Wersja do druku

Udostępnij

W dniach 5-8 lipca (godz. 22.000, Mały Rynek) w ramach na Festiwalu Ulica 25/Street Art w Krakowie, organizowanego przez Teatr KTO, zaprezentowany zostanie projekt Everybodyskin – zainspirowany teatrem ulicznym oraz tańcem współczesnym. Przedsięwzięcie powstało inicjatywy dwóch tancerek pochodzących z Polski oraz z Hiszpanii, aktywnych na polu kultury i sztuki tanecznej powstało performatywne przedsięwzięcie o międzykulturowym charakterze. Barbara Wysoczańska z krakowskiego Teatru Tańca DF oraz Margherita Berghamo Meneghini – współzałożycielka hiszpańskiej grupy Les filles Föllen. To debiutancki spektakl Barbary Wysoczańskiej, która zaangażowała do jego produkcji doświadczonych krakowskich artystów. Scenografia powstała według projektu Joanny Jaśko-Sroki, natomiast autorem muzyki do spektaklu jest znakomity instrumentalista i kompozytor – Tomek Grochot. Także kostiumy

Projekt, przygotowywany został specjalnie z myślą o Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Ulicznych ULICA 25 Street Art – jednym z najstarszych festiwali ulicznych w Europie Środkowej. Planowane są również prezentacje w Hiszpanii (Barcelona).

Głównym celem współpracy jest wymiana doświadczeń artystycznych, a w szczególności –tanecznych pomiędzy krajami pochodzenia uczestniczek wydarzenia oraz ukazanie tańca jako uniwersalnego medium przekazu międzykulturowego. – mówi Barbara Wysoczańska – koordynator projektu oraz reżyser spektaklu. – Początkowo pracowaliśmy równolegle w Krakowie i Barcelonie. Za kilka dni spotkamy się w Krakowie, by połączyć doświadczenia i przygotować premierowy spektakl. – kontynuuje.

EVERYBODYSKIN – opis

Skóra – największy organ ludzkiego ciała; zdjęta i rozłożona zajęłaby powierzchnię niemal dwóch metrów kwadratowych; waży od dziesięciu do piętnastu kilogramów.

Ten wielofunkcyjny narząd o złożonej konstrukcji osłania organizm od zewnątrz, umożliwiając tym samym kontakt z otaczającym środowiskiem. Proces ten polega na przekazywaniu bodźców do ośrodkowego układu nerwowego poprzez wielorakie receptory. Jest to absolutnie niezbędny organ do prawidłowego funkcjonowania całego ustroju. Przez swoją wrażliwość – skóra jest nieustannie wystawiona na zagrożenie. Zraniona – szybko się zrasta, ale jej zabliźnienia pozostawiają na powierzchni mapę ludzkiej egzystencji – inną dla każdej osoby, pokazującą niejako prywatną historię życia człowieka.

Skóra determinuje życie jednostki od dnia narodzin. Ta determinacja bardzo często powoduje chęć zmiany własnej skóry pozostającej w sprzeczności z osobistymi przekonaniami i pragnieniami lub wręcz odwrotnie – rodzi potrzebę gloryfikacji w przypadku pełnej akceptacji jej wyglądu. Zdarza się, że skóra kogoś innego wydaje się być o wiele lepszą powłoką cielesną od tej posiadanej. Wówczas próbuje być odrzucana niczym ramy ustanowionego systemu. Prowadzi to do poczucia wyobcowania i braku zrozumienia u innych. Mechanizmy te przywodzą na myśl zagadnienia terytorialne. Człowiek zaczyna żyć w granicach skóry wraz z dniem narodzin, tak jak zaczyna żyć w granicach kraju lub kręgu kulturowego, w którym się rodzi. Procesy: asymilacji bądź odrzucenia – są następstwem przekonań, podejmowanych decyzji i osobistych wyborów.

Taka sama, a jednak różna, łącząca ludzi w podobnych doświadczeniach, ale w każdym przypadku dostarczająca indywidualnych odczuć, umożliwiająca kontakt z otoczeniem, ale niejednokrotnie utrudniająca wyrażenie przeświadczeń, obnażająca nasze wnętrze, ale i często będąca doskonałym kamuflażem – skóra nas wszystkich i każdego z osobna.

Reżyseria: Barbara Wysoczańska
Choreografia i interpretacja:
Margherita Bergamo, Tuixén Benet (Les Filles Föllen)
Magdalena Śmigasiewicz, Barbara Wysoczańska (Teatr Tańca DF)
Scenografia: Joanna Jaśko-Sroka, wykonanie: Pracownia Ślusarska Robert Calikowski
Kostiumy: Karolina Mika
Muzyka – kompozycja i realizacja nagrań: Tomek Grochot
Projekcje video: Intermedioland –Łukasz Furman,Michał Borowski,Tomasz Planta, Kuba Garścia
Reżyseria świateł: Barbara Wysoczańska, Karolina Mika
Oprawa graficzna: Magdalena Konik
Współpraca artystyczna: Katarzyna Skawińska, Alicja Paleta
Wykonawcy:
Margherita Bergamo, Tuixén Benet (Les Filles Föllen )
Barbara Wysoczańska, Magdalena Śmigasiewicz (Teatr Tańca DF)
Koordynacja projektu:
Barbara Wysoczańska

