Wersja do druku

Udostępnij

W środę 13 lutego o godz. 19.00 Komuna//Warszawa zaprasza na premierę spektaklu Hany Umedy HanaUmeda/SadaYakko. Spektakl będzie pokazywany w Komunie także 16 i 17 lutego o godz. 19.00. Po niedzielnym spektaklu (17 lutego), w godz. 20.15-21.45 organizatorzy zapraszają na spotkanie Latającej Akademii Języków Tańca Ciało Sady Yakko. Próba rekonstrukcji

 

Sada Yakko (1871-1946) – gejsza i tancerka. Pierwsza propagatorka japońskiego teatru na Zachodzie i pierwsza zawodowa aktorka nowoczesnej Japonii. W kulturze polskiej znana jest przede wszystkim za pośrednictwem Jana Augusta Kisielewskiego. Jej postać stała się inspiracją dla młodopolskich artystów – „sensacją egzotycznej natury”. Kiedy w marcu 1902 roku polscy widzowie mogli podziwiać ją w Krakowie, w Warszawie i we Lwowie, miała już za sobą półroczne tourneé po Stanach Zjednoczonych. Odniosła wielki sukces na Wystawie Światowej w Paryżu w 1900 roku. Wtedy to okrzyknięto ją japońską Sarą Bernhardt.

 

I choć sportretowana przez Pabla Picassa, ubóstwiana przez artystów i intelektualistów Japonka stała się jednym z najgłośniejszych artystycznych wydarzeń swoich czasów, wśród badaczy teatru i japonistów wciąż powraca pytanie o autentyczność jej sztuki. Z licznych relacji wiemy, że jej sceniczne kreacje inspirowane były takimi artystkami jak Sarah Bernhardt, Ellen Terry czy Eleonora Duse. Sama Yakko, rezygnując z niektórych teatralnych znaków, wzbogacała swoje występy o ekspresję i dramatyzm, nieobecne w tradycyjnym japońskim tańcu. Prawdziwie japońskiemu artyście nie chodzi o to, żeby wyrazić siebie czy przekazać światu jakąś głęboką prawdę, ale żeby nawiązać z odbiorcą relację, która przez wzruszenie, śmiech czy patos przyniesie mu przyjemność. Sada Yakko nie uciekała więc od popularnego wyobrażenia o egzotycznym kraju wschodzącego słońca.

 

Ponad sto lat później Hana Umeda, pół-Japonka, pół-Polka próbuje przywrócić na polskie sceny klasyczny taniec japoński, który na przestrzeni XX wieku został już niemal całkowicie zapomniany. Będąc bezpośrednią uczennicą głowy szkoły Hanasaki-ryu, mistrzyni tańca jiutamai, Hanasaki Tokijyo, stara się przekazać tajniki japońskiego tańca swoim polskim uczennicom. Występuje  jednak głównie w charakterze egzotycznej atrakcji podczas wydarzeń związanych z japońską kulturą.

 

Szukając wspólnoty ze swoją o sto lat starszą koleżanką po fachu, Hana Umeda próbuje odpowiedzieć sobie na pytanie, jak mógłby wyglądać taniec Sady Yakko w 2019 roku.

 

Reżyseria i choreografia: Hana Umeda

Muzyka: Shinsuke Sugitani

Tekst i dramaturgia: Joanna Ostrowska, Paweł Soszyński

Konsultacja choreograficzna i korona: Wojciech Grudziński

Performans: Natalia Jarzębska

Kostiumy: Mikaela Sandell

Reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński

Zdjęcia: Witek Orski

Produkcja: Bartosz Kozakiewicz

 

 

Twórcy spektaklu dziękują: Magdzie Małczyńskiej-Umedzie, Gabiemu Krajewskiemu, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Komunie//Warszawa.

Spektakl powstał dzięki Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska.

 

Bilety w cenie 30-40 zł do kupienia na ewejsciowki.pl lub w teatrze na pół godziny przed spektaklem (płatność tylko gotówką).

 

***

 

Latająca Akademia Języków Tańca już po raz szósty zaprasza na rozmowę. W niedzielę, 17 lutego uczestnicy skupią się na realizacji spektaklu SadaYakko autorstwa Hany Umedy, w którym podejmowana jest próba przywołania scenicznego ciała artystki sprzed ponad stu lat, a także przetłumaczenia klasycznego tańca japońskiego na język Zachodu.

Rozmowę z Haną Umedą poprowadzi Katarzyna Pastuszak.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close