Wersja do druku

Udostępnij

W dniach 28-30 września o godz. 19.00 Teatr Dada von Bzdülöw zaprasza do Teatru Wybrzeże (Sala Czarna) w Gdańsku na premierę  spektaklu ONE, czyli swojego 51 przedstawienie od 1992 roku. Poprzednia premiera Dzisiaj, wszystko podsumowywała niejako 25 lat artystycznych poszukiwań zespołu założonego przez Leszka Bzdyla i Katarzynę Chmielewską. Nowe otwarcie należy do młodych twórców Teatru Dada. Spektakl ONE realizują Katarzyna Ustowska i Piotr Stanek, znani gdańskiej widowni z kreacji w przedstawieniach Teatru Dada – Enclave 4/7, INTRO i we wspomnianym już Dzisiaj, wszystko – oraz Katarzyna Kania, studentka choreografii w Giessen (CuP) i Patryk Durski, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Spektakl ONE powstaje pod opieką artystyczną Katarzyny Chmielewskiej i Leszka Bzdyla.

 

 

 Obecny stan naszej wiedzy o tzw. rzeczywistości sugeruje, dość sensownie zresztą, że wszechświat zbudowany jest z bardzo małych cząstek elementarnych oraz tzw. ruchu zachodzącego pomiędzy nimi. Ich ilość jest nieskończona. To znaczy zawsze o jeden więcej. I co. I niektóre cząstki się zlepiają. I wytrzymują tak dłużej. Galaktyki, ludzie, owoce. To mniej lub bardziej złożone grudy cząsteczkowe. Rzadko o sobie tak myślicie, bo macie przed tym wrodzoną blokadę. Myślenie o sobie i o świecie jak o abstrakcyjnym zlepie cząsteczkowym prowadzi do niewygodnych wniosków.

Norman Leto, Sailor

 

Spektakl rozpoczyna się od tańca, a taniec od interakcji ciał, dźwięku i obiektów. Ciała i obiekty z kolei rozpoczynają się w cielesnym „kolektywie”. Poszukiwania tancerzy koncentrują się wokół twórczej i destrukcyjnej kolektywności oraz jej dynamik, a powstająca forma pozwala na grę, odkrywanie możliwości i granic tego kolektywu. ONE napędzany jest nieustanną fascynacją: budowaniem i dekonstrukcją, sensem i nonsensem, całością i czarną dziurą. Poprzez zabawę z formą spektakl balansuje na cienkiej granicy między eksperymentem a rozrywką. Opiera się na poetyckim dialogu pomiędzy jednostkowością a kolektywem. W przestrzeniach pomiędzy dźwiękami, tańcem i choreografią – ukryte są pytania o to, kim jesteśmy sami i jak możemy być razem.

 

Bilety: 20-30 zł.

 

Koncept i realizacja: Katarzyna Kania, Katarzyna Ustowska, Patryk Durski i Piotr Stanek

Dramaturgia: Katarzyna Kania

Występują: Katarzyna Ustowska, Piotr Stanek, Patryk Durski

Muzyka: Michał Drabczyk

Reżyseria świateł: Michał Kołodziej

Produkcja: Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże, Gdańsk

przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska

 

 

 Gdańsk Miasto Wolności nowe logo (miniaturka)

 

Katarzyna Ustowska – absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku (2008) oraz wydziału tańca współczesnego na University of Kent w Northern School of Contemporary Dance w Wielkiej Brytanii (2012). Magister w dziedzinie edukacji w tańcu współczesnym na Frankfurt University of Music and Performing Arts w Niemczech (2017). Współpracuje z Teatrem Dada von Bzdülöw i Teatrem Trans-Atlantyk. Współtworzy Fundację Polka dot w Gdańsku. Realizuje autorskie prace, tworzy projekty artystyczne i edukacyjne w Polsce i za granicą. Prowadzi autorski program edukacji tanecznej w otoczeniu pedagogicznym Montessori. Jest stypendystką m.in. Prezydenta Miasta Sopotu oraz laureatką nagrody Sopocka Muza dla Młodych Twórców.

