Dokładnie miesiąc, bo od 17 października do 17 listopada, potrwa tegoroczny Rollercoaster w krakowskiej Cricotece. Przegląd rozpocznie najnowszy spektakl bytomskiego Teatru ROZBARK – Manhattan w choreografii Danieli Komędery-Miśkiewicz i Dominiki Wiak (jego premiera odbyła się 1 września 2019 roku). Jako drugi pokazany zostanie spektakl The Entrance Krakowskiego Teatru Tańca w choreografii urodzonej w Bułgarii, a mieszkającej w Turcji Ayrin Ersöz. Będzie to premiera, a współorganizatorem spektaklu jest Instytu Muzyki i Tańca.
W programie znalazły się także uznane produkcje – Bromance Dominika Więcka i Michała Przybyły czy Projekt Yanka Rudzka: Wielogłos Joanny Leśnierowskiej i Janusza Orlika – jak również, zebrane w wieczorze młodej choreografii prace początkujących twórczyń: Moniki Jarosińskiej, będącej jeszcze studentką Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu AST w Krakowie, oraz Pameli Bosak i Magdaleny Skowron. Ta ostatnia ma już za sobą próby choreografincze, m.in. pokazany podczas zeszłorocznych XXII Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca Więcej.
Programowi prezentacji spektakli towarzyszą warsztaty dla seniorów i licealistów, ujęte w dwa bloki: medialny i krytyczny. Warsztaty rozpoczęły się 15 października i potrwają do 27 października. Uczestnicy mogli zgodnie ze swoimi zainteresowaniami wybrać zajęcia poświęcone filmowi lub fotografii, albo też – krytyce tańca. Te ostatnie poprowadzą osoby związane m.in. z portalem taniecPOLSKA.pl: Marcin Miętus, Karolina Wycisk i Alicja Müller. Więcej informacji o programie warsztatów.
Tekst kuratorski:
Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń to autorski program prezentacji spektakli tańca, realizowany przez Cricotekę od 2018 roku.
Kuratorzy projektu, Paweł Łyskawa i Eryk Makohon nawiązują w nim do koncepcji człowieka ponowoczesnego zaproponowanej przez profesora Zygmunta Baumana, która opiera się na czterech wzorcach osobowości: turysta, spacerowicz, włóczęga i gracz. Rollercoaster ma być odpowiedzią na poszukiwania nowych doświadczeń przez każdego z nich.
Wyselekcjonowane spektakle stawiają pytanie o pozycję widza i performera oraz zachęcają do współuczestnictwa. Zaproszeni do programu Artyści – „kolekcjonerzy wrażeń” – zachęcają Widzów – „kolekcjonerów wrażeń” – do przekraczania granic, odkrywania niedostępnych na co dzień obszarów i przełamywania ograniczeń. W tym roku program krąży wokół pamięci ciała, jego barier i limitów oraz prób ich przekraczania – zarówno przez widzów, jak i samych twórców.
Kuratorzy za Italo Calvino proponują spojrzeć na świat z innego punktu widzenia, przyjąć inną optykę, inną logikę, inne metody poznania. To zaproszenie do porzucenia kontroli i do otwarcia na nietypowy odbiór choreografii. Spektakle są odmienne stylistyczne, ale wszystkie odważnie prowadzą widza w przestrzenie niebezpieczne, niewygodne i drażliwe społecznie.
Wyjście ze strefy komfortu, porzucenie bezpiecznej pozycji i znanej perspektywy dotyczą nie tylko widzów. Ważną osią programową tegorocznej edycji jest perspektywa twórczych strategii autorów spektakli. Kolekcjonowanie wrażeń staje się częścią, a czasami nawet istotą procesu kreacji. Pamięć ciała i wspomnienie ruchu, niejednokrotnie przekazywane z pokolenia na pokolenie, zostają wykorzystane przez artystów Rollercoastera w ich scenicznych realizacjach.
Metodą twórczą autorów Bromance (Więcek / Przybyła) staje sięwypreparowanie wspomnień związanych z dotykiem, czułością czy bliskością pomiędzy mężczyznami w koleżeńskich relacjach oraz odtworzenie ich na scenie.
W Wielogłosie (Leśnierowska / Orlik) współbrzmienie czasem bardzo odległych tradycji kulturowych (polskiej, brazylijskiej, ormiańskiej i gruzińskiej) przyjmuje formę zbiorowego „polifonicznego ciała”.
Dla duetu Skowron / Bosak (an_na) materiałem twórczym jest pamięć emocjonalna i cielesna. Choreografki, przekopując się przez narastające warstwy historii, badają pamięć ruchową przypisaną konkretnym miejscom, sytuacjom i osobom.
InSoundOut (Madi / Meszaros) jest zapisaną w ruchu i przestrzeni opowieścią o relacji twórczej choreografa i performera, który staje się dla widzów medium współodczuwania i współprzeżywania fizycznej i muzycznej warstwy utworu.
Strategią autorki Id. Outlet (Jarosińska) jest atmosfera psychologicznego science-fiction, manipulacja skupieniem widza, prowadząca ostatecznie do podważania iluzji scenicznej.
Artyści docierają do granic własnej fizyczności i przekraczają je. Special Society (Lachky / Central Europe Dance Theatre) eksploruje system pracy, w którym tancerze poszukują ekstremalnej dynamiki i kresu możliwości ciała.
The Entrance (Ersoz / Krakowski Teatr Tańca) również uwypukla momenty krańcowe w pracy tancerza oraz próby ich przekraczania, włączając w to doświadczenie widzów.
Manhattan (Komędera-Miśkiewicz / Wiak) pyta o możliwość przepisania historii zniszczenia na ciała dwóch tancerek.
Wszyscy jesteśmy kolekcjonerami wrażeń, poszukiwaczami nowych doświadczeń. Jednak to artyści wykorzystują wrażenia do tworzenia nowych form. Twórcy uzupełniają doświadczenie współczesności o swoją wyobraźnię, dzięki czemu ułatwiają zrozumienie rzeczywistości.
Harmonogram pokazów:
17 października, godz. 19.00: Manhattan, chor. Daniela Komędera-Miśkiewicz i Dominika Wiak
26 i 27 października, godz. 19.00: The Entrance, Krakowski Teatr Tańca, chor. Ayrin Ersoz (PREMIERA)
10 listopada, godz. 17.00: pokaz finałowy warsztatów realizowanych w ramach projektu (prowadzący grupę: Paweł Łyskawa)
11 listopada, godz. 19.00: BROMANCE, Michał Przybyła, Dominik Więcek
13 listopada, godz. 19.00: InSoundOut oraz Special Society, Central Europe Dance Theatre (Budapeszt)
15 listopada, godz. 19.00: Projekt Yanka Rudzka: Wielogłos, chor. Joanna Leśnierowska, Janusz Orlik
17 listopada, godz. 19.00: Wieczór młodej choreografii
id.outlet, chor. Monika Jarosińska
an_na, chor. Pamela Bosak, Magdalena Skowron
Więcej informacji oraz bilety na: www.cricoteka.pl