
W tym roku podczas krakowskiego festiwalu Audio Art zostaną pokazane trzy propozycje taneczno- performatywne: Lachen Antonii Baehr z Niemiec – o śmiechu wypreparowanym z codziennego kontekstu; duetu Strange Lóóp, czyli Magdaleny Przybysz i Marty Romaszkan z Krakowa, w spektaklu w którym za pomocą bezprzewodowych kamery oraz mikrofonów artystki w czasie rzeczywistym tworzą oprawę wizualną i dźwiękową spektaklu; artystki butō TO-EN z Gdańska, w którym twórcy zadają sobie pytanie o istnienie dialogu pomiędzy fotografowaną materią a materią ciała, tworząc rodzaj żywej fotografii „żywą fotografię”, notatnika otoczenia.
O spektaklach:
25 listopada, godz. 18:00 , Akademia Muzyczna w Krakowie, ul. św. Tomasza 43:
Śmiech (Lachen)to utwór o śmiechu jako śmiechu. Przez całą długość utworu Antonia Baehr bada ten wyraz ekspresji jako suwerenny przedmiot, w oderwaniu od bagażu związku przyczynowego ; żartów, łaskotana, narracji, humoru, radości, rozpatrując rzecz samą w sobie: brzmienie i kształt, muzykę, choreografię i dramat, rytm i gest śmiechu.Spektakl prezentowany był podczas ostatniej edycji niemieckiej platformy tańca.
26 listopada, godz. 20:00, Galeria Sztuki Współczesnej BUNKIER SZTUKI, pl. Szczepański:
Strange Lóóp (Magdalena Przybysz i Marty Romaszkan)
W spektaklu tancerki wyposażone są w bezprzewodowe kamery oraz mikrofony, które w czasie rzeczywistym tworzą oprawę wizualną i dźwiękową spektaklu. Generowany obraz tworzy narracje dotyczącą ciała, jest niejako równoległym filmem opowiadającym o procesach jakie zachodzą w ruchu, w percepcji ciała i jego świadomości. Kulminacyjnymi momentami spektaklu są sprzężenia zwrotne video – strange loop’y – które, odnosząc się do koncepcji Douglasa Hofstadtera, są metaforą ludzkiej świadomości.
Sprzężenie zwrotne w maszynie jest jej raportem na temat własnego działania. W spektaklu sprzeżenia zachodzą na płaszczyźnie dźwięku i obrazu, na żywo. Ustawiony na środku sceny głośnik nieustannie „reaguje” na ruch tancerek (mikrofonów), sprzężenia dźwięku są poddawane nieustannej obróbce i tworzą integralną oprawę dźwiękową spektaklu. Sprzężenie zwrotne jest więc niejako tematem spektaklu, jak również jego dominantą techniczną.
27 listopada, Galeria Sztuki Współczesnej BUNKIER SZTUKI, pl. Szczepański 3:
Projekt Melanż jest wynikiem poszukiwań wspólnej platformy dla tańca butō i fotografii. Artyści, zadając sobie pytanie o istnienie dialogu pomiędzy fotografowaną materią a materią ciała, pragną stworzyć „żywą fotografię”, rodzaj notatnika otoczenia. Przenikanie się ciała butō i zdjęć rejestrujących proces rozpadu, otwiera obszar nowych znaczeń. Wynosi biologizm otaczających nas zmian na inny poziom.
Projekt Melanż stawia pytanie o nową tożsamość ciała dziś. Czy możemy nadać ciału nową integralność? Czy w otaczającej nas rzeczywistości ciało, ulegające stopniowej defragmentacji, może uzyskać nowy wymiar?
Szczegółowe informacje w zakładkach Kalendarium Wydarzenia oraz na stronie festiwalu: