Wersja do druku

Udostępnij

W dniach 6-8 kwietnia 2018 w Warszawie Teatr Limen Butoh i ButohSfera zapraszają na wydarzenia związane z tańcem butoh. W piątek 6 kwietnia o godz. 19.00 w Służewskim Domu Kultury (ul. Bacha 15) Joan Laage, Sylwia Hanff, Robert Jędrzejewski pokażą spektakl Beksiński_Butoh. Dekonstrukcja, inspirowany malarstwem Zdzisława Beksińskiego.Dzień później amerykańska artystka butoh, Joan Laage Butoh poprowadzi warsztaty Embodying the Spirit (PUBLINK, ul. Narbutta 46/48 lok.51, w godz. 14.00-18.00). Natomiast w niedzielę o godz. 18.00 odbędzie się 3-częściowe wydarzenie Fort butoh. Inspiracją da niego jest Fort Mokotów (ul. Racławicka 99) – jego historia, atmosfera, zabytkowe budynki, teren, a nawet roślinność porastająca ruiny.  Fort M – schowany na warszawskim Mokotowie. Tragiczne wydarzenia ukryte w pamięci miejsca, budynków, ziemi. Ważne dla tego miasta i dziejów Polski. A jednocześnie nowe, współczesne życie, które powstaje w tym miejscu: biznes, sztuka, rozrywka. I jeszcze korzenie drzew splecione z ruinami Fortu – natura i jej niepokonana moc odradzającego się życia…

 

O wydarzeniach:

Joan Laage, Sylwia Hanff, Robert Jędrzejewski: Beksiński_Butoh. Dekonstrukcja

 

Od obrazu wymagam tego samego, czego od muzyki: by wprawiał mnie w stan ekstazy, ale nie przy pomocy tego, co zostało namalowane, ani jak zostało namalowane, lecz za pośrednictwem czegoś nieuchwytnego, co staram się odnaleźć w sercu i pod powiekami, ale czego nie umiem nazwać. Zdzisław Beksiński

 

Od artystów:

Malarstwo Zdzisława Beksińskiego najczęściej postrzegane jest jako pełne mrocznych wizji mających nastrój grozy. Inne aspekty sztuki tego artysty pozostają niedostrzeżone. Chcemy przekroczyć stereotypowe postrzeganie sztuki Beksińskiego i odkryć na nowo pomijany „mistyczny” aspekt jego malarstwa, będący duchową wędrówką, widoczną szczególnie w drugiej połowie jego twórczości.

Beksiński obrał całkowicie indywidualną drogę twórczą, podobnie jak twórcy butoh, nawet na przekór wszystkim awangardowym prądom i kierunkom współczesnej sztuki.  Niezwykle interesujące dla nas, tancerzy butoh, są obecne w jego twórczości transgresje i transformacje cielesności oraz szczególna relacja ciała z przestrzenią.

 

Tematem poszukiwań artystycznych był również, podkreślany przez samego artystę oraz krytyków, związek malarstwa Beksińskiego z muzyką – punkty styczne w architektonice utworu muzycznego i architektonice obrazu. „To, co jest namalowane, nie ma dla mnie większego znaczenia. Ważne jest, jak to działa w sensie dźwięku, formy i dźwięku koloru położonych w tym a nie innym miejscu. A więc posługuję się kształtem, ale dla celów, które nazwałbym celami muzycznymi.” Stąd nasza idea sięgnięcia do języka muzyki współczesnej i formy video-partytury tworzonej przez Roberta Jędrzejewskiego.

 Więcej informacji

 

BILETY: https://goingapp.pl/evt/1516108/beksinski-butoh-dekonstrukcja-teatr-limen-butoh

 

Embodying the Spiritwarsztaty butoh z Joan Laage

 „Ucieleśnianie ducha” to zgłębianie odwiecznego pytania: Czym jest życie? Jaka jest kondycja ludzkości? Czym jest ciało? Jak możemy doświadczać nieskończoności wewnątrz ciała/umysłu?

