Wersja do druku

Udostępnij

Projekt Rezydencja/Premiera jest częścią Gdańskiego Festiwalu Tańca od 2009 roku. Dzięki niemu udało się stworzyć 28 spektakli, jedne zagrane do tej pory ponad 30 razy, a niektóre pokazane za granicą. Każda rezydencja zaowocowała nowymi doświadczeniami i znajomościami artystycznymi.  

 

W 2017 roku, w Klubie ŻAK w okresie od lutego do czerwca zostanie zrealizowanych pięć projektów. Wyróżnieni tancerze otrzymają środki na realizację zgłoszonego spektaklu: od 3.000 zł na spektakl solowy do 15.000 zł na spektakl wieloobsadowy, pomoc techniczną (akustyka i oświetleniowca), przedpremierową promocję, możliwość skorzystania z przestrzeni do prób oraz przez dwa lub trzy tygodnie będą pracować pod okiem trenerów: Ayrin Ersöz, Anny Piotrowskiej i Marka Vanrunxt.  Projekt jest realizowany z dotacji Miasta Gdańsk.

 

W tegorocznej edycji programu Rezydencja/Premiera zgłoszono 37 projektów (10 projektów solowych, 14 duetów, 5 projektów trzyosobowych i 8 wieloobsadowych).

 

Komisja w składzie: Agnieszka Fortenbach – kurator ds. teatru, Maria Miotk – kurator ds. teatru oraz Magdalena Renk-Grabowska – dyrektor Klubu Żak zdecydowała o wyborze następujących projektów:

 

Rezydencja z Markiem Vanrunxt:

 

Obieg człowieka w przyrodzie: Natalia Rytelewska-Chilczuk

I goIŋdeepe/andence: Daniela Komędera i Dmytro Grynov

Premiery odbędą się 26 lutego 2017.

 

Rezydencja z Ayrin Ersöz:

 

Singulare tantum: Eryk Makohon, Katarzyna Pawłowska i Paweł Łyskawa (Krakowski Teatr Tańca)

Premiera odbędzie się 30 kwietnia 2017.

 

Rezydencja z Anną Piotrowską:

 

A co gdyby: Magdalena Laudańska, Kalina Porazińska, Bartosz Ostrowski i Sebastian Piotrowicz

Świadomość nieświadomość: Albert Ciastek, Laura Baulenas, Liwia Bargieł, Marta Kosieradzka, Małgorzata Piastowska i Tomasz Ciesielski.

Premiery odbędą się 2 czerwca 2017.

 

 

Informacja o zwycięzcach:

 

Natalia Rytelewska-Chilczuk – studentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, absolwentka Międzywydziałowych Studiów Ochrony Środowiska i Kulturoznawstwa. W swojej twórczości łączy środowisko z kulturą. Uczestniczka kursu internetowego Creative Site Specific Dance and Performance. Doświadczenie taneczne zdobywała m.in. w Ogólnokształcących Szkołach Baletowych w Gdańsku i Warszawie oraz podczas Międzynarodowych Konferencji Tańca Współczesnego i Festiwalu Sztuki Tanecznej w Bytomiu (warsztaty z Jackiem Łumińskim, Slavą Krichmarievem,  Victorią Fox i innymi.)

 

Daniela Komędera – w trakcie studiów tańczyła w spektaklach Jacka Łumińskiego: dyplomowym Kocham tylko i wyłącznie całym sercem nie-rozłącznie Magdalenę i z Lubelskim Teatrem Tańca Święto wiosny, oraz była współtwórczynią spektakli Heimsuchung/Nawiedzenie w Monachium, który zdobył „Złotą Maskę”  – nagrodę Marszałka Województwa Śląskiego oraz Zrabowali mi składaka, powstałego w trakcie rezydencji w gdańskim Klubie Żak (Rezydencja/Premiera 2014), prezentowanym między innymi na Festival Dei Due Mondi w Spoleto. Tancerka w przedstawieniach Macieja Kuźmińskiego: Room 40, który otrzymał nagrodę publiczności na Polskiej Platformie Tańca,oraz Różnica i Powtórzenie. Współpracuje także z Teatrem Amareya i Teatrem Dada von Bzdülöw. Stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Prezydenta Miasta Bielska-Białej.

 

Dmytro Grynov – tancerz teatrów w Polsce, Rosji i na Ukrainie, działa także jako niezależny wykonawca. W ostatnich kilku latach pracował z tancerzami i choreografami zzwiązanymi z takimi zespołami i instytucjami, jak Batsheva Dance Company, Gothenburg Operans Danskompani, Ultima Vez, Korzo. Byli to  Erez Zohar Yaniv Abraham, Guy Shomroni, Jim de Block, Jasper van Luijk, Zebastian Mente Maligna. Uczył się również holenderskiej pantomimy, teatru fizycznyego, Countertechnique®, aktorstwa, balecie oraz nowoczesnych stylów tańca. Jego pedagogami byli dawni tancerze Nederlands Dans Theater (Ivan Perez Joerri DUBB, Marina Mascarell, Sarah Murphy, Karolina Mancuso).

 

Eryk Makohon – twórca, kierownik i choreograf Krakowskiego Teatru Tańca. Stały wykładowca Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu – PWST w Krakowie. Twórca ponad trzydziestu spektakli. Autor projektów o charakterze edukacyjnym oraz wielu wydarzeń artystycznych. Absolwent podstawowej i średniej szkoły muzycznej, architektury na Politechnice oraz studiów teorii tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

 

Katarzyna Pawłowska – absolwentka Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu – PWST w Krakowie, tancerka Krakowskiego Teatru Tańca. W ostatnich latach współtworzyła m.in. następujące projekty: Cracow Dance Connection, polsko-izraelski Miss me (premiera w Tel Awiwie) oraz 1725 m n.p.m. w ramach projektu BesKitu, którego prezentacje odbyły się we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2016. Tancerka w spektaklu Room 40 Macieja Kuźmińskiego. Uczy tańca współczesnego, między innymi w grupach adeptów Krakowskiego Teatru Tańca.

 

Paweł Łyskawa – absolwent Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu – PWST w Krakowie, tancerz i lider Krakowskiego Teatru Tańca. Autor wielu projektów artystycznych i edukacyjnych. Tańczył w spektaklach i projektach Eryka Makohona, Idana Cohena, Anny Konjetzky, Ole Melanda, Jerzego Stuhra, Jana Peszka, Henryka Kaalunda i wielu innych. Uczy tańca współczesnego i ekspresji scenicznej w grupach adeptów KTT, z którymi przygotowuje również własne spektakle.

 

Magdalena Laudańska – tancerka, absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku oraz Codarts – Rotterdam Dance Academy. Pracowała z takimi choreografami jak: Jiri Kylian, Michael Schumacher, Guy Weizmann, Roni Haver, Jan Martens, Cora Bos-Kroese, Aurelie Cayla, z tancerzami Wiliama Forsythe’a i wielu innych. W sezonie 2015/2016 pracowała dla zespołu Konzert Theater Bern w Szwajcarii gdzie występowała w pełnometrażowych spektaklach. Uczestniczyła w wielu warsztatach z wybitnymi światowymi choreografami, a także wzięła udział w Nederlands Dans Theater Summer Intesive Course. Od marca 2016 tańczyła dla Bałtyckiego Teatru Tańca, a obecnie rozpoczęła współpracę z Sopockim Teatrem Tańca.

 

Kalina Porazińska – tancerka, instruktorka, choreografka, koordynatorka międzynarodowych szkoleń dla tancerzy z programu FRSE (Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji). Aktualnie współpracuje z Sopockim Teatrem Tańca, z którym od 2014 roku zrealizowała 5 spektakli, a w marcu 2016 roku, obyła się premiera jej solowego spektaklu Jak uprawiać, żeby wyszło w reżyserii Joanny Czajkowskiej. Prowadzi regularne zajęcia oraz warsztaty z techniki tańca współczesnego oraz jazzowego w Polsce i za granicą. Uczestniczka wielu szkoleń dla tancerzy oraz choreografów, które prowadzili: Witold Jurewicz, Iwona Olszowska, Igor Podsiadły, Jozef Frucek & Linda Kapetanea, David Zambrano, Peter Jasko, Rakesh Sukesh, Francisco Córdova. Uczestniczka festiwalu Deltebre Dansa 2016 pod dyrekcją Roberto Olivana.

