
Na zdjęciu: Simona Sala. Fot. Magdalena Mądra.
W kwietniu w Krakowskim Centrum Choreograficznym – Nowohuckim Centrum Kultury rozpocznie się projekt Goodbye Superman! Mężczyzna w polskiej choreografii, realizowany w ramach programu Scena dla tańca 2015 Instytutu Muzyki i Tańca. Jest to projekt autorski Anny Królicy, Eryka Makohona i Pawła Łyskawy, będący odpowiedzią na realizowany w ramach programu Scena dla tańca 2014 projekt Portrety. Kobiety w polskiej choreografii.
Celem projektu jest zwrócenie uwagi na temat męskości w tańcu oraz na wpływ mężczyzn-choreografów na polską kulturę tańca. Do projektu zaproszeni zostali choreografowie-przedstawiciele różnych pokoleń, języków i tradycji; pokazane zostaną spektakle, które poruszają zagadnienia tożsamości męskiej oraz męskich ról kulturowych. Organizatorzy chcieliby włączyć się do dyskusji, która toczy się w szeroko rozumianej sztuce i społeczeństwie. Interesują ich problemy wzorców i norm kulturowych w kontekście mężczyzn oraz obwieszczany wielokrotnie kryzys męskiej podmiotowości, a także subwersja męskości.
Celem jest postawienie pytań: Jaką rolę pełnili i pełnią mężczyźni w polskim tańcu? Czy są kontynuatorami czy twórcami nowego? O czym tworzą? Męskie ciało jako atrybut w choreografii? Jakie narracje o męskości pojawią się w polskiej choreografii?
Projekt zainauguruje w piątek 17 kwietnia o godz. 19.00 pokaz spektaklu Mikołaja Mikołajczyka Projekt: Tomaszewski. Artystyczne korzenie Mikołajczyka wiążą się z kilkoma ważkimi tradycjami, a nawet „epokami” w tańcu: Mikołajczyk jako uczeń Tomaszewskiego, współpracownik Ewy Wycichowskiej w Polskim Teatrze Tańca, zespole stworzonym przez Conrada Drzewieckiego i w końcu – niezależny twórca, o wyraźnym stylu i rozpoznawalnym porywczym temperamencie, jedna z „twarzy” polskiego tańca, twarz „enfant terrible”, niepokornego twórcy.
Następnego dnia, w sobotę 18 kwietnia o godz. 19.00, organizatorzy zapraszają na wieczór z doma spektaklami, oscylującymi wokół tematu klasycznych, witruwiańskich proporcji i ideału piękna męskiego ciała:
Helikopter Jacka Krawczyka, byłego tancerza najbardziej „męskiego” (skoncentrowanego na męskim ciele i świadomie podejmującego tematykę gender) w tradycji polskiego tańca zespołu – Teatru Ekspresji Wojtka Misiuro, obecnie tancerz Sopockiego Teatru Tańca. „Helikopter” jest solową choreografią dającą wiele możliwości, aby podkreślić siłę, precyzję i muskulaturę tancerza. To wysiłkowa, niezwykle sensualna choreografia stworzona dla mężczyzny.
Podobnie Kwadryga na trzech w choreografii Eryka Makohona, byłego tancerza ŚTT i założyciela własnego zespołu oraz estetyki, spektakl zgodnie z tytułem jest nawiązaniem do klasycznych ideałów piękna, opartych na harmonii i doskonałych proporcjach. Jest formą stworzoną dla trzech tancerzy, w której nie bez znaczenia jest ich fizyczność (budowa ciała, muskulatura i proporcje). To narracja o pięknie w zgodzie z porządkiem klasycznym, rzymskim, przejawiającym się między innymi w męskim ciele.
Projekt potrwa do czerwca.
Szczegółowe informacje o spektaklach:
Mikołaj Mikołajczyk Projekt: Tomaszewski
Eryk Makohon Kwadryga na trzech /Jacek Krawczyk Helikopter Tanz Streichquartett
Więcej informacji na stronie: www.scenadlatanca.pl/pl/2015/projekty/goodbye-superman-mezczyzna-w-polskiej-choreografii
Pokaz stanowi część projektu Goodbye Superman! Mężczyzna w polskiej choreografii, który został zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2015.