Wersja do druku

Udostępnij

W ramach Festiwal Tańca Butō i Sztuk Performatywnych „Japonia jest tutaj!” w Krakowie zostaną pokazane dwa spektakle, tj. Transformed girl (Przeobrażona) Kae Ishimoto oraz Leftover shadow w wykonaniu Ko Murobushiego i Batarity. Prezentacje odbywać się będą od godz. 19.00 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Maggha (ul. Konopnickiej 26), a później przewidziana jest rozmowa z artystami, którą poprowadzi Julia Hoczyk. Spektakle poprzedzi wernisaż wystawy poświęconej życiu Kazuo Ohno.

O Tranformed girl:

Spektakl został zbudowany w oparciu o system notacji tańca zwany butō-fu, opracowany przez Tatsumiego Hijikatę, twórcę podwalin butoh. Metamorfoza była jedną z kluczowych cech jego stylu. Kae Ishimoto podlega na scenie ciągłym przemianom: z dziewczynki staje się starą kobietą, z potwora – aniołem, z bestii zmienia się w lalkę. Nieokreślona istota, której natura nie może zostać rozpoznana, wymyka się widzom, kwestionując ideę tożsamości.

taniec: Kae Ishimoto

choreografia: Yukio Waguri

przy współudziale: Wangnin Bunmei

Kae Ishimoto pochodzi z rodziny tancerzy specjalizujących się w tradycyjnym tańcu japońskim, sama wybrała jednak studia w klasie jazzu, tańca nowoczesnego i współczesnego. W 2002 roku rozpoczęła współpracę z uznanym tancerzem butoh Yukio Wagurim, a w 2003 dołączyła do cieszącego się sławą zespołu tańca współczesnego Co. Yamada Un. W następnym roku wraz z ośmioma muzykami założyła grupę muzyczno-taneczną Wangnin Bunmei (Cywilizacja Głupców). Czerpiąc z tak różnorodnych doświadczeń, stworzyła oryginalny własny styl, będący syntezą różnych elementów i tradycji tanecznych. Wschodnią koncepcję ciała łączy artystka z ponadgraniczną wrażliwością, co pozwala na wyrażanie i eksplorowanie idei zarówno konkretnych, jak i uniwersalnych.

O Leftover shadow:

Wychodząc od myśli, że człowiek zawsze stoi wobec możliwego i niemożliwego, że nieodłącznie towarzyszą mu nicość i śmierć, spektakl stawia pytanie: Czym jest pamięć, czas i przestrzeń? Pomysł przedstawienia narodził się podczas długiej rozmowy obojga artystów w Wiedniu w 2010 roku. Pracę nad duetem rozpoczęli w Paryżu latem 2011 roku, a zakończyli tuż przed Festiwalem.

taniec, choreografia: Ko Murobushi i Batarita

muzyka: XRC Balázs Kovács

światło: Zoltán Pelle

Ko Murobushi – jeden z najsławniejszych na świecie mistrzów butoh, w Japonii uważany za głównego kontynuatora koncepcji butoh Hijikaty. W 1968 roku pod okiem Hijikaty rozpoczął studia, które przerwał, by móc doświadczyć życia jako yamabushi – mnich żyjący w górach. Powróciwszy z odosobnienia, założył wraz z Ushio Amagatsu i Akajim Maro grupę Dairakudakan, dzisiaj jeden z najbardziej cenionych i rozpoznawalnych na Zachodzie zespołów butoh. W 1974 roku stworzył Ariadone – kolejną grupę tańczącą butoh, tym razem wyłącznie z udziałem kobiet; jej liderką została Carlotta Ikeda. Następnym krokiem było powołanie do życia w 1976 roku zespołu męskiego Sebi. Oba zespoły rozpoczęły współpracę i wkrótce za ich sprawą butoh zostało zaprezentowane w Europie. W 1978 roku Murobushi odniósł w Paryżu sukces, wystawiając spektakl Le dernier Eden – Porte de l’au – De la. W 1981 roku odbył roczne tournée po Europie z zespołem Ariadone.

Prowadził warsztaty butoh na całym świecie, oprócz Europy także w Indiach, Meksyku i w USA (w Nowym Jorku).

W swych choreografiach Murobushi nieustannie podejmuje wyzwania, które umożliwiają ciągły rozwój butoh. Kontynuuje otwieranie tego tańca na inspiracje płynące z całego świata, ani na chwilę nie zapominając o głębokim zakorzenieniu butoh w tradycji japońskiej.

Batarita – choreografka, tancerka, reżyserka.

Ukończyła choreografię na Węgierkiej Akademii Tańca. W jej spektaklach widać silne wpływy kultury azjatyckiej, a zwłaszcza butoh, którego uczyła się pod okiem Carlotty Ikedy, Ko Morobushiego i Yoshito Ōno, przyswajając sobie nie tylko technikę, ale także filozofię tańca. Współpracę z Yoshito Ōno w Kazuo Ohno Dance Studio umożliwiło jej stypendium Japan Foundation (Uchida Fellowship).

Uczestniczyła w wielu prestiżowych programach stypendialnych, m.in. Company Ixkizit (Francja), DanceWEB (Austria), Asia-Europe Foundation (Japonia), Unesco-Aschberg Foundation (Tajlandia), Royaumont Foundation (Francja) oraz Hooyong Performing Art Center (Korea). Jako choreograf pracuje od 2001 roku, ucząc tańca i tworząc własne spektakle. W 2003 roku otrzymała nagrodę dla najlepszego choreografa podczas XI Międzynarodowych Prezentacji Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu. W 2009 roku zadebiutowała jako reżyserka w Węgierskiej Operze Narodowej.

Ceny biletów: na jeden spektakl – 30 zł, na obydwa spektakle – 50 zł

Bilety do nabycia w kasie Muzeum Manggha:

od wtorku do niedzieli w godzinach 10.00–17.30

oraz przed spektaklem

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close