 

Bartosz Ostrowski – aktor, tancerz, choreograf. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludiwka Solskiego w Krakowie, członek studia Warsaw Dance Department oraz kolektywu dotcompany. W ostatnim czasie występował w Bataille: świt nowych dni Sławka Krawczyńskiego i Anny Godowskiej (Art Stations Foundation/Stary Browar Nowy Taniec, 2016) oraz współtworzył instalację performatywną Koncert indywidualny w Pracowni Duży Pokój w Warszawie. Regularnie współpracuje z Wiktorem Rubinem, Mają Kleczewską, Iradem Mazliahem oraz Cezarym Tomaszewskim. Uczestnik wielu szkoleń z technik tańca współczesnego m.in. z Ivo Dimchevem, Iwoną Olszowską, Dawidem Lorencem, Davidem Zambrano, Alexem Baczyńskim-Jenkisem oraz Maciejem Kuźmińskim.

 

Sebastian Piotrowicz – absolwent Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie i Codarts – Rotterdam Dance Academy. Przygodę z tańcem zaczął w wieku 7 lat od tańca turniejowego; jako zawodnik wielokrotnie wygrywał Mistrzostwa Świata i Europy federacji IDO (International Dance Organization). Od wielu lat zajmuje się działalnością artystyczną, występując zarówno na scenach teatrów w Polsce i za granicą (Nanine Linning Dance Company, Teatr Tańca Caro), jak i w programach telewizyjnych (You can dance – Po prostu tańcz, Mam Talent, Twoja Twarz Brzmi Znajomo). Swoją wiedzą I umiejętnościami dzieli się również prowadząc liczne szkolenia z zakresu tańca jazzowego i tańca współczesnego. Miał okazję współpracować z takimi choreografami jak: Regina van Berkel, Stephen Shopshire, Amancio Gonzalez  i Jone San Martin (Forsythe Company), Nanie Linning, Thierry Verger, Travis Pain, Genevieve Dorion-Coupal.

 

Albert Ciastek – zajmuje się sztuką tańca: tworzy choreografie, tańczy w rożnych projektach,  uczy tańca współczesnego, improwizacji oraz improwizacji kontaktowej. Jest zafascynowany istotą człowieka, jego umysłem oraz emocjami ludzkimi. Poszukuje odpowiedzi na pytanie: jakie czynniki wpływają na zmianę biegu życia danej osoby? Stworzył następujące prace: Loneliness (dokument na temat samotności), 6th Element czy projekt Taniec i Ja. Jako tancerz współpracował z taki teatrami oraz choreografami, jak: DanceMix Theatre w Hadze, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu, Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK, Zimmer Frei, czy z Liwia Bargieł.

 

Laura Marsal Baulenas – uzyskała dyplom tancerki tańca współczesnego akredytowany przez London Contemporary Dance School, Uniwerystet w Kent w 2013. Obecnie pracuje w Cia Roberto G. Alonso, występując w produkcjach Zaquizami oraz Almazuela. Zaangażowana w nową kreację Iron Skulls Co, jest również częścią

młodego zespołu Kernel Dance Theatre. Prowadzi warsztaty taneczne w zakresie tańca klasycznego oraz współczesnego w Hiszpanii oraz w Polsce. Taniec jest dla artystki sposobem na uzewnętrznianie świata wokół niej, ciągle rozwijając się jako artystka.

 

Liwia Bargieł – tancerka, choreografa, absolwentka Trinity Laban w Londynie. Jest autorką choreografii do spektakli teatralnych Ce bordel formidable/ extravaganza, Joanna Szalona. Królowa, Otello (reż. W. Raźniak), Opowiadanie Brazylijskie (reż. Marcin Hycnar), Demon Teatru, czyli mniejsza o to (reż. Andrzej Domalik). Od 2012 roku współpracuje z Akademią Teatralną im. A Zelwerowicza w Warszawie. Jako tancerka występowała w spektaklu Przemiany w choreografii Carolin Finn, Hommage a Tadeusz Kantor Mikołaja Mikołajczyka, Family Affair kolektywu Zimmer Frei, Operze kolejowej Grzegorza Laszuka/Komuna// Warszawa, Sideways Rain Guilherme Botelho. Jej zainteresowania skierowane są również w stronę projektów interdyscyplinarnych.

