Po blisko dwóch latach działalności prowadzonej głównie w internecie, Balet Cracovia Danza powraca na deski Teatru Variété spektaklem Kozaki, czyli oszustwo ukarane z muzyką Antoniego Harta. Balet, który swoją prapremierę miał w Teatrze Narodowym w Warszawie 11 listopada 1784 roku, po ponad 200 latach zapomnienia został odtworzony przez krakowski zespół zarówno choreograficznie, jak i muzycznie. Premiera on-line tego spektaklu odbyła się w listopadzie 2020 roku. 17 stycznia 2022 roku po raz pierwszy zostanie zaprezentowany publiczności na żywo.

Wersja do druku

Udostępnij

Balet Kozaki, czyli oszustwo ukarane (pod nazwą Kozacy, czyli zezwolenie wymuszone) prapremierę miał w Teatrze Narodowym w Warszawie 11 listopada 1784 roku. Po ponad 200 latach zapomnienia został odtworzony przez krakowski zespół Cracovia Danza – zarówno choreograficznie, jak i muzycznie.

W 1784 roku choreografię do baletu Antoniego Harta opracował Daniel Kurtz, Alzatczyk z pochodzenia, który jako pierwszy tancerz i baletmistrz Teatru Narodowego w Warszawie, w latach 1776–1795 wystawił aż 84 choreografie. Wiele z jego opracowań tanecznych opartych jest na tematach polskich. Dlatego też jego wkład w rozwój sztuki baletowej i teatralnej w Polsce jest ogromny. Zwłaszcza że był propagatorem reformy baletowej Jean-Georges’a Noverre’a i wprowadzał jego idee do baletów wystawianych w Warszawie.

Dziś Daniel Kurtz, uznany za jednego z ojców polskiego baletu, w powszechnej świadomości pozostaje nieznany. Twórczego podejścia do spuścizny Kurtza oraz opracowania choreografii do premiery Cracovia Danza podjął się Leszek Rembowski, choreograf i tancerz, a także wybitny znawca tańców polskich i charakterystycznych. Jego badania naukowe, prowadzone w konsultacji z dr Tomaszem Nowakiem, i odtworzenie tańców tamtej epoki są wydarzeniem, bo to temat mało znany, wciąż czekający na opracowanie.

W spektaklu pokazane są polskie tańce, takie jak m.in. chodzony, oberek, polonez, a przede wszystkim kozak, uznawany w minionych epokach za polski taniec narodowy, obecnie prawie w ogóle nieznany. Nie brakuje też tańców, które wykonywane były w Polsce tamtych czasów, jak np. chaconne, menuet, musette, czy hongarese o węgierskich korzeniach.

Partytura baletu Antoniego Harta zaginęła, ale szczęśliwie do naszych czasów zachował się wyciąg fortepianowy, który pokazuje piękno muzyki, a także bogactwo prezentowanych w przedstawieniu tańców. Specjalnie na zamówienie Baletu Cracovia Danza odtworzenie partytury zostało powierzone Maciejowi Prochasce, poznańskiemu muzykologowi, który z wielkim sukcesem zrekonstruował już wiele utworów, w tym kilka lat temu dla Cracovia Danza balet Wesele w Ojcowie Kurpińskiego.

Libretto baletu pozostaje nieznane, a zachowany ciąg tańców daje wiele możliwości akcji na scenie. Dlatego też tytuł prapremiery z XVIII wieku – Kozacy, czyli zezwolenie wymuszone – został zmieniony na Kozaki, czyli oszustwo ukarane, na co wpłynęła przyjęta fabuła: historia aktora, który, zanim pojawi się na scenie, w garderobie śni sen o genialnym oszustwie. A jak wiadomo, we śnie wszystko się może zdarzyć.

Kozaki, czyli oszustwo ukarane

Muzyka: Antoni Hart
Scenariusz i choreografia: Leszek Rembowski
Scenografia i kostiumy: Jan Polewka
Rekonstrukcja partytury: Maciej Prochaska
Rekonstrukcja tańca Menuet & Cracovienne: Romana Agnel
Konstrukcja maszyny: Jan Burnat, Maciej Moszew
Asystent choreografa: Dariusz Brojek
Asystentka scenografa: Ilenia Emili
Występują: Balet Cracovia Danza pod kierunkiem Romany Agnel: Marta Baranowska, Nikoleta Giankaki, Ewelina Keller, Małgorzata Nabrzeska, Zuzanna Ruta, Anna Szczotka, Krzysztof Antkowiak, Dariusz Brojek, Michał Kępka, Sebastian Kubacki, Łukasz Szkiłądź, Sebastian Szul

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close