Jak co roku w programie głównym Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku znalazły się spektakle teatru tańca. Na scenie Opery Bałtyckiej zagoszczą dwa przedstawienia taneczne. Polski Teatr Tańca z Poznania wraz z kolektywem bodytalk z Münster zaprezentują swoją drugą wspólną produkcję – Romeos & Julias unplagued. Traumstadt. Rok temu festiwalowi widzowie mogli obejrzeć zapis spektaklu, w tym roku zobaczą go na żywo (29 lipca godz. 19.00). Dzień wcześniej odbędzie się prezentacja innej, tym razem duńskiej, koprodukcji, Burzy w wykonaniu Glad Teater i HamletScenen. Oba zespoły połączyła tu wizja sztuki inkluzywnej i politycznej (28 lipca godz. 19.00).

Taniec na Gdańskim Festiwalu Szekspirowskim to także nurt SzekspirOFF, który składa się z dwóch konkursów. SzekspirOFF Produkcje to konkurs w którym dofinansowane są realizacje spektakli przygotowywanych specjalnie na festiwal. SzekspirOFF Prezentacje to selekcja gotowych przedstawień do pokazania na festiwalu. W tym roku po raz pierwszy oba konkursy łączą się w jednym finale, a festiwalowe Jury wybierze zwycięski spektakl. Kuratorką cyklu jest Katarzyna Knychalska. W programie cyklu znalazło się kilka polskich prac z obszaru tańca. Szczegółowy harmonogram opublikujemy w późniejszym terminie.

Wersja do druku

Udostępnij

O spektaklach tanecznych w nurcie głównym:


Romeos & Julias unplagued. Traumstadt

Plaga koronawirusa zmusza do konfrontacji ze śmiercią. Narzuca fizyczne oddalenie, określane jako „dystans społeczny”. Trauma izolacji stymuluje refleksje o ulotności życia ludzkiego, wywołuje konieczność przedefiniowania takich pojęć jak kontakt i bliskość. Nasuwa się pytanie, jak radzono sobie z pandemiami w przeszłości? Renesans był epoką, w której odrodziły się fizyczność i indywidualność ludzkiego ciała: miłość, seks, ciało, śmierć, wolność, Eros i Thanatos… W jaki sposób Szekspir mierzył się z doświadczeniem śmierci wywołanych minionymi plagami?

Czerpiąc z tych inspiracji, dramaturg Rolf Baumgart i choreografka Yoshiko Waki pragną stworzyć obraz Miasta. Czy tytułowe Traumstadt okaże się „miastem marzeń” czy „miastem traum”?

Twórcy pragną sprawdzić, co się wydarzy, kiedy taniec, rozumiany jako kreatywny ruch i najbardziej cielesna ze sztuk, zderzy się z rzeczywistością. I stworzyć przestrzeń do refleksji o skutkach pandemii, ponownie odkrywając miłosną historię Romea i Julii, opowiedzianą w nieśmiertelnym dramacie Williama Szekspira.

Koncepcja i choreografia: Yoshiko Waki
Asystent choreografa: René Haustein
Dramaturgia: Rolf Baumgart
Scenografia i kostiumy: Nanako Oizumi
Muzyka: Damian Pielka
Asystent produkcji: Marcus Bomski
Koordynator produkcji: Robert Chodyła

Tańczą i współtworzą: Evelyn Blue, Kacper Bożek, Julia Hałka, Patryk Jarczok, Paulina Jaksim, Jerzy Kaźmierczak, Zbigniew Kocięba, Katarzyna Kulmińska, Dominik Kupka, Daniel Michna, Jinwoo NamKung, Pau Pérez Piqué, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Emily Wong-Adryańczyk

Koprodukcja Polskiego Teatru Tańca i kolektywu bodytalk we współpracy z asphalt festival i Teatrem w Pumpenhaus, dotowana przez Miasto Münster oraz Ministerstwo Kultury i Nauki Nadrenii Północnej Westfalii.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.



Burza (Stormen):

Całe nasze życie funkcjonujemy w burzowej aurze. Marzymy o zmianach, a nawet o byciu kimś innym. Kiedy burza ustaje, musimy znaleźć drogę powrotną do domu. Widzimy sprawy z nowej perspektywy, marzymy o nowych drogach, nowych miejscach, znajdujemy się w nowej rzeczywistości, do której musimy się odnieść. Dopóki znów nie nadejdzie burzowa pogoda.

Burza to spektakl tańca współczesnego o marzeniach i przeznaczeniu. Istnienie w oku huraganu może być przerażające, ale nawet gdy wydaje się najciemniej, można przejąć kontrolę nad własnym losem, wydostać się i znaleźć powrotną drogę do domu.

Glad Teater i HamletScenen mają wspólną wizję artystyczną, w której sztuka inkluzywna powinna zająć równorzędną pozycję w obszarze sztuk performatywnych. Burza to pierwszy krok w długofalowej współpracy artystycznej i politycznej obu zespołów.

Choreografia: Antonio Quiles
Scenografia: Sir Grand Lear
Muzyka i oświetlenie: Daniel Fogh
Oświetlenie i efekty specjalne: Henrik Bank
Koncepcja: Antonio Quiles i Lars Werner Thomsen
Obsada: Janick Pihl Nielsen, Dan Roland Lund, Piet Gitz-Johanse

Produkcja: Glad Teater i HamletScenen
Przy wsparciu Duńskiej Fundacji Sztuki, Fundacji im. Axela Muusfeldta, Fundacji im. Knuda Højgaarda oraz duńskiego Ministerstwa Kultury



Więcej informacji oraz pełen program XXVI Festiwalu Szekspirowskiego dostępny na stronie: https://festiwalszekspirowski.pl/

O nurcie SzekspirOFF: https://festiwalszekspirowski.pl/pl/festiwal/szekspiroff/

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close