Wersja do druku

Udostępnij

Z przyjemnością informujemy, że nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego (WUW) ukazała się Antropologia tańca autorstwa Anyi Peterson Royce, profesora wydziału Antropologii Indiana University w Bloomington. W obszarze jej badań znajdują się antropologia tańca i sztuk performatywnych amerykańskiej  badaczki.  Z języka angielskiego książkę przełożył Jacek Łumiński. Jest to pozycja „założycielska” dla nowoczesnego myślenia o tańcu. Będzie stanowić znakomitą całość z inną książką tej samej autorki „Antropologią sztuk performatywnych. Artyzm, wirtuozeria i interpretacja w perspektywie międzykulturowej”, opublikowaną wcześniej przez Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. W swoich badaniach nad tańcem, prowadzonych z perspektywy antropologicznej, Royce łączy własne doświadczenia, związane z tańcem, z wiedzą etnograficzną i wiedzą o kulturze, co pozwala jej sytuować taniec w obrębie innych sztuk performatywnych. Podręcznik ten powinien służyć studentom teatrologii i historii, studentom etnologii, zgłębiającym problematykę rytuałów i obrzędów środkowoamerykańskich, studentom kierunków kulturoznawczych i szeroko pojętej humanistyki, a także zespołom praktyków, badającym taniec „w działaniu” (instruktorom, tancerzom, choreografom), specjalistom od terapii tańcem, neurobiologom. Publikacja będzie znakomitym materiałem dydaktycznym ze względu na bogatą warstwę merytoryczną, a także przejrzystość, uporządkowanie, prostotę wykładu. Uzupełni ciągle zbyt skromne polskie (i polskojęzyczne) zbiory prac na temat tańca.

 

Wydanie publikacji zostało zrealizowane we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach „Programu wydawniczego 2014”.

 

Informacja o książce na stronie Wydawnictwa

 

 Anya Peterson Royce jest profesorem wydziału Antropologii Indiana University w Bloomington, uhonorowana tytułem Chancellor’s Professor. W obszarze jej badań znajdują się antropologia tańca i sztuk performatywnych; tożsamość etniczna oraz etnografia ludów Meksyku, zwłaszcza Zapoteków Juchitán i Oaxaca, wśród których przez trzydzieści pięć lat prowadziła badania terenowe. Wśród jej publikacji wymienić należy Prestigio y Afiliación en una Comunidad Indígena: Juchitán, Oaxaca; Ethnic Identity: Strategies of Diversity; The Anthropology of Dance; Movement and Meaning: Creativity and Interpretation in Ballet and Mime oraz Chronicling Cultures: Long-term Ethnographic Field Research in Anthropology (wydane we współpracy z Robertem V.Kemperem). Jest autorką artykułów z dziedziny historii commedia dell’arte, innowacji w tańcu i pantomimie, obrazów męskości i kobiecości w skodyfikowanych systemach ruchu, zjawisk etniczności i nacjonalizmu, jak również zapotekańskiej muzyki i tańca.

Jej utwory poetyckie publikowano w przeglądzie „Qualitative Inquiry” i w zbiorach The Linen Weave of Bloomington Poets, Five Women Poets: Choice Words. Podczas swojej kariery baletowej współpracowała z San Francisco Russian Opera and Ballet oraz Brooklyn Ballet. To doświadczenie w połączeniu z wieloletnimi badaniami etnograficzny pozwala jej na wyjątkowe spojrzenie na sztuki performatywne zarówno z perspektywy rytuału, jak i teatru. Laureatka stypediów Guggenheima, Delmasa, Bogliasco oraz American Council of Learned Society, American Philosophical Society, National Endowment for the Humanities oraz Social Science Research Council.

 

(za stroną WUW)

 

Więcej o autorce

Spis treści
Fragment

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close