Wersja do druku

Udostępnij

W dniach 30-31 grudnia 2015 (kolejno o godz. 19.00 i 20.00) Komuna//Warszawa zaprasza na warszawską premierę spektaklu Diuna 1961. Opera mówiona. Fragmenty, w którym twórcy, w formie opery mówionej, opisują fikcyjną wyprawę Franka Herberta, autora Diuny – najpopularniejszego cyklu powieści science fiction XX wieku, do Iranu w 1961 roku. Pokazy w Warszawie poprzedziły prapremiery w Nowym Jorku oraz Teheranie. Projekt został zrealizowany we współpracy z Polskim Teatrem w Bydgoszczy oraz Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie i Instytutem Adama Mickiewicza. Choreografię spektaklu realizuje Irad Mazliah.

 

Diuna Franka Herberta to najpopularniejszy cykl powieści science fiction XX wieku. Ustanowił nowy kanon tej literatury, ale znacznie też przekroczył ramy gatunku, mieszając dyskurs filozoficzny z przewidywaniami futurologicznymi i wartką akcją: rozważania o genetyce oraz przetrwaniu ludzkości wobec kurczących się zasobów to główne wątki powieści. Komuna// Warszawa tworzy swoisty prequel do Diuny. Podobnie jak w literackim oryginale osią spektaklu jest pustynia. Filozoficznie „pustynia” to miejsce spotkania z Bogiem, ze sobą, przemiany, nowego początku lub śmierci. Pustynia we współczesnym świecie to złoża ropy, a więc źródło bogactwa i władzy. Ale także zagrożenie zagładą z powodu braku wody. Komuna//Warszawa porusza się po tych wszystkich obszarach, łącząc je za pomocą specyficznej formy teatralnej: opery mówionej. To, co w klasycznym teatrze dramatycznym jest niewiarygodne, w operze odbiera się jako naturalny element narracji.

 

Komuna//Warszawa opisuje fikcyjną wyprawę autora Diuny do Iranu w 1961 roku. Frank Herbert zostaje wysłany z tajną misją na Bliski Wschód, przez kilka dni przebywa w pustynnym mieście Jazd, czekając na spotkanie z kurierem. Być może pod wpływem narkotyków wyrusza na samotną wyprawę na pustynię. Tam doznaje olśnienia. Widzi możliwe scenariusze rozwoju świata. Te „przyszłowidzące” wizje staną się zaczątkiem napisanej wkrótce literackiej sagi.

Komuna//Warszawa „rekonstruuje” pobyt Herberta w Jaździe. Proces „odnajdywania” śladów pozostawionych przez autora Diuny zaciera granicę pomiędzy prawdą a zmyśleniem. Zaczynając podróż, trafiamy na realną pustynię. I stajemy wobec tych samych pytań i rozterek, jakie trapiły Franka Herberta w 1961 roku: czym jest przyszłość, jak nasze wizje wpływają na rzeczywistość lub po prostu: co się stanie?

 

Komuna//Warszawa nie próbuje dawać odpowiedzi. Pokazuje możliwe drogi, wciąż krążące w kosmosie fragmenty dawnych nauczań oraz wyłaniające się z cyfrowego świata zręby nowych rzeczywistości. Wielość dróg i niepewność to tytułowe „fragmenty” spektaklu – powracający obsesyjnie lejtmotyw przedstawienia. Pewne jest tylko to, że historia toczy się dalej. Przyszłość jest otwarta, co czujemy podekscytowani, jak podróżni tuż przed wyprawą w Nieznane.

 

Ceny biletów: ulgowy 20/ normalny 30 zł (do kupienia przed spektaklem)

Po czwartkowym spektaklu sylwestrowe afterparty

 

Diuna 1961
opera mówiona, fragmenty

Komuna//Warszawa
Koprodukcja:

Teatr Polski w Bydgoszczy

 

Współpraca:
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Ambasada Polski w Teheranie
Instytut Adama Mickiewicza
Negar Farajiani (instalacja scenograficzna)
Ewelina Ciuchta (kostiumy)
Paulina Góral (światła)
Irad Mazliah (choreografia)
Shokufeh Farazmand (produkcja w Iranie)

 

 

Spektakl zrealizowany dzięki pomocy Ambasady Polskiej w Teheranie oraz culture.pl

 

Projekt dofinansowany został ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu m.st. Warszawy.

 

MKiDN dofinansowanie (miniaturka) Zakochaj się w Warszawie - logo (miniaturka)

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close