Wersja do druku

Udostępnij

Teatr Amareya jest w tym roku ciągłym ruchu. Po powrocie z pokazów Nomadki na Grenlandii, artystki – Joanna Duda i Katarzyna Pastuszak zaprezentują 8 października duet pt. 2 w ramach Międzynarodowego Festiwalu SUKKOT w Adama Dance Centre w Mitzpa Ramon (Izrael). Podczas festiwalu, 9 października artystki poprowadzą także warsztaty improwizacji tanecznej z muzyką na żywo w wykonaniu Joanny Dudy. Widownia festiwalu będzie miała także okazję wysłuchać solowego koncertu tej artystki, podczas którego artystka zaprezentuje fragmenty autorskiego materiału, którym podbiła serca melomanów w Japonii. Pobyt polskich artystek na Międzynarodowym Festiwalu SUKKOT w Adama Dance Centre w Mitzpa Ramon (Izrael) odbywa się dzięki wsparciu Instytutu Polskiego w Tel Awiwie, Instytutu Adama Mickiewicza oraz Adama Dance Centre w Mitzpa Ramon.

 

 

Informacje o spektaklu i koncercie solowym Joanny Dudy

 

2 autorstwa Katarzyny Pastuszak i Joanny Dudy torzecz o dialogu, o stawaniu się innym wobec innego, o byciu pomiędzy jednym i drugim, byciu jednocześnie jednym i drugim.Projekt „2” zrealizowany został w ramach 10-lecia Teatru Amareya i stanowi część autorskiego projektu Katarzyny Pastuszak pt. 33_33_33, który obejmuje 33 performanse i akcje artystyczne zrealizowane przez 365 dni – od urodzin do urodzin artystki, tj. od 16 sierpnia 2013 do 16 sierpnia 2014. Projekt opiera się na dialogach z artystami, z którymi Pastuszak dotąd nie miała okazji współpracować i artystami, którzy towarzyszą jej od lat i z którymi stworzyła rodzaj dialektu ruchowego.

2 | duet improwizowany |

 

Katarzyna Pastuszak_Joanna Duda

Koncept: Katarzyna Pastuszak

Ruch: Katarzyna Pastuszak

Muzyka na żywo: Joanna Duda

Konsultacje: Agnieszka Kamińska, Aleksandra Śliwińska, Dorota Androsz 

Video: Katarzyna Pastuszak

Premiera: 25.10.2013, g. 19.00, Klub Żak, Gdańsk

 

 

Joanna Duda – piano solo

Materiał wykonywany przez Joannę Dudę na jej solowych koncertach to muzyka improwizowana inspirowana szeroko pojętą muzyką współczesną. Są to kompozycje pianistki, zapisane w wymyślonym przez nią systemie. Usłyszeć tutaj można cytaty z każdej epoki, przetworzone za pomocą wszelkich dostępnych narzędzi kompozytorskich. Repetytywność, minimalizm i głębia brzmienia zmuszają słuchacza do podróży poza określoność, nazywalność, szufladkowość.

 

Koncepcja mojego grania na fortepianie ma w sobie niezliczoną ilość inspiracji muzycznych i sytuacyjnych. Podświadomy, a zarazem bezpośredni wpływ na styl grania mają lata ćwiczeń w szkole i na akademii muzycznej. W sasiednich salach – ćwiczeniówkach szlifowali warsztat inni pianiści, co tworzyło razem dwie lub trzy, nie wiedzące o sobie nawzajem, płaszczyzny. Bawiło mnie granie w tym samym pulsie z jedną z nich, czasem powtarzałam dokładnie to samo i czekałam na odpowiedź zza ściany. Zwłaszcza, gdy wiedziałam, kto obok ćwiczy, korciło mnie, aby go sprowokować jego własną frazą. To, co wryło się najmocniej w moje audytywne wspomnienia, to spacer długim korytarzem, zwanym przez nas „pianistycznym”, o różnych porach dnia. Mieściły się w nim sale z fortepianami – ćwiczeniówki tylko dla pianistów. Późnym popołudniem, kiedy praktykowali nasi pilni wirtuozi, na korytarzu królował nawał decybeli układający się w bezkształtną masę dźwiękową, która – wespół z zapachem pasty do podłogi i niemrawym światłem sączącym się z kulistych żyrandoli – jest kwintesencją szkoły na Gnilnej z tamtych czasów. W miarę upływu dnia, kakofonia przeradzała się w uporządkowane warstwy, w których można było rozróżnić poszczególne utwory. Niejednokrotnie warstwy te, pomimo niezależności, zgrywały się w całkiem logiczną całość, niczym nieświadomy DJ’ing w swej pierwotnej i czystej formie. Natomiast moment, w którym ciszę przerywał ledwo majaczący motyw dobiegający z najdalszej sali na drugim piętrze, miał w sobie niewytłumaczalną magię. [Joanna Duda]