Warsztat Joan Laage to poszukiwanie ciała fizycznego, ciała elementarnego, ciała eterycznego, to budzenie nieskończoności w ciele. Program obejmuje ćwiczenia energetyzujące, ćwiczenia budzenia pamięci komórkowej, a także doświadczanie podróży poprzez „wymazywanie” i odtwarzanie ciała oraz ciągłą transformację w prowadzonej improwizacji.

„Wymazywanie” fizycznego ciała i redukcja „ja-ego” są dla butoh fundamentalne. Uczestnicy warsztatów będą koncentrować się na obrazach z estetyki butoh oraz jedności ciała i umysłu w procesie jednoczesnego odkrywania i kreowania ciała. Rozpoznając ciało, jako nosiciela starożytnej historii i świadomości komórkowej, poszukiwać będą „ja” indywidualnego i uniwersalnego, przeplatających się i równoważących się ze sobą. Ciało zostaje zdekonstruowane, by odsłonić uniwersalne „ja” i ujawnić pierwotne korzenie dzięki uwydatnieniu ciała naturalnego. „Ja” następnie zostaje odtworzone podczas ożywiającej podróży indywiduacji.

 Więcej informacji

 

Teatr Limen Butoh & Joan Laage (Kogut Butoh/USA): Fort butoh

Część I. Pamięć
Performance site-specific na terenie Fortu Mokotów
(koło Pół na pół.)
Taniec butoh: Joan Laage, Sylwia Hanff, Anna Juniewicz, Anita Zdrojewska, Marek Kowalski

Muzyka: Robert Jędrzejewski (wiolonczela live)

 

Część II. Zmierzch opuszczonych miast/Teatr Limen Butoh
(sale Pół na pół)

Koncepcja: Sylwia Hanff
Taniec butoh: Sylwia Hanff, Magdalena Jakubów, Marek Kowalski
Muzyka: Pierre Boeswillwald
Video: Robert Jędrzejewski
Performans inspirowany jest muzyką Pierre’a Boeswillwalda i filmem Andrieja Tarkowskiego Stalker. Film opowiada o ekspedycji prowadzonej przez Stalkera do zamkniętego obszaru nazywanego „Strefą”, który sam w sobie jest czymś mistycznym, czującą i myślącą przestrzenią, do której nie stosują się zwykłe prawa fizyki. Centrum „Strefy” stanowi „Pokój”, który spełnia ukryte życzenia i nieświadome pragnienia. Stalker to ktoś, kto posiada zdolność przekraczania granic tego, co nieznane, niebezpieczne i zakazane. To „jurodiwy” – „Święty głupiec”, niewinny w oczach Boga. Takie właśnie „Strefy” można znaleźć w opuszczonych miastach…

Premiera w wersji solo odbyła się w 2017 na Festiwalu «En Chair et en Son» w Le Cube pod Paryżem. Podczas wydarzenia „15 lat Teatru Limen Butoh” została pokazana wersja work-in-progress w 3-osobowym składzie. Projekt ewoluuje i powstała wersja site-specific z nowym video-art nakręconym w Forcie Mokotów.

Cześć III. Księgi Ziemi: Celebrując ziemię/Kogut Butoh
(sale Pół na pół)

Reżyseria: Joan Laage/Kogut Butoh (Seattle)
Taniec: Joan Laage oraz Anna Juniewicz i Anita Zdrojewska
Muzyka: Lee Berwick (Londyn)

W dobie coraz bardziej powszechnego korzystania z technologii służącej do kierowania i kontrolowania tak wielu aspektów naszego codziennego życia, łatwo może dojść do zerwania połączenia z naturą. Księgi Ziemi to objawienie ciała jako ziemi i ujawnianie zmieniającego się krajobrazu ciała w ciągłej transformacji.

