Wersja do druku

Udostępnij

Nieoczywiste związki tańca z nauką i sztuką – skrypt rozmównic w Polskim Teatrze Tańca – taki tytuł nosi publikacja, zrealizowana przez Polski Teatr Tańca we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach Programu wydawniczego 2020.

Wydawnictwo nawiązuje do formy naukowego skryptu i składa się ośmiu z artykułów przygotowanych na bazie rozmównic pt. Co nam każe tańczyć?, Dlaczego nie „tańca?, Jak mózg tańczy?, Jak przestrzeń tańczy?, Dlaczego ucieleśniamy wiedzę?, Dlaczego tańczą artefakty?, Jak tańczą polityki? i Jak porusza się muzyka?, zorganizowanych w 2019 roku przez Polski Teatr Tańca. Rozmównice to cykl dyskusji o wrażeniowej percepcji i znaczeniowej interpretacji tańca, podczas którego, przy wsparciu ekspertów, teoretyków i praktyków, reprezentujących różne dziedziny nauki i sztuki, organizatorzy starają się kształtować język dyskursu o sztuce ruchu i budzić zainteresowanie jej ulotnym przekazem w interdyscyplinarnym i międzypokoleniowym gronie odbiorców.

Założeniem organizatorów było odkrywanie przed publicznością i przed sobą nawzajem nieoczywistych aspektów sztuki tańca, ukazanie tego zjawiska przez pryzmat dyscyplin nauki i sztuki, które są pozornie od tańca odległe, ale po wnikliwej analizie okazują się mieć z nim wiele wspólnego. Pojęcie tańca jest niezwykle szerokie, obejmuje sytuacje sceniczne i niesceniczne, organizatorzy i wydawcy przyjęli zatem, że im szersze spektrum zainteresowań zaproszonych gości, tym obraz pełniejszy. Dotychczas zaproszenie przyjęli: filozof, prof. Roman Kubicki; historyczka sztuki mgr Małgorzata Sobocińska z Instytutu Historii Sztuki PAN; kognitywista, prof. Włodzisław Duch; teatrolożka i badaczka relacji między ciałem, przestrzenią i technologią, prof. Agnieszka Jelewska; socjolog ciała dr Dominika Byczkowska-Owczarek, prof. UAP i performer Janusz Bałdyga, politolożka i medioznawczyni, prof. Dorota Piontek; oraz kompozytor, prof. Zbigniew Kozub. W ramach cyklu Rozmównic spotkać się można też było z tancerzami, choreografami i pedagogami: Arturem Bieńkowskim, Anną Haracz, Kaya Kołodziejczyk, Anną Nowak, Mirosławem Różalskim, Jackiem Przybyłowiczem, Agnieszką Jachym, Aurorą Lubos i Maciejem Kuźmińskim.

Przyjęta koncepcja skryptu pozwoliła na uwypuklenie najważniejszych refleksji, które pojawiły się podczas rozmównic. Artykuły opracowała współprowadząca rozmównice (wraz z Robertem Chodyłą) Anna Koczorowska. Całość publikacji dopełnia syntetyczne posłowie, będące podsumowaniem kluczowych tez, które mogą stać się zaczynem inicjującym badania naukowe, łączącyh refleksję nad tańcem z metodami badawczymi właściwymi dyscyplinom filozofii, historii sztuki, kognitywistyki, teatrologii, socjologii, politologii oraz teorii muzyki.

Wydawnictwo dystrybuowane będzie podczas wydarzeń organizowanych przez Polski Teatr Tańca, wizyt studyjnych, spektakli wyjazdowych oraz kolejnych rozmównic.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close