W dniach 4-12 października odbędzie się XXXIX edycja Krakowskich Reminiscencji Teatralnych. W programie jak co roku znalazło wiele wydarzeń tanecznych i performansów.
Gościem specjalnym tegorocznego festiwalu będzie RoseLee Goldberg, dyrektorka Festiwalu Performa Biennale w Nowym Jorku i autorka kanonicznych publikacji na temat historii performansu. W krakowskim Bunkrze Sztuki gościć będzie ptzygotowana pod jej opieką kuratorską wystawa Performance Now, prezentująca wybór najciekawszych działań performatywnych z pogranicza teatru, sztuk wizualnych i działań obywatelskich. Pokazuje, jak artyści sztuk wizualnych robią teatr, często próbując go zdekonstruować lub podważyć, jak w realizacjach scenicznych islandzkiego artysty Ragnara Kjartanssona albo w Véronique Doisneau Jérôme’a Bela, gdzie baletnica Opery Paryskiej, zamiast tańczyć, opowiada o morderczych warunkach pracy w tej instytucji. Architekturę wystawy projektuje Aleksandra Wasilkowska, architektka i scenografka, zainteresowaną procesami samoorganizacji i naukami o złożoności. Ekspozycja zadaje pytania o to, w jakim stopniu zjawisko “zwrotu performatywnego” jest obszarem wspólnym dla różnych gatunków sztuki od sztuk wizualnych, teatru i filmu oraz wszelkich innych obszarów aktywności ludzkiej. Czy bierzemy udział w modzie performatywnej, uwikłanej nie tylko w teorię krytyczną, ale i neoliberalizm? (wernisaż 4 października, czas trwania wystawy: 5-26 października). Artyści: Marina Abramović, Jérôme Bel, Allora & Calzadilla, William Kentridge, Ragnar Kjartansson i in. Architektura wystawy: Aleksandra Wasilkowska. 9 października RoseLee Goldberg zaproponuje oprowadzanie kuratorskie po wystawia, a dzień później wygłosi wykład.
Gościem festiwalu będzie również portugalska tancerka, choreografka i performerka Vera Mantero, która w Krakowie (5 października godz. 20.00, MOS) pokaże swoje trzy prace: tajemnicza rzecz, powiedział e.e. cummings*; Może powinna najpierw tańczyć, a potem myśleć oraz Olympia. Ponadto festiwalowi widzowie będą mogli obejrzeć film współautorstwa tej pionierki nurtu krytycznego w europejskiej choreografii (Bieg ciszy,Vera Mantero, Miguel Gonçalves Mendes, 6 października godz. 19.00 MOS), jak również pokaz przygotowany z polskimi tancerkami w ramach projektu Dance Moves Cities (Kraków, Terni, Ryga). Warsztaty pod hasłem „ciało myślące” odpowiadały głównemu założeniu projektu, czyli próbie nadania poprzez ruch i taniec nowych znaczeń miastu i przestrzeni publicznej. Udział biorą: Ewa Hubar, Agnieszka Barańska, Monika Kiwak, Magdalena Konopek-Młynarska, Marta Mietelska, Natalia Staninska, Dorota Wacek, Anna Wańtuch, Natalia Wilk.
W ramach festiwalu zostanie również pokazana praca (bez tytułu) (2000), ostatni teatralny spektakl Tino Sehgala, który został w zeszłym roku „odrestaurowany” przez innego wybitnego choreografa Borisa Charmatza, założyciela Musée de la Danse. Przedstawienie jest subiektywnym przeglądem historii tańca, montażem fragmentów ikonicznych choreografii XX wieku, wystawą na scenie (10 października, godz. 19.00, MOS).
Ponadto w ramach KRT nową wersję akcji Bezgłowi (5 października godz. 15.00) pokaże ukraiński kolektyw artystyczny TanzLaboratorium, działający często w przestrzeni publicznej. Wychodząc od założeń choreograficznych, grupa tworzy interdyscyplinarne zdarzenia na pograniczu sztuk wizualnych, performansu, tańca i aktywizmu.
Szczegółowe informacje o wybranych wydarzeniach:
Vera Mantero, Miguel Gonçalves Mendes, film Bieg ciszy
Vera Mantero i uczestniczki Dance Moves Cities Ciało myślące
Tino Sehgal (bez tytułu)(2000)
Dance Moves Cities: Galeryja Krakoffska – pokaz choreografii Koena Augustijnena
Strona festiwalu: http://krt-festival.pl/
***
Kompletny cennik: TUTAJ
Dodatkowo wejściówki są i będą dostępne w następujących miejscach:
– Centrum Kultury Rotunda [kasa] ; 22.09. – 3.10., 16:00-19:00
Centrum festiwalowe: Bunkier Sztuki; 4.10. – 12.10., 12:00-20:00