Księgi Ziemi miały premierę jako performans site-specific w Malmö w Szwecji w ramach sympozjum na temat ciała i pamięci w lutym 2015 roku. Podczas trasy w marcu 2016 roku, Joan ponownie zaprezentowała solowy występ w Malmo oraz współpracowała z wykonawcami w Anglii i Niemczech. Wiosną 2017 roku Oslo Butoh Lab dołączyło do Joan w projekcie w Norwegii, a uczestnicy warsztatów dołączyli do spektaklu w Spazio NU w Pontederze we Włoszech. Najnowszy projekt miał miejsce w stanie Nowy Jork podczas rezydencji artystycznej w Międzynarodowym Centrum Tańca w Kaatsbaan we wrześniu 2018 roku. Tym razem Księgi Ziemi zawitały do Polski i wezmą w nim udział warszawskie performerki Anna Juniewicz i Anita Zdrojewska.

 

***

 

 

BUTOH – kontrkulturowa forma współczesnego tańca, która narodziła się w Japonii na przełomie lat 50. i 60 XX w. Zrywa z kanonami tradycyjnej sztuki, nie tylko japońskiej. Inspiracją były też ekspresjonizm, koncepcja teatru okrucieństwa Antonina Artauda, filozofia Nietzschego, pisma Bataille’a, twórczość Geneta. Odwołuje się do ludowej estetyki brzydoty, sam w sobie jest rytuałem wyzwalającym wewnętrzną energię i eksplorującym mroki podświadomości. Z premedytacją ukazuje zakazane dotąd obszary życia. Butoh to taniec, którego istotą jest poszerzona percepcja ciała wyzwolonego z automatyzmów codzienności, poszukiwanie tego, co autentyczne w ciele, tajemniczego piękna, otwarcie na kontakt z Jaźnią i jedność Uniwersum w jego wiecznym cyklu życia i śmierci. Butoh jest stanem jedności umysłu-ciała umożliwiającym subtelne odczuwanie świata wewnętrznego i zewnętrznego, to czyste doświadczenie zmieniających się stanów istnienia. Tancerz, istniejąc na krańcach czasu, otwiera przestrzeń, w której ujawniają się rzeczy niewidzialne.

 

Sylwia Hanff – pionierka i najbardziej rozpoznawalna tancerka butoh w Polsce. Uczyła się u największych mistrzów butoh (Ko Murobushi, Daisuke Yashimoto, Carlotta Ikeda, Yoshito Ohno oraz Atsushi Takenouchi, Tadashi Endo, Ken Mai, Kan Katsura i inni); performerka teatru fizycznego, instruktorka improwizacji tańca i symboliki ciała, nauczycielka jogi i medytacji; tańca współczesnego i orientalnego uczyła się na wielu międzynarodowych festiwalach i warsztatach tańca w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii; brała udział w międzynarodowych projektach tanecznych; była aktorka zespołu Warszawskiego Teatru Pantomimy, 10 lat współpracowała z Teatrem Narodowym i Operą Narodową; współpracuje z teatrami fizycznymi i eksperymentalnymi; mgr filozofii UW; menadżerka kultury – od wielu lat organizuje wydarzenia butoh; od kilkunastu lat prowadzi warsztaty pracy z ciałem i medytacji w ruchu. Od 2002 roku prowadzi Teatr Limen Butoh, stworzyła kilkanaście autorskich spektakli solowych i zespołowych oraz wiele etiud i improwizacji. Została opisana w książce Obecni ciałem. Warsztat polskich tancerzy Magdaleny Zamorskiej i The Body Revolving Stage. New Dance in New Poland, Jadwigi Majewskiej.  Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. www.limenbutoh.net  FB https://www.facebook.com/limenbutoh 

 

