Wersja do druku

Udostępnij

W czwartek, 21 sierpnia 2014 roku rozpoczyna się w Łodzi festiwal RETROPERSPEKTYWY, organizowany przez Stowarzyszenie Teatralne Chorea. Tegoroczna, trzecia edycja festiwalu zbiega się z dziesięcioleciem istnienia Chorei. Festiwal otworzy wernisaż wystawy Miasto w działaniu. Kuratorami wystawy są: Dorota Porowska, Paweł Korbus, Zofia Dworakowska. Później tego samego dnia będzie można zobaczyć i usłyszeć nową produkcję Chorei – Rytm języka, stanowiącą kontynuację muzyczno-językowych poszukiwań Tomasza Krzyżanowskiego. Janusz Adam Biedrzycki przedstawi efekt swojej współpracy z osobami niewidomymi i niedowidzącymi Vidomi. Norweski Visjoner Teater pokaże Heddę Gabler Henryka Ibsena. W piątek wystąpi Teatr Dada von Bzdülöw ze spektaklem Enclave 4/7 w choreografii Roberto Olivana oraz czeski zespół DOT 504 Dance Company, który pokaże 100 Wounded Tears w choreografii Jozefa Fručka i Lindy Kapetanea.

 

Wystawa prezentuje dwa wątki działań w przestrzeni miejskiej, realizowane we współpracy z jej mieszkańcami. Jednym z nich są społeczne inicjatywy Stowarzyszenia Teatralnego Chorea: począwszy od pracy nad Oratorium Dance Project, a skończywszy na inicjatywach zebranych w ramach rocznego projektu „UWAGA człowiek! Napięcia miasta” (2013). Drugi wątek stanowią doświadczenia międzynarodowego projektu Ekspedycje, zorganizowanego we współpracy uniwersytetów, galerii i organizacji pozarządowych w Hiszpanii, Francji i Polsce (2013). Wystawa prezentuje różne przykłady miejskich interwencji zainicjowanych przez artystów, badaczy i pedagogów w Łodzi, Rennes, Tarragonie i Warszawie. Pokazuje odmienności i pokrewieństwa kontekstu społecznego oraz proponowanych metod pracy. Projekt Ekspedycje zaplanowany został jako eksperyment na styku badań społecznych, sztuki oraz pedagogiki społecznej. Jego celem było odkrycie różnorodności kulturowej, form organizacji i wyobrażeń społeczności zamieszkujących dzielnice stereotypowo postrzegane jako zmarginalizowane. W ramach międzynarodowego zespołu badawczego współpracowali ze sobą m.in.: socjologowie, antropolożka, socjolingwistka, pedagodzy ulicy, dzieci, fotografowie, grafik, aktorka. Każdy członek zespołu w czasie badań prowadzonych w dwóch z trzech miast prowadził projekt, podczas którego wykorzystywał perspektywę i metody właściwe dla swojej dyscypliny. W wyniku tych prac powstała obszerna kolekcja: video, zdjęć, grafik, tekstów, projektów wizualnych i dźwiękowych, zapisów performensów oraz obiektów, które obrazują różne próby badania współczesnych miast.Wystawa jest realizowana w ramach projektu „Miejskie ekspedycje” Fabryki Sztuki w Łodzi, dofinansowanego przez Urząd Miasta Łodzi. Współpraca: Grupa Pedagogiki i Animacji Społecznej Praga Północ, Instytut Kultury Polskiej UW. Wstęp wolny!

 

Rytm języka

Tak, jak w kalejdoskopie jest miejsce na różne barwy, kształty, obrazy, emocje tak w koncercie Rytm języka znajdą się pieśni i rytmy inspirowane językami świata. W tym muzycznym mozaikonie pojawi się perski temperament, turecki orient, akadyjska tajemnica, starogrecki patos, elficka magia, polska gra słów i inne. Tym razem twórcy starali się znaleźć w rytmie i brzmieniu języka to, co jest w stanie poruszyć i bezpośrednio dotknąć ludzkiej wrażliwości. Szukali możliwości otwarcia w wykonawcy i widzu innej perspektywy czasu, percepcji i świadomości. Koncert Rytm języka realizowany jest w ramach projektu Język rytmu, dofinansowanego ze środków Województwa Łódzkiego oraz ze środków Urzędu Miasta Łodzi w ramach stypendium artystycznego Tomasza Krzyżanowskiego.

 

100 Wounded Tears

Autorami spektaklu 100 Wounded Tears są DOT504 Dance Company oraz Jozef Fruček i Linda Kapetanea (RootlessRoot Company), choreografowie dobrze znani w świecie teatru fizycznego. Do udziału w projekcie został także zaproszony Csongor Kassai, słowacki aktor i piosenkarz, którego film Divided We Fall otrzymał nominację do Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego. Jeszcze więcej głębi dodaje temu, to co dzieje się na scenie, niezwykle charakterystyczna muzyka skomponowana przez Michala Kaščáka, założyciela kultowej słowackiej kapeli niezależnej Bez ladu a skladu. Spektakl to – nieco chaotyczna i prosta w formie, lecz jednocześnie zabawna – historia siedmiu postaci poszukujących dziesięciu tysięcy utraconych marzeń i jednego sensu życia.

 

Enclave 4/7

Teatr Dada von Bzdülöw od dawna planował zrealizować spektakl, w ramach którego do współpracy uda się zaprosić zaprzyjaźnionego choreografa i reżysera z Hiszpanii – Roberto Olivana. Od czasu uczestnictwa Katarzyny Chmielewskiej w spektaklu Olivana Natural strange days, artyści stale utrzymują ze sobą kontakt, wzajemnie obserwując swoje poczynania artystyczne. To pozwoliło im znaleźć wspólny język i bliskość w zamyśle artystycznym i sposobie widzenia teatru i tańca. Spektakle Roberto Olivan zadziwiająco łączą się z tymi prezentowanymi przez Teatr Dada. Zarówno Roberto, jak i artyści Teatru Dada budują wewnętrznie różnorodną całość, gdzie choć dramatyczna struktura spektakli wydaje się być luźna, to język ruchowy zawsze oparty jest na wypracowanej warsztatowo, aktorskiej improwizacji tancerza.

 

Portal taniecPOLSKA.pl patronuje wydarzeniu.

 

Szczegółowe informacje: www.retroperspektywy.com

 

Program Festiwalu Retroperspektywy 2014

 

Program warsztatów w ramach III Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2014

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close