Tancerz, choreograf, filozof, menedżer i pedagog 14 marca objął stanowisko Zastępcy Dyrektora kierującego Departamentem Tańca w Narodowym Instytucie Muzyki i Tańca. Karol Urbański dołącza do grona osób stojących na czele instytucji: Katarzyny Meissner, od dwóch lat piastującej stanowisko Dyrektora Instytutu oraz Lecha Dzierżanowskiego, pełniącego funkcję Zastępcy Dyrektora zarządzającego Departamentem Muzyki.

Wersja do druku

Udostępnij

– Mam ogromną przyjemność poinformować o powołaniu pana Karola Urbańskiego na stanowisko Zastępcy Dyrektora kierującego Departamentem Tańca. To osoba, która ma nie tylko gigantyczne doświadczenie taneczne, przez co doskonale rozumie problemy, z jakimi na co dzień borykaja się polscy tancerze, ale i doświadczenie menedżerskie, które pozwoli mu na sprawną koordynację działań wzmacniających pozycję i rozwój tańca w Polsce – mówi Katarzyna Meissner, Dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. – Od teraz to właśnie pod jego programową opieką będą rozwijać się takie strategiczne projekty taneczne Instytutu jak: Przestrzenie Sztuki, Polska Sieć Tańca, PolandDances, portal taniecPOLSKA.pl czy programy własne, m.in. Zamówienia choreograficzne i Program wydawniczy”.

Karol Urbański jest następcą dr hab. Aleksandry Dziurosz, która pod koniec lutego z powodów osobistych zrezygnowała z pełnienia tej funkcji.

– Objęcie tego stanowiska jest dla mnie zaszczytem, ale przede wszystkim wyzwaniem i zobowiązaniem. Tym, co dodaje mi odwagi do jego podjęcia, jest zaufanie, którym zostałem obdarzony przez Dyrektora NIMiT Katarzynę Meissner oraz przez moją poprzedniczkę Aleksandrę Dziurosz – mówi Karol Urbański, Zastępca Dyrektora NIMiT. – Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy ze środowiskiem ludzi tańca zbudował imponującą sieć programów i działań wspierających polski taniec. Za moje zadanie uważam utrzymanie i rozwijanie tych inicjatyw, ale także poszukiwanie i proponowanie nowych rozwiązań, które będą odpowiedzią na potrzeby środowiska w dynamicznie zmieniającej się sytuacji, nie tylko w samym środowisku tańca, ale w całym otaczającym nas świecie”.

 

Karol Urbański ukończył Państwową Szkołę Baletową w Łodzi w 1984 roku. Jeszcze podczas nauki związał się z Teatrem Wielkim w Łodzi, w którym przez 9 lat pracował jako tancerz i solista. Następnie związany z Teatrem Wielkim – Operą Narodową (przez 13 lat jako solista) oraz przez dwa lata z Norweskim Baletem Narodowym.

Wcielał się w role m.in. księcia Zygfryda w Jeziorze łabędzim, Króla Myszy w Dziadku do orzechów, Matkę Simone w Córce źle strzeżonej, Mędrca w Święcie wiosny (chor. Emil Wesołowski), Stefania w Burzy (chor. Glen Tetley). Występował również m.in. w Petit Mort (chor. Jiří Kylián), Carmen, Stabat Mater (chor. Ewa Wycichowska).

Jako choreograf ma w swoim dorobku kilkanaście spektakli wystawianych w całym kraju.

Od początku kariery prowadzi również działalność pedagogiczną. Uczył tańca klasycznego i współczesnego w szkołach baletowych w Łodzi i Warszawie. Współpracuje jako nauczyciel tańca klasycznego i współczesnego z wieloma grupami profesjonalnymi (Kielecki Teatr Tańca, Bałtycki Teatr Tańca, Opera Nova) i nieprofesjonalnymi w kraju i za granicą, prowadząc warsztaty i projekty. Zasiadał w jury konkursów tanecznych i teatralnych.

Jest również menedżerem z kilkunastoletnim doświadczeniem w prowadzeniu instytucji kulturalnych oraz projektów artystycznych i edukacyjnych. W latach 2007-2012 współprowadził Fundację „Centrum Tańca Współczesnego” w Warszawie. W latach 2010-2012 pracował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej jako specjalista do spraw reorientacji zawodowej tancerzy. Z kolei w latach 2012-2019 pełnił funkcję kierownika baletu Opery na Zamku w Szczecinie. Nagrodzony brązowym medalem „Gloria Artis”.

 

O Narodowym Instytucie Muzyki i Tańca

Narodowy Instytut Muzyki i Tańca realizuje projekty twórcze, wydawnicze, naukowe i stypendialne. Tworzy nowe standardy współpracy artystów i instytucji. Prowadzi takie projekty jak: Nagroda im. Oskara Kolberga za zasługi dla kultury ludowej, Przestrzenie Sztuki, Koryfeusz Muzyki Polskiej, PolandDances czy Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej. Zespół Instytutu codziennie dba o to, by polscy muzycy i tancerze mogli się stale rozwijać i prezentować swoje dokonania nie tylko w kraju, ale i za granicą. Wszystkie zadania statutowe finansowane są z dotacji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
https://nimit.pl/

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close