Wersja do druku

Udostępnij

W poniedziałek 21 września 2015 o godz. 20.00 Krakowski Teatr Tańca, Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz Instytut Muzyki i Tańca w Warszawie zapraszają na premierę spektaklu Nesting w choreografii Idana Cohena. Partnerami projektu są Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie, Instytut Polski w Tel Awiwie oraz Festiwal Kultury Żydowskiej. Premiera odbędzie się w ICE Kraków Congress Centre (ul. Konopnickiej 17). Pokazy w Warszawie zaplanowane są w październiku w POLIN.

 

NESTING, nazwany od czasownika oznaczającego wicie gniazda, przeprowadzi widza przez kulturowy szlak między Polską a Izraelem, śledząc nie zawsze wyraźne więzi kulturowe między naszą przeszłością i teraźniejszością. Od dawna dyskutowane relacje polsko–żydowskie, w spektaklu zyskają nową perspektywę. Wypowiedzą się młodzi artyści, którzy swoje odkrycia i tezę ujmą w plastycznym obrazie, w ruchu, dźwięku. Tancerze przemówią ciałem i emocjami.

 

Asystent choreografa: Eryk Makohon

Światło: Eryk Makohon

Występują: Paweł Łyskawa, Magdalena Skowron, Dominik Więcek,  Katarzyna Węglowska-Król/Katarzyna Żminkowska-Szymańska

 

 

 Spektakl „NESTING realizowany jest we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Zamówienia choreograficzne 2015”.

 

 

 Logo IMIT (miniaturka)

 

 

 

NESTING/idea przewodnia

Opierając się na koncepcji drzewa genealogicznego i gniazd wybudowanych z kulturowych wspomnień, Nesting to poszukiwanie szeroko pojętego domu. Ludzie migrują od zawsze. Są jak ptaki, które pchane pierwotnym instynktem przetrwania, potrafią okrążyć kulę ziemską w poszukiwaniu domu.

 

Zdarza się, że musimy uciekać w poszukiwaniu bezpiecznej przystani… W latach 40. XX wieku naród żydowski zmuszono do ucieczki z Europy, a tym samym ogłoszono milionom ludzi, że nie są tym, za kogo się uważali, odebrano im ich tożsamość, wmówiono, że ich dom jest zupełnie gdzie indziej niż dotychczas czuli. Ich adresy przestały obowiązywać. Na miejscu ich domów zaczęto budowę nowych–choć często zbudowanych z tych samych cegieł. Na miejsce jednej rodziny wprowadzała się inna. Cały naród porzucił nie tylko swoje domy, ale swoje dotychczasowe życie. Żydzi zostawili synagogi, muzykę, obrazy, poezję.

Pomiędzy „wtedy” i „dziś” istnieje nadal luka, której nie da się łatwo wypełnić. Nieuzupełnione gałęzie drzewa genealogicznego powodują problemy tożsamości: kim jestem, skąd się wywodzę, co mnie stworzyło?

 

Zanim drzewo umrze, jego korzenie zdążą przebić asfalt układając go w dziwny kształt, w którym pozostanie na lata. Po tak uformowanym asfalcie przejdzie jeszcze wiele pokoleń ludzi, gdy po drzewie nie zostanie już dawno śladu. Czy zastanowią się co uformowało ziemię po której chodzą? Czyje korzenie pomogły uformować ich rzeczywistość?

 

Twórców projektu Nesting interesują takie właśnie wybrzuszenia, naleciałości, ślady. Co widziały kamienie wmurowane w fundamenty naszych domów? Z czego zbudowane są nasze gniazda, jeśli nie z historii, ze wspomnień i cudzego dziedzictwa? Szukamy odpowiedzi na pytania o źródła naszej tożsamości.

 

/Idan Cohen/

 

NESTING/choreograf

 