Wydarzenie: „Everybodyskin” w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ulicznych ULICA 25 Street Art

Miejsce: Mały Rynek, Kraków

Terminy: 5,6,7,8 lipca 2012, godz. 22.00

Les filles Föllen

Grupa Les Filles Föllen powstała na początku 2008 roku jako efekt współpracy pomiędzy Tuixén Benet i Margherita Bergamo, studentkami ostatnich lat Choreografii i technik performatywnych w Konserwatorium Tańca w Instytucie Teatralnym w Barcelonie. Pierwsza oś pracy Les Filles Föllen obraca się wokół zjawisk występujących w społeczeństwie przy użyciu takich narzędzi tanecznych jak: ciało i fizyczność. Wspólnym celem Les Filles Föllen jest przekazanie widzom fizyczności i emocjonalności, a poza sceną – staranie się o pozyskanie różnych grup odbiorców, zwłaszcza tych rzadko obcujących ze sztuką tańca. Punktem wyjścia grupy jest ruch włożony w ramy narracyjne oraz rozwój pracy od szczegółu, detalu, przypadku … do powszechnie rozumianego wymiaru uniwersalnego. Les filles Föllen postrzega artystyczną kreację jako publiczne, wspólne wydarzenie, gdzie poszukiwania osoby tworzącej muszą zostać przedstawione w dogodnej dla widzów formie. Poszukując emocji, artystki starają się przełamywać iluzję, uwidaczniać pomyłki, jak również ciągły, nieustanny charakter pracy nad spektaklem. Z tych powodów powstał blog http://lesfillesfollen.blogspot.com, który twórczynie projektu chcą uczynić wirtualną przestrzenią dzielenia się procesem tworzenia. Z blogiem połączony jest również kanał You Tube http://youtube.com/arepretty

Motywacje stworzenia projektu są osobiste: Les filles Föllen zrodziło się z potrzeby dwóch twórczyń – założycielek. Ponadto, sceniczna chęć istnienia grupy jest stymulowana przez poszukiwanie wywołane przez stan społeczeństwa, w którym żyjemy: społeczeństwa, które jest żyzną ziemią, gdzie mogą zostać zasiane ziarna kreacji oraz żywiołowym lasem z możliwą wytyczania w nim ścieżek. Działając profesjonalnie na polu tańca i sztuk performatywnych od 2011 roku, wkładając w swoje wysiłki twórcze najbardziej eklektyczne, zindywidualizowane doświadczenia, Les Filles Föllen pracuje z wiarą i nadzieją na to, że taniec stanie się znormalizowaną dyscypliną sztuki ze swoim odpowiednim miejscem na artystycznej scenie, z możliwością dostępu do tej niedocenionej dziedziny szerokiemu gronu odbiorców.

Barbara Wysoczańska (Kraków, 29.03.1984) – tancerka i menadżer marketingu i kultury. Związana z Teatrem Tańca DF od 2003 roku. Brała udział w spektaklach: Osotanie, Orawa, Pewnego razu ..., Pod złamanym skrzydłem, Ogród, Luminesmachia, Urodziny, Lulilulilajka. Współpracuje również jako aktorka z Teatrem KTO od 2008 roku, biorąc udział w spektaklach ulicznych (Quixotage, Ślepcy) prezentowanych na licznych festiwalach teatralnych w Polsce i na świecie. Rozwija swoje umiejętności taneczne, uczestnicząc w krajowych i międzynarodowych warsztatach tanecznych. Jest wiceprezesem Stowarzyszenia Teatr Tańca DF oraz koordynatorem projektów artystycznych Teatru. Prowadząc firmę świadczącą usługi eventowe oraz marketingowe, ma okazję brać udział w wielu ciekawych działaniach o charakterze kulturalnym.

Margherita Berghamo Meneghini (Padwa, Italia, 30.09.80) – tancerka i menadżer kultury. Mieszka i pracuje w Barcelonie od 2001 roku. Ukończyła Choreografię w Konserwatorium Tańca Instytutu Teatralnego Barcelony. Łączy swoją pracę choreografa z zadaniami związanymi z zarządzaniem oraz z działaniami pedagogicznymi. Jej edukacja taneczna jest składową trzech dyscyplin: gimnastyki artystycznej, tańca klasycznego oraz tańca współczesnego. Pracuje na scenach we Włoszech (NIN Scolari, Roberto Castello) i Hiszpanii (Sol Pico, Erre Que Erre, La weronalu, Ribermúsica) oraz przy projektach: In a parallel world, part number one, You are the one (work in progress). Jest asystentem dyrektora pokazu interaktywnego Avatar – Mariangeles G. Angulo i Roman Tower (Barcelona), asystentem reżysera pokazu Nuda Vita Catalina Company et Carlotta Sagna (Paryż), asystentem choreografa reżysera teatralnego Fernando Utzet i nauczyciela tańca na warsztatach teatralnych w szkole designu Elisav.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close