W ramach pierwszych po pandemicznej przerwie Łódzkich Spotkań Baletowych zespół Teatru Wielkiego w Łodzi zaprasza na premierę Casanovy w choreografii Graya Veredona. Odbędzie się ona 22 października 2022 roku o godz. 19.00.

Wersja do druku

Udostępnij

Gray Veredon – nowozelandzki choreograf znany w Łodzi z takich hitów baletowych, jak m.in.: Wolfgang Amadeus, Sen nocy letniej czy Ziemia obiecana – tym razem zaprasza nas na spotkanie z bohaterem wyjątkowym…

Giacomo Casanova to postać historyczna, ale i legendarna, która swoją osobowością, sposobem bycia i nietuzinkowym podejściem do życia i ludzi – jednych bulwersowała, drugich zadziwiała beztroską, nonszalancją i bezkompromisowością. Obrastała w mity i była natchnieniem dla wielu twórców różnych dziedzin sztuki.

W październiku 1765 roku Casanova przyjechał z Petersburga do Warszawy. Został życzliwie przyjęty przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Odwiedził również Lwów i Puławy. Miał nadzieję zostać sekretarzem królewskim, ale po pojedynku na pistolety, w którym ciężko ranił podstolego wielkiego koronnego Franciszka Ksawerego Branickiego (poszło oczywiście o kobietę – tym razem była to włoska tancerka Teresa Casaci), jego życiu zaczęli poważnie zagrażać stronnicy Branickiego. Ostatecznie popadł jednak w niełaskę u króla, który w lipcu 1766 roku nakazał mu na opuszczenie kraju.

Czy w spektaklu do muzyki Antonia Vivaldiego znajdzie się wątek polski? Jakich niezwykłych wyczynów głównego bohatera będziemy świadkami? Czy twórca baletu i jego bohaterowie zaskoczą nas i zachwycą, czy może zszokują i rozbawią? Jedno jest pewne: to będzie spektakl baletowy, którego długo nie zapomnimy.

Od choreografa:

„W swoim pamiętniku Historia mojego życia Giacomo Casanova przedstawił jeden z najwierniejszych opisów realiów XVIII wieku. To żywa i pełna kolorytu opowieść, a nie tylko suche historyczne odwzorowanie epoki. Casanova spędził lata na podróżach po Europie, spotykając się z książętami, monarchami, sławnymi artystami i filozofami. Zawsze znajdował też sposób, aby zarobić pieniądze i spotkać egzotyczne kobiety.

Po osadzeniu w więzieniu w Pałacu Dożów opracował plan ucieczki. Ta genialna akcja była pierwszym i jedynym przypadkiem, w którym komukolwiek udało się uciec z tego miejsca.
Dla Casanovy znaczyło to jednak, że został wyrzucony z ukochanej Wenecji. Tym samym zapoczątkowało to okres nieustannych podróży.

Świadomy tego, że śledzą go weneccy szpiedzy, przemieszczał się po Europie wzdłuż i wszerz, wykupując kolejne loty do odległych destynacji. Jego celem było przypodobanie się bogatym i sławnym arystokratom z dworów, które odwiedzał. Nie wspominając o czasie, który poświęcił na doskonalenie swojej sztuki uwodzenia. Był człowiekiem wielkiej hojności, człowiekiem, który pomagał młodym dziewczętom w ucieczce z kochankami przed okrutnymi ojcami. Wydawał fortunę na wyszukane kolacje, które stały się częścią jego sztuki perswazji. Wierzył, że każdej spotkanej kobiecie ma do zaoferowania coś wyjątkowego, co stało się siłą napędową jego popędu seksualnego.

Partytura muzyczna baletu oparta jest na zapomnianej muzyce Vivaldiego po jej ponownym odkryciu w bibliotece w Turynie. Doprowadziło to do renesansu muzyki i jej wykonań, wskazało nowy kierunek ataku i tempa, co sprawia, że stała się bardziej akceptowalna dla współczesnej publiczności.

