Wersja do druku

Udostępnij

Projekt Rezydencja/Premiera 2016 jest częścią Gdańskiego Festiwalu Tańca. Trzy projekty (dwa spektakle solowe i jedno trio) zostaną zrealizowane w Klubie Żak w okresie od lutego do kwietnia 2016. Wyróżnieni tancerze otrzymają środki na realizację zgłoszonego spektaklu: po 3.000 zł na spektakle solowe oraz 8.000 zł na spektakl trzyosobowy, pomoc techniczną (akustyka i oświetleniowca), przedpremierową promocję, możliwość skorzystania z przestrzeni do prób oraz przez dwa tygodnie będą pracować pod okiem trenera: Máté Mészárosa – trio i Orly Portal – soliści. Projekt jest realizowany ze środków Miasta Gdańska. W tegorocznej edycji programu Rezydencja/Premiera zgłoszono 14 projektów (6 projektów solowych i 8 zgłoszeń na projekt trzyosobowy).

 

Komisja w składzie: Maria Miotk – kurator do spraw teatru, Agnieszka Fortenbach – kurator do spraw teatru oraz Magdalena Renk-Grabowska – dyrektor Klubu Żak zdecydowała o wyborze następujących projektów:

 

Trio z Máté Mészárosem:

Szron/Frost /Liwia Bargieł/ Irad Mazliah/ Stefano Silvino

premiera odbędzie się 28 lutego 2016

 

Projekty solowe z Orly Portal

Nie dziękuję, [ nie piję alkoholu.]/ Dominik Więcek

Check.point / Małgorzata Suś

 

Projekty te uzyskały największą liczbę punktów.

 

Informacja o zwycięzcach:

 

Liwia Bargieł – tancerka i choreografka, absolwentka Konserwatorium Tańca Współczesnego Trinity Laban w Londynie. Po studiach współpracowała z Warszawskim Teatrem Tańca. W latach 2010/12 współtworzyła z Magda Grabowską Mala Duet. Prace powstałe w tym czasie –   Tam o piątej oraz Co widzisz? –  były prezentowane na festiwalach w Polsce i za granicą. Jest autorką choreografii do spektakli  Ce bordel fORmiDaBLE/ extravaganza oraz Joanna Szalona. Królowa (reż. Waldemar Raźniak). W roku 2012 była po raz pierwszy laureatką konkursu Rezydencja/Premiera organizowanego przez Klub Żak w Gdańsku, gdzie przy współpracy z Pią Meuthen stworzyła spektakl solowy O mnie i trochę o Tobie. Spektakl był prezentowany na festiwalach w Polsce i za granicą. W roku 2014 po raz drugi wyłoniona w tym konkursie, pod opieką Martina Sonderkampa przygotowała spektakl/instalację Love Song inspirowany postacią Sylvii Plath. W latach 2013-2014 związana jako tancerka z Teatrem Groteska w Krakowie, gdzie występuje w spektaklu Przemiany w choreografii Caroline Finn-Fischer. Od 2012 roku współpracuje z Akademią Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Jest autorką ruchu scenicznego do spektakli dyplomowych Zimowa opowieść (reż. Cezary Morawski) i Ecce Homo (reż. Krzysztof Majchrzak).

 

Irad Mazliah – choreograf, tancerz, ukończył również Sadna Dance School w Izraelu, gdzie uczył się tańca klasycznego i współczesnego. W latach 2003-2005 wielokrotnie był nagradzany w dziedzinie tańca i choreografii, otrzymywał również stypendia przyznawane przez Amerykańsko-Izraelską Fundację Kulturalną. W 2010 roku Polski Instytut w Izraelu przyznał artyście stypendium, które zapoczątkowało, rozwijającą się do tej pory, współpracę z polskim choreografem Rafałem Dziemidokiem. Ich wspólny spektakl został zaprezentowany w styczniu 2012 roku w Gdańsku i w warszawskim Instytucie Teatralnym. Od 2003 współpracuje jako tancerz i twórca z wieloma teatrami tańca w Izraelu. Od 2008 występuje także w charakterze aktora dramatycznego w Tmuna Theatre Ensemble w spektaklach: Everything in the bathtub i The system. Ponadto zrealizował kilkanaście własnych spektakli w tym Foreign work w ramach Festiwalu Sztuki Contact Point 2011 dla Muzeum Izraela w Jerozolimie. Jest również pomysłodawcą i współtwórcą the Sadna Dance School w Hajfie w Izraelu – profesjonalnego trzyletniego programu edukacji tancerzy i artystów sztuk performatywnych. W latach 2011- 2012 obejmował stanowisko dyrektora artystycznego Festiwalu Tańca Intimadance, organizowanego przez Teatr Tmuna w Tel Awiwie.

