Obrady jury Solo Dance Contest 2020 w w składzie: Susanna Beltrami, Arno Boehler i James Wilton odbyły się online w dniach 7-26 sierpnia 2020. Jurorzy, którzy obradowali w ramach Gdańskiego Teatru Tańca, oceniali solowe występy uczestników konkursu na podstawie nagrań wideo. Ogłoszenie wyników odbyło się środę 2 września o godz. 19.00 w Sali Suwnicowej Klubu Żak podczas wideokonferencji z przewodniczącą jury Susanną Beltrami oraz finalistami Solo Dance Contest.
Przyznano następujące nagrody:
1. miejsce Clémence Juglet / Francja za solo I need to: 2 400,00 euro
I need to to ekscentryczne i dynamiczne solo, pełne inwencji, muzykalności i humoru. Solo nie wymaga specjalnych efektów świetlnych, tancerka po prostu wykorzystuje domowy salon i muzykę, aby stworzyć dzieło o nadzwyczajnej dramaturgii i fizyczności. Słownik ruchowy wykonawczyni jest bogaty, precyzyjny i oryginalny, a humor i subtelna krytyka świata tańca są naprawdę czytelne, sprawiając, że oglądanie tej choreografii jest przyjemnością.
2. miejsce Andrea Ward / USA za Tension of nature: 1 000,00 euro
Tension of Nature to krótkie, ale pięknie wykonane solo, które jest zarówno przestrzenne, jak i dynamicznie zwięzłe. Widoczna jest czystość intencji, klarowność ruchu, płynność i technika. Tym, co czyni ten spektakl tak wyjątkowym, jest intensywność, której można doświadczyć w każdym pojedynczym geście. Tancerce udaje się wypełnić otaczającą ją przestrzeń subtelną materią życia. Bez użycia dodatkowych środków jest w stanie stworzyć silny związek pomiędzy swoją wewnętrzną energią (użytą intencjonalnie) a jakością ruchu, wyzwalając w widzach pokłady wyobraźni.
Ex aequo z:
2. miejsce Mahalia Horvath/ Szwajcaria za Shoes to lose: 1 000,00 euro
Teatralne i pełne fantazji dzieło, które zaprasza widzów w zabawną podróż. Solo pozostawia widzom pole do interpretacji, a kiedy wydaje się, że koncepcja jest w pełni odkryta, tancerka i choreograf ponownie znajdują sposób na zmylenie widza. Shoes to lose wykorzystuje elementy tradycji tanecznych, teatralnych i performatywnych w tak zabawny i przemyślany sposób, że samo oglądanie tej choreografii staje się jednocześnie rozrywką i krytycznym kwestionowaniem tego, co się widzi.
3. miejsce Antes Collado / Hiszpaniaza Nereo ahogándose (Nereo drowning): 600,00 euro
Nereo ahogándose (Nereo Drowing) ukazuje tancerza, który doskonale opanował możliwości mowy ciał i, którego ruch zdaje się pytać: „Czy wiesz, co jeszcze potrafi ciało?” Tym, co czyni ten spektakl wyjątkowym, jest nieskończona eksploracja ludzkich możliwości. Ciało, pragnące wyrazić siebie, poszukujące sposobów ekspresji, przekraczające własne granice.
Nagrodę publiczności w wysokości 1000, 00 euro za solo Przekątna otrzymała Magdalena Negowska, absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej.
BIOGRAMY:
Clémence Juglet / Francja
Studiowała taniec w Paryżu I Nowym Jorku, brała udział w licznych konkursach tanecznych i choreograficznych. Wystąpiła w scenach tańca w filmie „Tancerka” („La danseuse”, 2016), wyświetlanym podczas festiwalu w Cannes. Tańczyła z zespołami Cie 131, Cie LA, Cie Sarah Adjou, Cie Anybody i The Collectif Ongaeshi.
Andrea Ward/ USA
Nowojorska choreografka, tancerka, nauczycielka tańca. Prezentowała swoją pracę podczas dużego tanecznego wydarzenia NYC Choreographe’s Carnival. Nagrała serię filmów, przedstawiających taniec pod wodą. Jest choreografem-rezydentem w Center for World Arts na Florydzie.
Mahalia Horvath/ Szwajcaria
Studiowała na uniwersytecie Folkwang w Essen na kierunku Teatr fizyczny. W latach 2017 i 2018 wygrała nagrodę „Migros Art and Culture” w dziedzinie teatru fizycznego.
Antes Collad / Hiszpania
Prezentował swoje prace podczas Dance Venice Biennal w Wenecji, festiwalu Metropolitan Dance w Barcelonie, American Dance Festival w the USA, Cádiz en danza w Jerozolimie, a także festiwalu w Pekinie. Za solo Nereo drowning otrzymał pierwszą nagrodę w konkursach MasDanza oraz Distrito de Tetuán w Madrycie.
Magdalena Negowska
W 2016 roku ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Baletową w Gdańsku, później przez dwa lata tańczyła w Operze Bałtyckiej. W okresie 2019-2020 brała udział w programie dla młodych tancerzy w Budapest Dance Theatre oraz Gangaray Dance Theatre (GAP).
JURY
Susanna Beltrami to jedna z najważniejszych włoskich choreografek i pedagogów. Po ukończeniu szkoły baletowej studiowała między innymi w fundacji Merce’a Cunninghama w Nowym Jorku. Współpracowała z Carolyn Carlson, Jormą Uotinen i innymi. Od 2006 roku prowadzi prestiżową akademię tańca DanceHaus w Mediolanie.
James Wilton rozpoczął karierę choreograficzną w 2010 i szybko zdobył uznanie międzynarodowe , zdobywając nagrody na takich wydarzeniach tanecznych jak Masdanza, konkursy choreograficzne w Hanowerze i Bernie, a także podczas Sadlers Wells Global Dance Contest. James tworzył choreografie dla Konzert Theater Bern, Opera Graz, Theater Münster, Stadt Theater Giessen, Ballet Hagen i Scottish Dance Theatre oraz dla swojej własnej kompanii, występującej ze spektaklami na całym świecie.
Arno Boehler wykłada filozofię na Uniwersytecie Wiedeńskim i na Uniwersytecie Sztuk Stosowanych w Wiedniu. Jest kierownikiem programu rezydencji filozofii artystycznej i twórcą interdyscyplinarnych strategii łączących filozofię i sztukę. Był stypendystą na uniwersytetach w Bangalore, Heidelbergu, Nowym Jorku i Princeton, wykłada jako profesor wizytujący na kilku uniwersytetach w Europie.