Co prawda Vivaldi i Casanova nie mieli możliwości się poznać, ale obaj mieszkali w Wenecji w tej samej epoce artystycznej i obaj byli zaznajomieni z tymi samymi tradycjami teatralnymi i muzycznymi.

Czuję się zaszczycony, że mam przyjemność połączyć te dwa potężne talenty.”

Realizatorzy:

Zespół: Teatr Wielki w Łodzi
Choreografia: Gray Veredon
Kompozytor: Antonio Vivaldi
Scenografia: Zuzanna Markiewicz
Multimedia: Roksana Kularska-Król
Reżyseria świateł: Adam Trautz
Kierownik baletu: Dominik Muśko
Asystent choreografa: Beata Brożek-Grabarczyk, Natalia Fedorova, Ekaterina Kitaeva-Muśko
Inspicjent: Anna Krzemińska, Mariusz Caban

Obsada:

Casanova: Dominik Senator, Joshua Legge
Cospetto: Nazar Botsiy, Gintautas Potockas
Ludic: Chase Vining, Giuseppe Stancanelli, Yuki Itaya
C.C.: Alicja Bajorek, Kinga Łapińska
Teresa: Maria Góralczyk, Karolina Urbaniak, Riho Okuno, Ekaterina Kitaeva-Muśko
Cecilia: Sakurako Onodera, Larisa Zalevskaia, Boglarka Novak
Marina: Boglarka Novak, Riho Okuno, Larisa Zalevskaia
M.M.: Aleksandra Gryś, Ekaterina Kitaeva-Muśko, Lavinia Piwońska
Bettina: Izabella Grzybek, Klara Tyzo
Leah: Maria Góralczyk, Karolina Urbaniak
Voltaire: Krzysztof Pabjańczyk, Gintautas Potockas

COMEDIE DE L’ARTE

Harlequin: Chase Vining, Giuseppe Stancanelli
Colombine: Monika Maciejewska-Potockas, Riho Okuno
Pantalon: Dawid Kucharski, Fabian Michaux
Punch: Yuki Itaya, Giuseppe Stancanelli, Chase Vining
Scaramouch: Brandon Demmers, Paweł Kurpiel
Duch Miłości (kontratenor): Ekaterina Kitaeva-Muśko, Aleksandra Gryś

Data premiery: 22 października 2022

Kolejne spektakle:

23 października 2022 godz. 19.00,
25 października 2022 godz. 18.30

***

Łódzkie Spotkania Baletowe: opera.lodz.com

Próba do spektaklu „Casanova” w choreografii Graya Veredona. Fot. Joanna Miklaszewska

Próba do spektaklu „Casanova” w choreografii Graya Veredona. Fot. Joanna Miklaszewska

Próba do spektaklu „Casanova” w choreografii Graya Veredona. Fot. Joanna Miklaszewska

Próba do spektaklu „Casanova” w choreografii Graya Veredona. Fot. Joanna Miklaszewska

Próba do spektaklu „Casanova” w choreografii Graya Veredona. Fot. Joanna Miklaszewska

Próba do spektaklu „Casanova” w choreografii Graya Veredona. Fot. Joanna Miklaszewska

Próba do spektaklu „Casanova” w choreografii Graya Veredona. Fot. Joanna Miklaszewska

Próba do spektaklu „Casanova” w choreografii Graya Veredona. Fot. Joanna Miklaszewska

Próba do spektaklu „Casanova” w choreografii Graya Veredona. Fot. Joanna Miklaszewska

Próba do spektaklu „Casanova” w choreografii Graya Veredona. Fot. Joanna Miklaszewska

Próba do spektaklu „Casanova” w choreografii Graya Veredona. Fot. Joanna Miklaszewska

Próba do spektaklu „Casanova” w choreografii Graya Veredona. Fot. Joanna Miklaszewska

Próba do spektaklu „Casanova” w choreografii Graya Veredona. Fot. Joanna Miklaszewska

Próba do spektaklu „Casanova” w choreografii Graya Veredona. Fot. Joanna Miklaszewska

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close