 

Stefano Silvino – tancerz Teatru ROZBARK,  zaczął uczyć się tańczyć na Sycylii w wieku15 lat u różnych nauczycieli klasycznych i techniki modern. W 2011 przeprowadził się do Rzymu, by trenować modern pod okiem takich nauczycieli jak Caterina Felicioni, Erika Silgoner, Roberto Salaorni, Veronica Peparini. Zagłębił się w taniec współczesny szkoląc się pod okiem: Medhi Walerski (choreograf Nederlands Dans Theater), Christopher Roman (były tancerz Frankfurt Ballet i Forsythe Company pod kierownictwem Williama Forsythe’a), Maeva Berthelot (tancerka w Hofesh Shechter Company). Współpracował podczas takich eventów jak AMWAY CHINA 2012w Monachium z Luc Petit Creation i uczestniczył w międzynarodowej trasie musicalu KAROL WOJTYLA, la vera storia, reżyserii Duccio Forzano. Tańczył też w operze IL PAESE DEL SORRISO w choreografii Sandhya Nagaraja w Trieście (Włochy). Obecnie jest członkiem Teatru Rozbark, gdzie współpracuje z następującymi choreografami: Johan Gerben, Uri Ivgi i Anna Piotrowska.

 

Dominik Więcek – student Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu  Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca, stypendysta Folkwang Universitat der Kunste w Essen. Występował m.in. w spektaklach Ubu król, czyli Polacy w reżyserii Jerzego Stuhra, Working title: Ego’w chorografii Jeansa van Daele’a, Kocham tylko i wyłącznie całym sercem nie-rozłącznie Magdalenę w choreografii Jacka Łumińskiego, Inaria w choreografii Giorgio Maddammy,  Nesting w chorografii Idana Cohena. Jego solo Złota rybka podczas SoloDuo International Dance Festival w Budapeszcie zostało uznane jako: „Best Solo Dance Performance 2015” oraz, oraz uzyskało dodatkową nagrodę publiczności. W 2015 z solo Dominique, w choreografii Macieja Kuźmińskiego, zdobył nagrodę publiczności oraz II miejsce przyznane przez jury na Solo Dance Contest 2015 podczas Gdańskiego Festiwalu Tańca, pierwszą nagrodę podczas Warszawskiej Platformy Tańca, oraz wyróżnienie od jury podczas Konkursu Choreograficznego „Sense of Move” w ramach V Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca „Scena Otwarta”. Interesuje się również fotografią mody, publikował w magazynach w Polsce oraz w Wielkiej Brytami i Ameryce.

 

Małgorzata Suś – aktorka teatru fizycznego Sztuka Nowa, w swojej działalności artystycznej łączy teatr fizyczny z tańcem współczesnym. Realizowała projekty artystyczne w Polsce i za granicą, m.in. we współpracy z Muzeum Historii Żydów Polskech w Warszawie, z portugalską performerską Pauliną Almeidą, z Freedom Theatre w Palestynie. Stale współpracuje z Dawidem Żakowskim i Stowarzyszeniem Sztuka Nowa. Prowadzi zajęcia tańca fizycznego w centrum edukacji teatralnej Lub/Lab w Warszawie. Studentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, w roku akademickim 2014/2015 studiowała na Tel Aviv University w Izraelu.

 

Informacja o prowadzących rezydencję:

 

Máté Mészáros –  ukończył Węgierską Akademię Tańca w Budapeszcie. W trakcie studiów dołączył do Szeged Contemporary Dance Company, czołowego zespołu tanecznego na Węgrzech. Otrzymał wiele nagród w trakcie swojej czteroletniej kariery w tej grupie: nagrodę Keresztes Maria (1999), nagrodę dla najlepszego tancerza na IV National Art Festival (2001) oraz nagrodę Zoltan Imre (2002).  Wiosną 2003 roku dołączył do Carte Blanche, a w 2004 roku tańczył w eksperymentalnej hiszpańskiej grupie Lanonima Imperial, tańczył także w spektaklach Ultima Vez i Zero Visibility Copr. Tworzy także własne projekty, z których jeden będziemy mieli możliwość obejrzeć podczas Gdańskiego Festiwalu Tańca 2016.

 

Orly Portal – choreografka, tancerka, pedagog, choreoterapeutka z dwudziestopięcioletnim doświadczeniem. Swoją pracę opiera na wieloletnich badaniach nad ciałem. Łączy taniec współczesny, partnerowanie, improwizacje, metodę Feldenkraisa i taniec brzucha, uzyskując unikalne połączenie delikatności i siły; przekładając język tańca klasycznego na współczesny. Ukończyła Jerusalem Academy of Music and Dance, tańczyła w izraelskich Kol Udmama (Sound and Silence) Company i Batsheva Ensemble. W ciągu ostatnich 15 lat rozwinęła dwie unikalne metody: taniec brzucha jako środek w terapii oraz ATM – Awarness Through Movement – połączenie techniki Feldenkraisa i improwizacji. Prowadzi zajęcia i warsztaty w Izraelu i na całym świecie, występowała z wieloma artystami międzynarodowej rangi na licznych festiwalach. Jest również założycielką, choreografem oraz menadżerem Orly Portal Dance Company.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close