Joan Laage (Kogut butoh) – pionierka i jedna z najbardziej znanych zachodnich tancerek butoh, założycielka DAIPANbutoh Collective, Seattle/USA. Studiowała butoh u mistrza Kazuo Ohno i Yoko Ashikawy w Tokio, a także na warsztatach Mina Tanaki, Sankai Juku, Akira Kasai, Masaki Iwana; pod koniec lat 80-tych występowała z Gnome – grupą prowadzoną przez Ashikawę. W 1990 osiadła w Seattle i założyła Dappin` Butoh. W czasie gdy mieszkała w Polsce, przyjęła artystyczny pseudonim Kogut Butoh. W 2006 i 2007 podróżowała po Azji, tworząc tam projekty butoh. W maju 2011, twórczość Joan była omawiana na sympozjum butoh w UCLA. Joan występowała na festiwalach butoh w Nowym Yorku, Chicago, Portland, Boulder, Seattle i Paryżu. Jej doktorat (Ph.D. in Dance & Related Arts, Texas Woman’s University, 1993), dotyczył ciała w tańcu butoh. Joan została opisana w książkach Sondry Fraleigh – Tańcząc w stronę mroku: Butoh, Zen, i Japonia oraz Butoh: Metamorphic Dance and Global Alchemy. Joan często tworzy prace site-specific. Jest również nauczycielką Tai Chi i posiada certyfikat z Analizy Labana. Jej najnowsze projekty to Suitcases Project, 4Culture Historical Site(s)-Specific Project. The Engendering Project częściowo wspierany przez City of Seattle Office of Arts & Cultural Affairs i Borderlines: The Dead Class Revisited inspirowany Teatrem Śmierci Tadeusza Kantora. Często podrózuje po Europie występując w wielu miastach w różnych krajach. www.seattlebutoh-laage.com  www.daipanbutoh.com

 

Robert Jędrzejewski – wiolonczelista i kompozytor, muzyk intuitywny, kreatywny improwizator. W swojej twórczości eksploruje performatywny wymiar muzyki, wykorzystując w pracy kompozytorskiej zainteresowania improwizacją, sztuką intuitywną oraz performansem i eksperymentami audiowizualnymi. Miejsce wyjątkowe w jego dorobku, obok brzmień elektronicznych, zajmuje ukazywana we współczesnym świetle wiolonczela. Studiował w krakowskiej AM w klasie wiolonczeli prof. Łapińskiego, uczeń m. in. Bogusława Schaeffera, studia kompozytorskie uzupełniał pod kierunkiem Marka Chołoniewskiego i Lidii Zielińskiej; kursy wykonawstwa muzyki współczesnej i kompozycji w Krakowie, Stuttgarcie, Avignon (IRCAM), Gdańsku (pod kierunkiem prof. A.rkadiusza Kaczyńskiego), był stypendystą Fundacji Płockiej. Od 2014 roku jest doktorantem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.  Współpracuje z Teatrem Performer, jest organizatorem Festiwalu Sztuk Intuitywnych. Współtwórca SALULUEKIP duetu improwizujących kompozytorów (wspólnie z Anną Jędrzejewską). Grupa działa na pograniczu muzyki intuitywnej, komputerowej, elektronicznej oraz audioart. Wystąpieniom towarzyszy najczęściej performance lub video art. Czerpią z muzyki współczesnej i budując własne struktury i swoisty język muzyczny. Istotą działania jest balansowanie pomiędzy artystyczną koncepcją a intuicją. Obecnie zaangażowany w realizację projektu Video Partytura – intuitywnej inspiracji dla kompozytora i nowej perspektywy dla odbiorcy. https://www.youtube.com/channel/UCAv6ENRMbCnh9HDDZ6kufeg/videos     

 

Warszawski Teatr Limen, prowadzony przez Sylwię Hanff od 2002 roku, jest jednym z kilkunastu najważniejszych polskich teatrów tańca opisanych w książce Jadwigi Majewskiej The Body Revolving Stage. New Dance in New Poland wydanej przez Instytut Teatralny w 2011 w języku angielskim, będącej wizytówką polskiego tańca kierowaną do odbiorców i organizatorów zagranicznych. Od kilkunastu lat prowadzi współpracę międzynarodową, organizuje wydarzenia artystyczne (prezentacje spektakli gości z polski i zagranicy i warsztaty butoh), a także zaprasza zagranicznych artystów do udziału w swoich projektach. Teatr Limen występował na wielu międzynarodowych festiwalach, otrzymał nagrody na konkursach teatralnych i tanecznych. TL dotychczas zrealizował 18 spektakli, wiele etiud i improwizacji; współrealizował międzynarodowe projekty. TL pracuje w zmiennym składzie, otwarty na współpracę z różnymi artystami plastyki, muzyki i teatru, dzięki której dokonuje się wymiana energii twórczej i wzajemnych inspiracji.

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close