
Digital Garden. Fot. materialy festiwalu.
IV edycja KRoków – Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego odbędzie się w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie (ul. Rajska 12) pod hasłem „Ciało (nie) wystarczy”. W tym roku festiwal pokaże dwie twarze współczesnej sztuki tańca. Organizatorzy zaprezentują artystów i zespoły, które znakomicie wykorzystują najnowsze, interaktywne technologie oraz tych, którzy skupiając się na ciele i jego możliwościach, olśniewają nowymi technikami tańca. W programie po raz pierwszy znajdą się aż dwie polskie premiery, w tym własna – „MOS-owa” – zatytułowana Digital Garden 2016, przygotowana przez zespół techniczny MOS i zaprzyjaźnionych tancerzy, zaplanowana na 13 maja o godz.19.00. Spektakl ukazuje relacje świata technologii i tańca w kontekście gromadzenia danych i ponownego ich użycia, tworząc przez to unikalne rozwiązania sceniczne. Natomiast w niedzielę również o 19.00 w ramach festiwalu odbędzie się pokaz spektaklu The miracles of the night węgierskiej grupy Symptoms Dance Company. Przedstawienie zostało zainspirowane tytułowym wierszem węgierskiego poety Sándora Weöresa.
O Digital Garden:
Nowa odsłona widowiska multimedialnego Digital Garden, którego wersję roboczą zaprezentowano we wrześniu 2015.
Świat jest zalewany niespotykaną wcześniej ilością danych, a ich liczba gwałtownie rośnie. W dziedzinach, które jako pierwsze w XXI wieku zmierzyły się z olbrzymią ilością danych pojawił się termin big data. Koncepcja ta przenosi się obecnie na wszelkie obszary ludzkiej działalności, także na język ruchu, który wzbogacany jest nieustannie o nowe informacje; techniki taneczne ewoluują. Rośnie liczba spektakli, pokazów i samych kodów ruchowych. Te z kolei zaczynają podlegać coraz większemu przetworzeniu, są gromadzone, przetwarzane i wykorzystywane na różnych płaszczyznach. Co jeśli temu działaniu ruchowemu towarzyszyć będą multimedia?
konsultacja choreograficzna: Anna Piotrowska
muzyka: Marcin Janus
taniec: Aleksandra Bożek – Muszyńska, Monika Kiwak, Aleksander Kopański, Piotr Skalski
przestrzeń interaktywna: Grzegorz Kaliszuk
światło: Filip Marszałek
dźwięk: Grzegorz Fijałkowski
***
O The miracles of the night
Przedstawienie zainspirowane tytułowym wierszem węgierskiego poety Sándora Weöresa, poetycką wizją, którą cechuje swoboda, nieobliczalność i uwolnienie się z więzów reguł, co jest częstym zjawiskiem w utworach Weöresa. Krótko mówiąc, nie mają zastosowania żadne granice wiekowe, nie ma oznaczeń w stylu „niedozwolone dla dzieci”. Ten szczególny idiom językowy zostaje odegrany tutaj na scenie przy wsparciu obrazów, rycin i animacji dwóch artystek, Ildikó Mezei i Évy Taskovics.
Czy zdarzyło Ci się kiedyś całą noc leżeć bezsennie obok kogoś i „nic”się między wami nie wydarzyło? A wstając rano ujrzeć jednak zmianę w świecie wewnętrznym?
Zajęta rysowaniem dziewczyna oraz chłopak przetwarzają ten dziwny stan, jakby ze snu, coś w rodzaju zachwytu, w którym dwoje ludzi po prostu gapi się na siebie. Dzięki oprogramowaniu Animata – od 2007 roku wciąż rozwijanemu przez Bence’a Samu – udaje się tchnąć życie w przedmioty i postacie tworzone przez dziewczynę, gdy poprzez swoje rysunki wprowadza je ona na scenę. Projektowany świat i tancerze wchodzą w ten sposób w przedziwną, surrealistyczną relację, przez co rysowane linie zostają uosobione, aby mogły współdziałać z żywymi aktorami.
Nadjeżdża zamiatarka tłumiąc ziewanie,
za nią nadciąga dnia zaranie,
pędzi z rozpuszczonymi blond włosami;
poranny zgiełk, szybuje w górę świt…
a ten rozległy cud nocy,
ten dziw, co umyka jak kula z procy
dostrzegliśmy tylko
ty i ja.
Reżyseria i choreografia: Réka Szabó
Współpraca reżyserska: Máté Czakó
Wykonawcy i współtwórcy: Dóra Furulyás, Dániel Szász, Ildikó Mezei
Projekt wizualny, kreatywna technologia: Ildikó Mezei, Éva Taskovics , Bence Samu
Światło i przestrzeń: Attila Szirtes
Kostiumy: Edit Szűcs
Muzyka: Hunor G. Szabó
Wykonawcy muzyki: András Csizmás, Márton Fenyvesi, Hunor G. Szabó
Specjalne podziękowania dla Istvána Gőza
Finansowanie: Węgierskie Ministerstwo Zasobów Ludzkich, Narodowy Fundusz Kulturalny, Trafó House of Contemporary Arts
The Symptoms jest grupą wykonawców zorganizowaną wokół węgierskiej tancerki i choreografki Réki Szabó. Z wykształcenia matematyczka, Szabó buduje swój zespół tancerzy i aktorów od 2002 roku, zaś na arenie teatru tańca współczesnego jest obecna od 1995. Oparte w dużej mierze na dowcipie i swobodnej, pomysłowej kreatywności, spektakle zespołu charakteryzują się wyzwolonym i wyzwalającym duchem nieokiełznanej, niemalże młodzieńczej energii, choć dają też dużo do myślenia i nie brak im czystej siły dramatycznej. Spektakle grupy The Symptoms są uważnie przemyślanymi, intelektualnymi i humorystycznymi dziełami łączącymi taniec z grą aktorską i ruchem opartym o tekst. Często wychodzą od banałów, przekształcając je w groteskowe, ironiczne, a nawet wzruszające kolaże. Zespół pracuje w różnych przestrzeniach, tworząc sztuki na scenę, jak i performanse czy swobodne improwizacje dla przestrzeni publicznych i galerii. Zespół nie uznaje żadnych granic gatunkowych, traktując tekst, ruch, muzykę i efekty wizualne jako równorzędne składniki. Przejawiając zamiłowanie do szczególnych rozwiązań technicznych, zespół The Symptoms porusza problemy dnia codziennego, które dotykają nas wszystkich. O tematach tych mówi głęboko osobistym językiem.
***
Bilety:
ceny biletów:
normalne: I miejsca 35zł; II miejsca 25 zł
ulgowe: I miejsca 20 zł; II miejsca 15 zł
Rezerwacje: tel. 12 424 45 28, 12 424 45 25
Kasa Biletowa w Małopolskim Ogrodzie Sztuki jest czynna na godzinę przed wydarzeniami biletowanymi.
Kasa w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (pl. Św. Ducha 1, 31-023 Kraków) czynna w godzinach:
w poniedziałki 10.00-14.00 oraz 14.30-18.00
od wtorku do soboty 9.00-14.00 oraz 14.30-19.00
w niedziele 15.00 – 19.00 – jeśli jest grany spektakl