Czy filozof może mówić o tańcu Juliusza Grzybowskiego i Witolda Jurewicza oraz Przy Przy_hedonistyczna uprzykrzona historia przyjemności duetu Anna Piotrowska, Joanna Chitruszko rozpoczną cykl tegorocznych wieczorów tańca w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Spotkanie publiczności tej dramatycznej sceny z teatrem tańca, które jest głównym założeniem projektu Wczorajsze jutra, odbyło się już w ubiegłym roku w ramach programu Scena dla tańca. W tym roku, podczas czterech zaplanowanych wieczorów, publiczność będzie miała okazję jeszcze lepiej poznać język teatru tańca – w całej jego różnorodności i dynamice.
Głównym tematem spotkań będzie relacja. Widzowie zobaczą spektakle poruszające m.in. kwestie bliskości i oddalenia, a także te związane z tożsamością człowieka w kontekście upływającego czasu. Będą to prace używające rozmaitych poetyk i środków scenicznych, podróżujące po wielu wymiarach kobiecości, niekiedy spoglądające na świat z przymrużeniem oka, a czasem podejmujące filozoficzne rozważania o tańcu – jak spektakl wybrany na początek pierwszego wieczoru, który zobaczymy w następną niedzielę, 15 marca o godz. 19.00.
Czy filozof może mówić o tańcu:
O tańcu mówi się wiele, może czasami zbyt wiele. Aby o tańcu mówić w sposób właściwy, trzeba się od niego oddzielić. Trzeba poczekać, aż się skończy przedstawienie. No bo kto widział, aby w trakcie przedstawienia rozmawiać? Podejmiemy próbę, w której, nie tylko mowa będzie o tańcu ale i taniec będzie o mowie, słowem, w jakiś sposób będzie to przedstawienie, w którym filozof i tancerz wystąpią na równych prawach, w tym samym miejscu i czasie.
Scenariusz, reżyseria, choreografia, wykonanie: Grzybowski Juliusz, Jurewicz Witold
Muzyka: Odpowiednia / Kostiumy: Odpowiednie / Światło: Odpowiednie
Czas: ok. 40 min
Przy Przy_hedonistyczna uprzykrzona historia przyjemności:
„Przyjemność różni się od przyjemności tylko tym, że jedna od drugiej jest przyjemniejsza”.
„Przyjemność to stan przelotny, trwa dopóty, dopóki działa bodziec, a szczęście jest sumą tych częściowych przyjemności”.
„Przyjemność jest stanem pozytywnym, więc nie polega tylko na braku cierpienia”.
„Przyjemność i przykrość to rodzaj ruchu, aktywności”.
Jakie napięcia tworzą się w wyniku przebytej drogi od przyjemności do przykrości? Czy są to dwa odległe brzegi tego samego oceanu istnienia? Czy może dwie bliskie sobie kałuże (głębokie jak nasze pragnienia), w które można wdepnąć jednocześnie? Czy może, jak śpiewał Freddie Mercury, „Pain is so close to pleasure”?
Pierwszy duet Piotrowskiej i Chitruszko Zmian(AA) pogody, czyli histeryczna nie-historia, był rozważaniem na temat histerii macicy, odwołującym się do rozmów Hipokratesa z Platonem. Przy Przy, czyli hedonistyczna uprzykrzona historia przyjemności, to drugie spotkanie artystek. Tutaj Piotrowska przygląda się doktrynie hedonizmu, głoszonej przez greckiego filozofa Arystypa z Cyreny, czyli odkrywaniem przestrzeni pomiędzy przyjemnością a przykrością.
Arystypowskie założenia hedonizmu mówią, że przyjemność to stan chwilowy, trwający przez czas, w jakim działa czynnik sprzyjający przyjemności. Przyjemność i przykrość to swoiste stany, które są rodzajem ruchu dokonującego się w człowieku, świadczą więc o jego aktywności. Jaki jest zakres ruchowy od przyjemności po przykrość? Człowiek porusza się nieustannie pomiędzy przyjemnością a przykrością. Praca jest badaniem tych dwóch stanów, a wręcz tego, co się między nimi może wydarzyć.
koncepcja, reżyseria i choreografia: Anna Piotrowska
kreacja i wykonanie: Joanna Chitruszko, Anna Piotrowska
muzyka i światło: Michał Mackiewicz
szept: Łukasz Pawłowski
tekst: Anna Piotrowska & Łukasz Pawłowski
Bilety: https://teatr.legnica.pl/bilety
O wydarzeniu także w naszym kalendarium: tutaj
O projekcie Wczorajsze jutra:
Główną ideą projektu jest ponowne spotkanie tańca z publicznością na scenie teatru dramatycznego. Spotkanie teatru i tańca, zdarzeń, myśli, kreacji przeplatających się z przeszłością i dniem dzisiejszym. Ponowne spotkanie, które jest kolejnym zaproszeniem do jutra. Głównym tematem tegorocznego programu jest relacja. Podczas 4. wieczorów tańca na jednej z ważniejszych scen teatralnych zaprezentowane będą spektakle, które zgłębiają i ukazują wielowymiarowość relacji, różne jej aspekty związane z bliskością i oddaleniem, tożsamością człowieka w kontekście upływającego czasu. Spektakle podróżujące po wymiarach kobiecości, niekiedy spoglądające na świat z przymrużeniem oka, czy też filozoficzne i z dystansem rozważania o tańcu.
Założeniem partnerów jest kontynuacja obecności tańca na scenie teatralnej, na której doszło już do owego spotkania. Program ma na celu budowanie stałej publiczności dla tańca i rozwijanie stałej współpracy z teatrem jako partnerem i miejscem dla tańca.
Spektakle są współorganizowane przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2020.
Organizator: Eferte Fundacja Rozwoju Tańca
Koordynacja: MarWit Alter Art