 

 

WIĘCEJ

 

O artystkach:

 

JOANNA DUDA – pianistka, kompozytorka, członkini wielu projektów, m.in.: J=J, Wojtek Mazolewski Quintet. Stypendystka Kulturalnego Miasta Gdańska w 2010, 2012, 2014. Nominowana do nagrody TVP Kultura Gwarancje Kultury 2011 w kategorii „Debiut Roku” oraz Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Nadzieja Melomanów. Autorka muzyki do spektakli teatralnych Station des Corps (reż. Tomasz Bazan), Balladyna (reż. K. Garbaczewski), Herb Brecht (reż. K. Garbaczewski), 2 reż. Katarzyna Pastuszak, „Fetish.WTF” reż. Dorota Androsz, „Nomadka” reż. Katarzyna Pastuszak. Muzyczny element performatywnego zespołu Offelia Collectiv. Jej różnorodne inspiracje – muzyka klasyczna, jazz, scena elektroniczna i eksperymentalna – powodują dużą rozpiętość stylów, w których się porusza. Eklektyczność jej muzyki słyszalna jest zarówno w poszczególnych projektach, kompozycjach jak i w podejściu do zagadnienia nowoczesnej pianistyki. Joanna Duda w marcu 2013 wydała swoją autorską płytę The Best Of, na której prezentuje przekrój całej swojej dotychczasowej twórczości. W lipcu tego roku wzięła udział w nagraniu utworów Gay GuerillaEvil Nigger Juliusa Eastmana wraz pianistami Bartłomiejem Wąsikiem, Emilią Sitarz i Michałem Kozłowskim. Premiera płyty będzie miała miejsce 16. listopada na festiwalu „Kwartesencja” w Warszawie. Wzięła udział w nagraniu następujących płyt: Wojtek Mazolewski Quintet – „Smells Like Tape Spirit”, Wojtek Mazolewski Quintet – „Wojtek w Czechosłowacji”, WMQ – „Nionio (the remixes)”, Mazolewski/Gonzales Quintet – „Shaman”, Iza Kowalewska  – „Diabeł mi cię dał”. Z autorskimi projektami wydała następujące albumy: AuAuA – „Muzyka do bólu”, J=J – „2013EP”, 3D – „Maty rertuar”, Joanna Duda – „The best of”. Koncertowała m.in. w Sisimiut (Grenlandia), Tokyo, Berlinie, Paryżu, Pradze, Brukseli, Kaliningradzie, Pekinie, Szanghaju, Singapurze, Delhi,  Bangalore. W 2014 współtworzyła następujące spektakle i działania performatywne: „VHS nr 33 – WCZASY 1983” (Katarzyna Pastuszak, Joanna Duda – premiera na Streetwaves 2014); „Mushi no Hokō” (K. Pastuszak, J. Duda, A. Śliwińska – premiera na Festiwalu Kultury Azjatyckiej MADE IN AZJA, XII Bałtycki Festiwal Nauki, UG), „Fragile” (K. Pastuszak, D.  Androsz, J. Duda, A. Kamińska, A. Śliwińska – premiera na International Festival „Sound Around Kaliningrad”BBNCCA (Baltic Branch of National Centre for Contemporary Arts), Kaliningrad Rosja), Ocalony (premiera na 11. International Dance and Theatre Festival w Theatre X w Tokio). W 2014 występowała wraz z ekipą spektaklu NOMADKA w reżyserii K. Pastuszak podczas 11. International Dance and Theatre Festival w Theatre X w Tokio i w Taseralik – Sisimiut Cultural Centre (Grenlandia).

