecione są ze sobą w żywiole miłosnej namiętności. Można by powiedzieć, że namiętność jest czwartą osobą dramatu albo tą jedną, jednającą. I jest nią upostaciowany taniec. To miłość tańczy. Bądź też miłość jest tańcem.

 

taniec, koncepcja: Franciszka Kierc-Franik
muzyka: Jacek Wierzchowski

 

*

 

Helena Ganjalyan: MELT

To obraz, impresja, wrażenie – monodram oparty na pracy z figurą Ofelii z Szekspirowskiego Hamleta. Tu jest to Ofelia wytwarzająca własny język swojej fizyczności, seksualności, próbująca wyjść poza służalcze „tak Ojcze”, w którym wielokrotnie zamyka ją autor. Dodatkowo MELT (ang. „tonąć”, „stopić”, „topić”, „rozpuszczać”, „zatopić”, „zagłuszać”, „wzruszać”) rozpracowuje finalny motyw Ofelii, szukając jego rozwiązania nie tylko w dosłownym szekspirowskim ujęciu, ale także w rodzaju wejścia w stan nieobecności, nieuwagi, bycia poza swoim ciałem i jego działaniami, bycia obok. Słowo przeplata się tutaj w naprzemiennej grze z ruchem, gestem, abstrakcyjną formą wizualną.

 

koncepcja, reżyseria, wykonanie: Helena Ganjalyan

 

*

 

Mellin, Pastuszak, Wińczyk: Makbet – wina pramatki

Odwołanie się do archetypu kobiety Winnej, pramatki Ewy, będącej świadomą ograniczającego ją Raju i sięgającej po zakazany owoc, i archetypu mężczyzny, który podąża za zbrodniarką, stanowi punkt wyjścia do reinterpretacji Szekspirowskiej postaci Lady Makbet i trzech wiedźm.

 

Trzy kobiety przystępują do czynności stereotypowo kojarzonej głownie z kobietą – przyrządzają posiłek. Ciało ryby trafia na ruszt. Staje się pokarmem. Jedząc wspólnie, przyjmujemy ciało ryby i grzechy Winnej wszystkiemu złemu, z której łona wszyscy wyszliśmy.

 

Koncept: Magdalena Mellin, Katarzyna Pastuszak, Monika Wińczyk
Teksty: Magdalena Mellin, Makbet Williama Szekspira

 

*

 

Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Wydział Teatru Tańca w Bytomiu

 

Sztuka Szekspira ujawnia najgorsze aspekty męskiej manipulacji oraz pogardę, z jaką kobiety mogą być traktowane w świecie zdominowanym przez mężczyzn. Tutaj na przemian przeplatają się śmiech i romans. Jej głównymi bohaterami jest para Benedykt i Beatrice, którzy zaślepieni są własnym ego oraz obsesją. Jednak świat zmusza oboje otworzyć oczy i spojrzeć poza granice własnego ego. Sztuka ma charakter gry przesiąkniętej ludzką próżnością i ułudą.

 

Trailer

 

Reżyseria: Brian Michaels

Przekład: Zofia Siwicka

Choreografia: Daniela Komędera

Asystent reżysera: Katarzyna Gorczyca

Kostiumy: Anna Zwiefka

Reżyser światła: Paweł Murlik

Realizacja światła: Kamil Rogański

 

***

 

SzekspirOFF 2016 to 34 prezentacje, w których weźmie udział ponad 100 artystów z całej Polski, ale również Australii, Wielkiej Brytanii czy Rumunii.

W programie – małe formy teatru dramatycznego, teatr lalkowy, teatr tańca, happening, musical, koncert, stand-up, kabaret oraz filmy. Pojawią się również spektakle z pięciu wyższych szkół teatralnych z Polski.

 

Więcej informacji o nurcie SzekspirOFF: http://festiwalszekspirowski.pl/pl/home/festiwal/szekspiroff/

 

Główna strona festiwalu: http://festiwalszekspirowski.pl/

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close