Wersja do druku

Udostępnij

3 października o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie (Sala Kameralna) odbędzie się pierwsza w tym sezonie premiera przygotowana przez zespół Polskiego Baletu Narodowego. Będzie to Hamlet w choreografii Jacka Tyskiego, z muzyką Ludwiga van Beethovena. Jak podczas konferencji prasowej mówił sam choreograf, jego realizacja będzie odmienna od dotychczasowych prac Tyskiego, ponieważ sceny taneczne zostaną tu połączone z tekstem (widzowie z nagrania usłyszą m.in. słynny monolog Hamleta Być albo nie być) i etiudami aktorskimi. Natomiast dramaturg spektaklu, reżyser filmowy i scenarzysta, Kordian Piwowarski, dodał, że oprócz warstwy werbalnej taniec i ruch będą uzupełnione przez dramaturgię wizualną, tj. budowaną za pomocą obrazów. Dzięki temu możliwa będzie wielopoziomowa narracja. Choreograf przybliżył również kilka tropów interpretacyjnych – w spektaklu nastąpi zderzenie postaci Hamleta i Ofelii, która potrafiła w sposób zdecydowany zrobić to, czego męski bohater nie był w stanie. Jest to także konfrontacja egzystencjalnego podejścia kobiet i mężczyzn w naszej kulturze. Mimo to na plan pierwszy wysuwać się będą męskie postacie dramatu.


Hamlet nie będzie osadzony w konkretnym momencie historycznym. Realizatorzy skupili się tu na odteatralizowaniu śmierci – chcieli zmierzyć się z jej dwoistością, jednocześnie przerażeniem i kuszącą obietnicą, jakie wzbudza. Co ciekawe, publiczność przedstawienia stanie się częścią scenografii, ponieważ według choreografa wszyscy, którzy patrzymy na tragedię, przyczyniamy się do tego, że się wydarza.


Popremierowe prezentacje odbędą się w dniach 5 oraz 15-17 października.


Premiera Hamleta kontynuuje Szekspirowskie inscenizacje baletowe Polskiego Baletu Narodowego, zainicjowane w marcu 2013 realizacją Snu nocy letniej w choreografii Johna Neumeiera. Kulminacją cyklu stanie się w 2016 – w 400-letnią rocznicę śmierci Szekspira – festiwal i Burza w koprodukcji z Holenderskim Baletem Narodowym.

***

Balet w dwóch aktach według Williama Szekspira
Współpraca dramaturgiczna: Kordian Piwowarski
Prapremiera: 3/10/2013

Choreografia: Jacek Tyski
Muzyka: Ludwig van Beethoven
Scenografia i koncepcja wideo: Robert Majkut
Kostiumy: Tijana Jovanović
Światła: Olga Skumiał
Wizualizacje: Kordian Piwowarski
Stylizacja fryzur: Marek Bryczyński

Głosy aktorów (nagranie)
Jan Kowalewicz (monologi), Bogusław Suszka (Duch Ojca Hamleta)

Polski Balet Narodowy

Muzyka z nagrania

Projekt plakatu: Adam Żebrowski, zdjęcie: Łukasz Murgrabia

afisz

Jacek Tyski: Choreograf, solista Polskiego Baletu Narodowego; współzałożyciel Fundacji „Centrum Tańca Współczesnego”. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie (1994). Laureat Ogólnopolskiego Konkursu Tańca w Gdańsku (I miejsce) oraz Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Tancerzy „Prix de Lausanne” (II miejsce). W latach 1995-2000 pracował w Balecie Hamburskim, a następnie przeniósł się do Compaña Nacional de Danza w Madrycie (2000-2004).

Współpracował z takimi choreografami, jak: John Neumeier, Nacho Duato, William Forsythe, Jiří Kylián, Mats Ek, Jiacopo Godoni, Boris Ejfman, Krzysztof Pastor, Emil Wesołowski i Jacek Przybyłowicz. Jako choreograf zadebiutował w 2006 roku pracą

For a While przygotowaną z tancerzami Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, którą pokazał w ramach festiwalu Lądeckie Lato Baletowe, a także na Cyprze (IX European Dance Festival) i podczas Konkursu dla Młodych Choreografów w Hanowerze. Nową

edycję debiutanckiego baletu zaprezentował w 2010 roku w TW-ON w ramach II Warsztatu Choreograficznego. Jest autorem choreografii do takich spektakli, jak: Donna (Ballet de Gran Canaria, Las Palmas, 2007; Polski Balet Narodowy, I Warsztat

Choreograficzny, 2009), Święto wiosny (Stowarzyszenie Form Twórczych „Fulltura”, Centralny Basen Artystyczny, Warszawa, 2008), Sny (Kielecki Teatr Tańca, 2009), Tańczący z Chopinem (Szkoła Baletowa im. Romana Turczynowicza, Warszawa 2010), III Symfonia Witolda Lutosławskiego (program edukacyjny „Rytm”, Narodowe Centrum Kultury, 2010), W poszukiwaniu kolorów (PBN, 2010), Popołudnie fauna (PBN, III Warsztat Choreograficzny, 2011), Body Language (program edukacyjny Teatru Wielkiego, Warszawa, 2011), Spacer (PBN, IV Warsztat Choreograficzny, 2012), Alicja w Krainie Czarów (program edukacyjny TW-ON, Warszawa, 2012), Carmen-Suita (Balet Opery na Zamku, Szczecin, 2013).

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close