Wersja do druku

Udostępnij

11 października 2014 roku jury II Ogólnopolskich Koszalińskich Dni Monodramu – Debiuty w składzie: Ewa Wycichowska, Wiesław Geras (przewodniczący) i Marek Kołowski, ogłosiło swój werdykt. W turnieju została wyróżniona Magdalena Widłak za debiutancki choreomonodram La la la la la, w którym – jak mówi autorka choreografii i wykonawczyni spektaklu podejmuje   –

ona „kwestię macierzyństwa rozumianego jako konglomerat niejednoznacznych postaw i uczuć, stan emocjonalnej dwubiegunowości, rozpiętej między poczuciem obowiązku a potrzebą poświęcenia się, lękiem a poczuciem siły…” Inspiracją do powstania tej „tanecznej impresji” był film Romana Polańskiego pt. Dziecko Rosemary.

 

Rywalizacja na równi teatrów „żywego słowa” i teatrów tańca to festiwalowa nowość. Prof. Ewę Wycichowska przypomniała przy tej okazji termin „choreomonodram”, który staje się już częścią festiwalowych klasyfikacji. Choreomonodramem nazwany został po raz pierwszy spektakl pt. Cień w inscenizacji i choreografii Ewy Wycichowskiej, którego prapremiera odbyła się 23 marca 1985 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie (sala im. Emila Młynarskiego).

 

***

 

Nagrodę indywidualną, jaką jest statuetka „Strzałę Północy 2014”, jury przyznało wykonawcy monodramu Novecento Mateuszowi Olszewskiemu. Po przeliczeniu głosów publiczności, która wzięła udział w plebiscycie na najlepszy spektakl festiwalu, okazało się, że także tegoroczną Nagrodę Główną otrzyma Stowarzyszenie „Targowa 62” z Łodzi, właśnie za monodram Novecento.  Spektakl nagradzany już wcześniej na kilku festiwalach, m.in. na. Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu oraz  Warmińskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora .

 

Tradycją koszalińską staje się też przyznawanie ustanowionego przez przewodniczącego jury Wiesława Gerasa dyplomu „Uwaga: Nadzieja” – tym razem otrzymała go koszalińska licealistka Maja Wolska za debiut w monodramie Chodzenie po linie; jako zdobywczyni Grand Prix festiwalu „Sam na scenie” (Słupsk 2014) wystąpiła ona poza konkursem, pierwszego dnia festiwalu,  jako przeciwwaga dla Bogusława Kierca prezentującego mistrzowski monodram pt. Mój trup wg tekstów Adama Mickiewicza. Także pozakonkursowym spektaklem, który znalazł się w programie Strzały Północy 2014 był monodram Matka Meira i jej dzieci, w wykonaniu Caryl Swift, oparty na tekstach Jakbyś kamień jadła Wojciecha Tochmana i Urodziłam się z łopatą Ryszarda Bielskiego.

 

 

Więcej: http://www.teatrdialog.koszalin.pl/

 

 

 

 

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close