 

Piotr Stanek – absolwent Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu (2011). Od 2013 roku współpracuje z Teatrem Dada von Bzdülöw. W ostatnich latach występował w spektaklach m.in.: Jerzego Stuhra Ubu Król, czyli Polacy, Rafała Urbackiego Jaram się, Jensa van Daele Working Title: Ego, Jacka Łumińskiego Przejścia, Kuby Kowalskiego (Teatr Dramatyczny im. Stefana Żeromskiego w Kielcach) Zachdonie Wybrzeże, Remigiusza Brzyka (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie) Kariera Artura Ui. Laureat nagrody publiczności w konkursie Eurowizja dla Młodych Tancerzy 2013, uczestnik dwóch edycji festiwalu Deltebre Dansa (Hiszpania). We współpracy z innymi artystami, stworzył autorskie projekty m.in.: Samsara, Zrabowali mi składaka (Klub Żak w Gdańsku, Rezydencja/Premiera 2014), Plan ewakuacji/Emergency Plan (rezydencja w Krakowskim Centrum Choreograficznym,  2015).

 

Katarzyna Kania – w roku 2016 rozpoczęła Master Program na kierunku Choreography and Performance w Giessen (Institute for Applied Theatre Studies) pod kierownictwem Bojany Kunst. W 2014 roku ukończyła Wydział Teatru Tańca w Bytomiu (filia PWST w Krakie) i od tamtej pory współpracuje z wydziałem w charakterze asystentki. Gościnnie kształciła się również w Tel Awiwie (Kibbutzim College of Education) i Bratysławie (VSMU,). Od 2012 współtworzy polsko-niemiecki kolektyw little:interference. Kreuje  autorskie spektakle oraz projekty artystyczne i edukacyjne we współpracy z polskimi i zagranicznymi artystami. Występowała na międzynarodowych festiwalach, m.in.: Dei Due Mondi w Spoleto, Flora Theatre Festival w Ołomuńcu, Baltic House Theatre Festival w St. Petersburgu, Deltebre Dansa w Hiszpanii. W 2017 została stypendystką programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” oraz niemieckiego stypendium artystycznego DAAD.

 

Patryk Durski – absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie (obecnie Akademii Sztuk Teatralnych) na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Działa jako niezależny twórca. Współpracował z kompanią Burning Bridges Jensa van Daele. W ostatnich pracach eksploruje technologicznie zapośredniczoną zależność ruchu i dźwięku, w których technologia pełni rolę przedłużania i poszerzania możliwości percepcji cielesnej, współtworzy również grupę LineAct, w której oprócz konwencjonalnych środków wykonawczych oraz metody site-specific używana jest technika tańca wertykalnego.

 

Michał Drabczyk – absolwent wydziału inżynierii dźwięku i produkcji muzycznej Uniwersytetu Wolverhampton w Wielkiej Brytanii. Ukończył studia ze specjalizacją w kompozycji filmowo-telewizyjnej oraz miksie. Swoje doświadczenie zawodowe zbierał w studiach nagraniowych w Birmingham, a w Polsce pracował jako realizator i producent w trójmiejskich studiach takich jak Humidor Records, Audioplanet oraz ze studiem animacji poklatkowej Trefl. Komponuje muzykę do filmów m.in dla studia Kadr, Łódzkiej i Gdyńskiej Szkoły Filmowej oraz innych form audiowizualnych. Jako „Michael Warren” działa na polskiej scenie elektronicznej, w roli producenta i twórcy audio-wizualnych live-aktów.

 

Teatr Dada von Bzdülöw – założony przez Leszka Bzdyla – reżysera i choreografa oraz Katarzynę Chmielewską – tancerkę i choreografkę; na scenie od 1992; niezależna grupa profesjonalnych tancerzy i aktorów inscenizujących spektakle we współpracy z krajowymi i zagranicznymi instytucjami kultury, takimi jak: Teatr Wybrzeże/ Gdańsk; Klub Żak/ Gdańsk; Dance Advance/ Filadelfia, USA; Les Hivernales/ Awinion, Francja; Stary Browar/ Poznań; Teatr Nowy / Łódź; Fundacja Nuova /Poznań. Od 2008 roku reprezentowany przez Stowarzyszenie „Teatr Dada von Bzdülöw”, z siedzibą w Gdańsku i związany z Teatrem Wybrzeże / Gdańsk /, gdzie regularnie wystawia wszystkie premiery i spektakle repertuarowe. Dotychczas zespół stworzył już 50 spektakli, z powodzeniem prezentowanych zarówno w Polsce, jak i za granicą. W bieżącym repertuarze: Dzisiaj, wszystko; INTRO; Why Don’t You Like Sadness, Strategia. Mimowolna reaktywacja.

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close