
Akarova, Allegro Barbaro, 1929, Archives d’Architecture Moderne, Bruksela.
W dniach 3-4 grudnia 2016 Muzeum Sztuki ms² w Łodzi (ul. Ogrodowa 19) zaprasza do udziału w Międzynarodowej Konferencji Badawczej Jak myśli ciało? Cielesno-ruchowe praktyki doby modernizmu, odbywającej się jako wydarzenie towarzyszące wystawie Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności w Muzeum Sztuki ms¹.
W ramach konferencji podjęty zostanie temat kinetyczno-kinestetycznych praktyk w okresie modernizmu. Organizatorów konferencji interesują zarówno dokonania artystów, jak i refleksja teoretyczna nad tym zjawiskiem. To właśnie ruch stał się synonimem dynamiki rozwoju i akumulacji charakteryzującej schyłek XIX i pierwsza połowa XX wieku w wielu aspektach życia człowieka. Głównym obszarem zainteresowania będą przede wszystkim praktyki taneczne i choreograficzne, niemniej istotne będzie zobaczenie ich w szerszym kontekście powszechnych praktyk cielesno-ruchowych, które z jednej strony wyzwalały ciało z ciasnoty gorsetu i konwenansów, z drugiej przygotowywały je do większej wydajności produkcyjnej. Praca tańczącego ciała była polem eksperymentu paralelnego z eksperymentem na polu ekonomii w dobie dynamicznego rozwoju industrialnego. Jak więc w nowoczesnych ciałach i ich ruchu przejawiało się nowe podejście do ekonomii gestu, wysiłku, energii, organizacji pracy? Jakie nowe wizje ciała w ruchu proponował modernizm? Czy choreograficzne narzędzia, którymi posługiwali się artyści tego okresu, nie abstrahowały cielesności w tańcu, nadając mu niejako bardziej formalny, a mniej mimentyczny charakter, sprawiając tym samym, że taniec stawał się autonomiczną dziedziną sztuki?
Konferencja odbywa się w ramach wystawy, dla której punktem wyjścia jest pytanie o cielesne i kinestetyczne umocowanie praktyki i teorii rzeźbiarskiej Katarzyny Kobro (1898-1951). W ramach wystawy podjęty zostanie problem racjonalizacji i funkcjonalizacji ruchu w praktykach artystycznych modernizmu. Racjonalizacji i funkcjonalizacji rozumianej jako laboratoryjny rozkład sekwencji ruchu i gestu, jako badanie jego anatomicznych uwarunkowań i jego skrupulatna notacja, jako projektowanie dynamiki przestrzeni dyktującej ruch celowy i precyzyjny, jako poszerzanie potencji motorycznych w celu ogólnego rozwoju czy wreszcie jako badanie matematyki i rytmiki ruchu ciała w przestrzeni. Głównym pytaniem, jakie stawiane jest w ramach wystawy, jest pytanie o afektywne konsekwencje optymalnej psychofizycznej koordynacji działań człowieka, której efektem miały być zracjonalizowane i celowe zachowania społeczne.
Prelegenci: Inge Baxmann, Kate Elswit, Mark Franko, Julia Hoczyk, Gaja Karolczak, Wojciech Klimczyk, Anna Królica, Susan Manning, Felicia McCarren, Hanna Raszewska, Joanna Szymajda
Kuratorki: prof. Małgorzata Leyko, Katarzyna Słoboda
We współpracy z Katedrą Dramatu i Teatru Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego
PROGRAM
SOBOTA, 3 grudnia 2016
ms², ul. Ogrodowa 19, Łódź
10.00-10.30
Małgorzata Leyko, Katarzyna Słoboda
Wprowadzenie do tematu konferencji
10.30-11.00
Susan Manning
Naród i świat w tańcu modern
11.00-11.30
Hanna Raszewska
Warszawa dwudziestolecia międzywojennego europejską siłą tanecznego modernizmu?
11.30-12.00 –przerwa kawowa i gimnastyka słowiańska
12.00-12.30
Mark Franko
Praca, abstrakcja i rzeczywistość
12.30-13.00
Kate Elswit
Oglądanie tańca modernistycznego, oglądanie modernistycznych ciał
13.00-14.00 – przerwa na lunch i gimnastyka słowiańska
14.00-14.30
Inge Baxmann
Technika i przyroda: taniec i technologie życia Weimarskiej awangardowej sztuki i kultury
14.30-15.00
Wojciech Klimczyk
Ambiwalentna moc (nowoczesnych) rytmów: Jaques-Dalcroze, Fuchs, Niżyński
15.00-17.00 – dyskucja i gimnastyka słowiańska
NIEDZIELA, 4 grudnia 2016
ms², ul. Ogrodowa 19, Łódź
11.00-11.30
Felicia McCarren
Tańczące maszyny: choreografie ery reprodukcji mechanicznej
11.30-12.00
Anna Królica
Wpływ konstruktywizmu na praktyki ruchowe Oskara Schlemmera, Wsiewołoda Meyerholda i Tadeusza Kantora. Od biomechaniki i mechanicznych baletów do działań ruchowych bioobiektów
12.00-12.30
Gaja Karolczak
„Which way Witch?” – odczynianie subiektywności
12.30-13.30 Przerwa na lunch i gimnastyka słowiańska
13.30-14.00
Joanna Szymajda
Solo w tańcu – forma modernistyczna i/czy współczesna?
14.00-14.30
Julia Hoczyk
Ciało jako model rozwoju kultury i społeczeństwa: kobiece pionierki tańca współczesnego i ich kontynuatorki
14.30-16.30 – dyskusja i gimnastyka słowiańska
Do pobrania:
Więcej o wystawie:
http://msl.org.pl/pl/wydarzeniams/wystawy-biezace/poruszone-ciala–choreografie-nowoczesnosci.html
oraz na naszym portalu