 

KATARZYNA PASTUSZAK tancerka, teatrolog, tłumacz, doktor nauk humanistycznych, prezes Stowarzyszenia Amareya Art, w latach 2009-2014 Kurator Gdańskiego Festiwalu Tańca (Klub Żak). Od 2003 współtworzy Teatr Amareya działający w Gdańsku. Ukończyła Skandynawistykę (UG) i Wiedzę o Teatrze (Akademia Teatralna, Warszawa) oraz Filologiczne Studium Doktoranckie UG (tytuł doktoratu Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie, 2010). Członek CID (International Dance Council), Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Rady Kultury Prezydenta Miasta Gdańska. Uczestniczka europejskiego projektu CORNERS 2011-2012 (Intercult, Sztokholm), w ramach którego uczestniczyła w wielu akcjach performatywnych w przestrzeni publicznej w Gruzji, Rosji, Azerbejdżanie, Szwecji. Prowadzi gościnne wykłady i warsztaty także na UG, ASP-Gdańsk (kurs dydaktyczny w Pracowni Projektowania Wnętrz Miejskich pod kierunkiem prof. Jacka Dominiczaka) oraz w Polsce i za granicą. Występowała we wszystkich grupowych produkcjach Teatru Amareya 2003-2013 oraz w projektach z twórcami zagranicznymi – np. The Power of Nature z grenlandzką storytellerką Louise Fontain (2013, Norwegia) Dream Regime z Gekidan Kaitaisha z Tokio pokazywany w Polsce i Japonii (2007-2011), Caravan Project z Ang Gey Pin (2008), Anatomical Theatre – The Mystery of Life and Death z Joan Laage (2006-2007), Ten ku Youran z Daisuke Yoshimoto (2006), Mandala życia i śmierci w reżyserii Atsushiego Takenouchiego (2005). W lutym 2011 razem z Teatrem Amareya występowała na scenie  Morishita Studio – Tokio, w ramach projektu Dream Regime Project organizowanego przez Gekidan Kaitaisha. Reżyseruje również projekty teatralne z osobami niepełnosprawnymi i niewidomymi. Prowadziła warsztaty m.in. w Polsce, Norwegii, Rosji, Japonii. Współtworzyła także spektakl Ofelia który miał premierę w ramach XVI Festiwalu Szekspirowskiego (2012). W 2012 stworzyła także interdyscyplinarny projekt Nomadka z udziałem tancerek Amareya oraz grenlandzkiej storytellerki Louise Fontain i aktorki Teatru Wybrzeże – Doroty Androsz. We wrześniu 2013 roku wraz z trójmiejskim kolektywem artystycznym Offelia_Collectif występowała z projektem Ofelia_3 na festiwalu Redplexus Festival – Préavis de Désordre Urbain (Marsylia). W okresie październik-grudzień 2013 w ramach obchodów 10-lecia działalności Teatru Amareya współtworzyła dwa premierowe spektakle – spetakl 2 z muzyką na żywo w wykonaniu Joanny Dudy oraz spektakl fetish.wtf w reżyserii Doroty Androsz również z muzyką Joanny Dudy. W 2014 współtworzyła następujące spektakle i działania performatywne: „VHS nr 33 – WCZASY 1983” (Katarzyna Pastuszak, Joanna Duda – premiera na Streetwaves 2014); Mushi no Hokō (K. Pastuszak, J. Duda, A. Śliwińska – premiera na Festiwalu Kultury Azjatyckiej MADE IN AZJA, XII Bałtycki Festiwal Nauki, UG), Fragile (K. Pastuszak, D.  Androsz, J. Duda, A. Kamińska, A. Śliwińska – premiera na International Festival „Sound Around Kaliningrad” BBNCCA (Baltic Branch of National Centre for Contemporary Arts), Kaliningrad Rosja), „Ocalony” (premiera na 11. International Dance and Theatre Festival w Theatre X w Tokio). W 2014 spektakl NOMADKA w reżyserii K. Pastuszak został zaprezentowany podczas 11. International Dance and Theatre Festival w Theatre X w Tokio i w Taseralik – Sisimiut Cultural Centre (Grenlandia).

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close