Wersja do druku

Udostępnij

Uprzejmie informujemy, że praca badawcza dr hab. Aleksandry Dziurosz i dr Aldony Nawrockiej do-WOLNOŚĆ – TRADYCJA. Funkcja kompozytora w dziele choreograficznym. Analiza na przykładzie wybranych spektakli tanecznych powstałych w Polsce w okresie 25 lat wolności (1989-2014), powstała w ramach IV edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca „Muzyczne białe plamy” została opublikowana na stronie imit.org.pl.

 

Program „Muzyczne białe plamy” przeznaczony jest dla polskich i zagranicznych badaczy, którzy planują prowadzenie badań naukowych w zaniedbanych i mało znanych obszarach polskiej muzyki oraz tańca. Badania dotyczą polskiej muzyki oraz tańca i mogą obejmować np. twórczość kompozytorską, działalność artystyczną, aktywność muzykologiczną, recepcję muzyki, czy zagadnienia związane z historią, teorią, estetyką tańca polskiego, w szczególności tańca scenicznego. Efektem realizacji IV edycji programu (2014/2015) jest jedenaście prac badawczych, obejmujących szeroki zakres gatunkowy, stylistyczny i chronologiczny polskiej muzyki oraz tańca.

 

Celem pracy badawczej dr hab. Aleksandry Dziurosz i dr Aldony Nawrockiej była próba sformułowania rodzajów funkcji współczesnego kompozytora w pracy nad powstawaniem spektaklu w dziedzinie choreografii. Pole badawcze autorki zawęziły do tańca artystycznego teatralnego, a analizy problemu dokonały na wybranych przykładach dzieł choreograficznych powstałych w Polsce w latach 1989-2014. Badaczki interesowało, czy odzyskanie wolności, zmiana ustroju politycznego oraz kształtu życia społecznego wpłynęło na zmianę w myśleniu artystyczno-twórczym, zmianę w postrzeganiu roli muzyki przez choreografów oraz zmianę w myśleniu kompozytorów o dziedzinie sztuki tańca.

 

Aleksandra Dziurosz (ur. 1981) – tancerka, choreografka, nauczycielka tańca współczesnego, doktor habilitowana sztuki, pomysłodawczyni i dyrektorka Warszawskiego Teatru Tańca, dyrektorka Warsaw Dance Days. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego, autorka i organizatorka programu Warszawskie Centrum Tańca, współautorka i współorganizatorka Warszawskiej Platformy Tańca 2014-2016, absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu (1999), Pedagogiki Baletu (2003) i Podyplomowych Studiów Teorii Tańca (2007) w Akademii Muzycznej w Warszawie. W 2009 roku w dyscyplinie artystycznej: rytmika i taniec uzyskała stopień doktora sztuki, a w 2013 stopień doktora habilitowanego. Występowała m.in. w: Japonii, Hiszpanii, Puerto Rico, Szwajcarii, Holandii, Danii, na Litwie, Węgrzech, w Czechach i Polsce. Tworzy choreografię spektakli tanecznych oraz ruch sceniczny w spektaklach teatralnych i operowych. Jest członkinią jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów choreograficznych, wykładowczynią Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, członkinią Rady Naukowej Instytutu Choreologii w Poznaniu oraz wiceprezeską Polskiego Forum Choreologicznego. Jest laureatką nagrody choreograficznej Dyrektora Polskiego Teatru Tańca, dwukrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz dwukrotną stypendystką Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (stypendium dla młodych naukowców). Została laureatką głównej nagrody choreograficznej THE BEST OF SOLO PERFORMANCE (X Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego Solo/Duo, Budapeszt) oraz stypendystką Konferencji Rektorów Szwajcarskich (program: SCIEX – Scientific Exchange Programme NMS.CH 2014-2015artistic research i rezydencja choreograficzna w Zürcher Hochschule der Künste w Zurichu).

Więcej informacji: www.dziurosz.pl oraz www.wtt.waw.pl

 

 

Aldona Nawrocka – kompozytorka, pianistka, pedagog, absolwentka AMFC w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny) w klasie prof. M. Borkowskiego. Była stypendystką MusikHochschule Luzern (Szwajcaria) – klasa Bettiny Skrzypczak. Brała udział w warsztatach i kursach kompozytorskich prowadzonych m.in. przez. Elżbietę Sikorę, Stephena Montegue, Andersa Brødsgaarda, uczestniczyła w „Académie de Musique du XX-éme siécle” w Paryżu (prowadzący: Pierre Boulez, David Robertson), także w organizowanej przez IRCAM Académie d’Eté (prowadzący: Brian Ferneyhough, Marc-André Dalbavie). Jest laureatką konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Brała udział jako kompozytor w interdyscyplinarnych projektach twórczych (m.in. Schreiben in Beromünster – Szwajcaria 2005, Coaching Project-Dancing Poznan 2010). Od lat współpracuje z choreografami – Ewą Wycichowską, Aleksandrą Dziurosz, Pauliną Andrzejewską, Robertem Bondarą, tworząc muzykę do spektakli tanecznych (m.in. Persona – TWON, 2011; action/CONTRaction/REaction – Musica Electronica Nova, 2013; Roots-Zürich 2015). Tworzy muzykę instrumentalną, wokalną, elektroakustyczną, jej utwory były wykonywane w Polsce i zagranicą. Ponadto pisze piosenki i utwory dla dzieci oraz opracowuje materiały muzyczne do tańca, teatru i dla telewizji. Koncertuje jako pianistka i kameralistka. Zajmuje się także działalnością publicystyczną, naukową i organizacyjną (m.in. od 2013 roku jako koordynator programowy cyklu Koncertów Pod Gwiazdami w Planetarium „Niebo Kopernika” w Centrum Nauki Kopernik). Występuje jako prelegentka na konferencjach artystycznych i naukowych o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest członkinią  Związku Kompozytorów Polskich, ZAiKSu, Akademii Fonograficznej i Stowarzyszenia Strefa Otwarta. Związana jest pracą pedagogiczną z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

 

dr hab. Aleksandra Dziurosz i dr Aldona Nawrockiej: do-WOLNOŚĆ – TRADYCJA. Funkcja kompozytora w dziele choreograficznym. Analiza na przykładzie wybranych spektakli tanecznych powstałych w Polsce w okresie 25 lat wolności (1989-2014

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close