Wersja do druku

Udostępnij

Trwa trzecia, czerwcowa rezydencja IX edycji Maat Festival – „Ciało narodowe”. Iza Szostak podczas swojej rezydencji będzie pracowała nad koncepcją nowego spektaklu, który zobaczyć będzie można podczas prezentacji prac wszystkich rezydentów w grudniu 2017.

 

NATIONAL AFFAIRS

Ciało wytwarza przestrzenie ryzyka i zagrożenia. Samo siebie podważa. Bywa nienormatywne, chore i niepełnosprawne. Bywa, że działa wadliwie, na poziomie somatycznym stając się tym samym ciałem niepoprawnym politycznie. Proces osobliwej komunikacji ze światem zaczyna zawsze od siebie: wystawia się, jest niepokorne, nieustannie konstruuje się i rewiduje, dekonstruuje i konstruuje na nowo. Jest subwersywne, przekracza granice wyznaczane przez władzę polityczną oraz kulturową, której podlega. Uczestniczy we współczesnych rytuałach – świadomie i nie. Czerpie z różnych kultur – wciąż od nowa wytwarza się z tego, co z nich dla siebie przyswaja. Ciało jest procesem. Nie posiada raz na zawsze danej tożsamości, ani płci, ale przywiązuje się do obiektów, miejsc, zwierząt, głosów czy nawet elementów wirtualnego świata. Szuka nowych sposobów komunikacji. Szuka kontaktu i bliskości w sposób, na jaki (nie) pozwala otaczający je kontekst.

Ciało poszukujące kontaktu z drugim ciałem – ciało ryzykowne – jest dziś zmuszone przekraczać tradycyjne modele intymności. Ucieka się do odruchów bezwarunkowych. Korzysta z ekspresji i z afektu.

Ciało białego człowieka wielu narodowości.
Ciało zbuntowane i niesubordynowane.
Ciało potykające się o wzorce i „ślizgające się” po stereotypach.

 

Iza Szostak – tancerka, choreografka. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie oraz Codarts/Rotterdam Dance Academy w Holandii. Odbyła staż w Belgii w zespole Jana Fabre/Troubleyn. Jest autorką m.in. takich spektakli, jak Merce Cunningham: RE//MIXCiało. Dziecko. Obiekt., Europa. Śledztwo, Balet koparyczny. W praktyce choreograficznej powołuje się na Ruch Autentyczny, choreologię oraz improwizację. Interesuję ją perspektywa nowego materializmu, który dostarcza narzędzi do postrzegania materii jako aktywnej i sprawczej. Tworzy systemy komunikacji pomiędzy ciałem i obiektem. Pracuje w oparciu o antropologiczne badania terenowe oraz przetwarza obrazy ze sztuk wizualnych, filmu, własnej pamięci, zmysłów i biografii. Traktuje choreografię jako instrument do tworzenia nowego porządku. W swoich pracach sprawdza różne strategie ucieleśniania, inspirując się m.in. motoryką dziecka, mechanicznością maszyn budowlanych czy fakturą obiektów/narzędzi. Współtworzy Centrum w Ruchu.

 

 

National Affairs

koncepcja, choreografia, performans: Iza Szostak

dramaturgia: Anka Herbut

muzyka: Kuba Słomkowski

 

***

 

Maat Festival „Ciało narodowe”

idea/koncept, kurator programu: Tomasz Bazan

produkcja: Joanna Kolstrung  i Arkadiusz Sławek  

współpraca: Karol Rębisz, Tomasz Fabiański, Maciej Rukasz

Zrealizowano z środków Centrum Kultury w Lublinie oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Logo Centrum Kultury w Lublinie (miniaturka)

 

MKiDN dofinansowanie (miniaturka)

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close