Idan Cohen – życie w komunie w znaczący sposób wpłynęło na artystyczny kształt późniejszej pracy artysty, który urodził się w 1978 roku w kibucu Mizra w Izraelu. Otrzymał stypendium, które umożliwiło mu studiowanie teatru i sztuk pięknych na „Art Colony” w izraelskim Negev. Jeszcze zanim dołączył do światowej sławy Kibbutz Contemporary Dance Company – zespołu założonego przez Yehudit Arnon, został zaangażowany do projektu filmowo-tanecznego autorstwa Lary Bersa, tancerki zespołu Bat-Seva (Francja). Idan Cohen występował na całym świecie, w spektaklach słynnych choreografów, m.in.: Rami Be’er, Inbal Pinto, Ania Brod i inni. Od 2003 roku uczy, występuje i tworzy jako artysta niezależny, nagradzany w międzynarodowych konkursach choreograficznych. Wielokrotnie nagradzany m. in. podczas międzynarodowego konkursu tańca współczesnego (Sofia, Bułgaria), w konkursie „No Ballet” w Ludwigshafen (Niemcy) czy podczas Solo Tanz Theater Festiva w Stuttgarcie (Niemcy). W listopadzie 2007 roku zdobył I miejsce i nagrodę za oryginalną interpretację kompozycji muzycznej podczas „Margarita Arnaudowa” – międzynarodowego konkursu tańca współczesnego (Sofia, Bułgaria) za Half cup sesame seeds, choreografię stworzoną dla Arabesque Dance Company. W marcu 2007 roku wygrał drugą nagrodę za A year in a fish life w konkursie „No Ballet” w Ludwigshafen (Niemcy). W marcu 2008 roku za spektakl My sweet litte fur Idan Cohen otrzymał I nagrodę podczas „Solo Tanz Theater Festival” w Stuttgarcie (Niemcy). Prezentował swoje prace na całym świecie  – w USA, Niemczech, Holandii, Belgii, Włoszech, Bułgarii, Polsce, Tajlandii oraz Grecji. Był zapraszany do współpracy jako artysta gościnny, choreograf i nauczyciel przez: Cullberg Ballet w Szwecji, UCLA University Los Angeles, D.N.A & CPR – Theatre New York, AU Washington DC, ACDFA Boston, Amherst College MA, University of Massachusetts Dance Department, Smith College Dance Department, Mount-Holyoke college (USA), The Scottish Dance Theater (Dundee, Szkocja), Impactt w Wilrijk (Belgia), „Arabesque” w Sofii (Bułgaria), Międzynarodową Konferencję Tańca Współczesnego i Festiwal Sztuki Tanecznej w Bytomiu (Polska), The Jerusalem Academy oraz Suzanne Dellal Dance Center w  Tel Awiwie (Izrael).

 

Więcej na oficjalnej stronie choreografa: www.idancohen.com

 

 

***

 

W ramach premiery pokazany zostanie także spektakl Kwadryga na TRZECH Krakowskiego Teatru Tańca, w choreografii Eryka Makohona.

 

Kwadryga na TRZECH w choreografii Eryka Makohona, tancerza związanego wcześniej ze Śląskim Teatrem Tańca i założyciela własnego zespołu oraz estetyki, zgodnie z tytułem jest nawiązaniem do klasycznych ideałów piękna, opartych na harmonii i doskonałych proporcjach. To narracja o pięknie w zgodzie z porządkiem klasycznym, rzymskim, przejawiającym się między innymi w męskim ciele.

 

Twórcom udała się trudna sztuka zrobienia spektaklu, który ani na chwilę nie sugerował genderowych dwuznaczności. Męskie trio ubrane tylko w czarne spodenki bardzo zdecydowanie zabrało nas w świat starożytnych herosów, muskularnych ciał z greckiej wazy wzbogaconych energią mistrzów parkour. Tu też brawa były spore i słusznie. /dziennikwschodni.pl, 12.11.2012/

 

W tym spektaklu nadzwyczajność osiąga, by tak rzec, swoje apogeum, ponieważ tancerze – Jan Lorys, Paweł Łyskawa i Tomasz Urbański – zdają się przeczyć prawom grawitacji, gdy wbiegają na szczyt ustawionego ukośnie stołu. Sama choreografia złożona jest z tego wszystkiego, co w świecie starożytnych herosów najdoskonalsze. Forma, rytm, dynamika – próżno szukać w niej czegoś, co nie wpisywałoby się w ideał złotego ciągu. Niesamowita precyzja idzie tutaj w parze z szaleńczą, lecz paradoksalnie okiełznaną energią. Artyści zdumiewają plastycznością ciał, płynnością ruchów. Czasem ich taniec przypomina pojedynek męskości, czasem braterską współpracę przy konstruowaniu niewidzialnych, a i tak spektakularnych,  architektonicznych cudów… /Teatralia, kwiecień 2015/

 

choreografia: Eryk Makohon

występują: Jan Lorys, Paweł Łyskawa, Tomasz Urbański

 

***

 

 

Bilety w cenie od 40 do 80 złotych są dostępne poprzez portal Eventim.pl oraz w punktach informacji miejskiej InfoKraków: przy ul. Św. Jana 2, w Pawilonie Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2), w Sukiennicach (Rynek Główny 1/3) i w Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego (ul. Powiśle 11)

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close