 

Tomek Ciesielski – performer, tancerz, badacz i menadżer teatru, w swoich działaniach łączący te trzy doświadczenia. Od 2009 roku członek Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA, w tym czasie uczestniczył w projektach: Antyk/Taniec w Re-Konstrukcji, Koguty, Borsuki i inne Kozły, Oratorium Dance Project. W 2011 roku nawiązał współpracę z duńskim zespołem Granhøj Dans, z którym wspólnie zrealizował międzynarodowy spektakl Men & Mahler oraz Rite of Spring Extended w reżyserii Palle Granhøja. Twórca autorskich performansów, m.in. Sens-akcja, prezentowany w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Autor publikacji (jedyna na polskim rynku monografia tematyczna Taneczny umysł. Teatr ruchu i tańca w perspektywie neurokognitywistycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu łódzkiego/Instytut Muzyki i Tańca 2014) i uczestnik projektów (Polska, Francja, Wielka Brytania) dotyczących możliwości zastosowania wiedzy z zakresu nauk kognitywnych i neuronauk w badaniach nad tańcem.

 

Marta Kosieradzka – absolwentka wydziału grafiki warsztatowej Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie i wydziału tańca Artesis –Królewskiego Konserwatorium w Antwerpii. Współpracowała między innymi z projektantką mody Juliette Bogers, artystami sztuk wizualnych Elena Bajo, Ben Cain (Wiels w Brukseli), poetką Sabine Martens w projekcie Dance of the dead poet, Vlaams Muziek Theater czy z Mikołajem Mikołajczykiem. Zwyciężczyni konkursu choreograficznego Warszawskiej platformy tańca 2016 za solo The doubts and reflections of Eve. Nauczycielka i choreografka w licznych szkołach, grupach i organizacjach promujących taniec w Belgii i Polsce.

 

Małgorzata Piastowska – tancerka, joginka, pedagog oraz choreografka tańca współczesnego. Pracą z ciałem zajmuje się od 2006 roku. Zaczynała od tańca nowoczesnego, aby w końcu swoją drogę odnaleźć w tańcu współczesnym, a następnie również w jodze. Interesuje ją nierozerwalne połączenie ciała, umysłu i emocji.

 

Informacja o prowadzących rezydencje:

 

Ayrin Ersöz – tancerka, choreografka i naukowczyni, urodzona w Bułgarii, osiadła w Turcji. Dyrektor wydziału tańca na Yildiz Technical University w Istambule. Doktor wydziału krytyki tańca i reżyserii Uniwersytetu Istambułu. Jako tancerka występowała z teatrem tańca CRR i Istanbul Dance Theater. Jej choreografie były pokazywane w wielu teatrach całej Europy. Publikuje także jako krytyk tańca. 

 

Anna Piotrowska – kierownik artystyczny zespołu Teatru ROZBARK w Bytomiu. Tancerka, choreografka, reżyserka, nauczycielka tańca współczesnego, Fundator i Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Tańca eferte, założycielka „mufmi” w Warszawie, producent teatralny. Stworzyła ponad 90 autorskich choreografii i przedstawień. Pomysłodawczyni i koordynatorka ogólnopolskich i międzynarodowych programów edukacyjno-kulturalnych. Otrzymała „Złotą Maskę” Województwa Śląskiego za całokształt pracy, za reżyserie i choreografie spektakli dla Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK w 2015 roku.

 

Marc Vanrunxt – tancerz i choreograf. Bada granice tańca i choreografii, biorąc pod uwagę możliwości ludzkiego ciała. Swój artystyczny słownik czerpie z tradycji punkowej i ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Jest zapraszany jako pedagog i konsultant przez Royal Conservatory w Antwerpii, P.A.R.T.S., Roya Petersa, Ann Van den Broek, Jana Martensa, KASK, Royal Academy for Fine Arts w Ghent i wielu innych.

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close