Wersja do druku

Udostępnij

Spektaklem Karaoke Tomasza Ciesielskiego w najbliższy piątek, 4 września o godz. 18.00, rozpocznie się poRuszenie – wyjątkowy projekt, w którym twórcy nowej choreografii zaproszą widzów, by (po)ruszyli się z pozycji obserwatorów. Współcześni choreografowie coraz chętniej dają im moc sprawczą w swoich spektaklach, publiczności jednak często brakuje odwagi, by jej użyć. Twórcy projektu poRuszenie chcą pomóc widzowi „odważyć się” i lepiej zrozumieć ideę „poruszających” przedstawień.

 

O projekcie: 

Wydawać się może, że w dobie epidemii COVID-19 realizacja idei „poruszenia” jest niemożliwa. Twórcy projektu poRuszenie uważają jednak, że sytuacja epidemiczna poszerza ją jedynie o kolejny wymiar – stawia nowej choreografii wyzwanie „poruszania” w wirtualnej rzeczywistości, do którego i tak prędzej czy później musiało dojść.

 

Projekt będzie miał trzy odsłony i potrwa do końca listopada 2020 roku. Pierwszą odsłonę zainauguruje spektakl Tomasza Ciesielskiego Karaoke (grany na żywo w Domu Kultury „Ariadna” w Łodzi). Po nim odbędzie się rozmowa z widzami na temat wpływu warunków obostrzeń epidemiologicznych na odbiór spektaklu, a także wartości, jakie niesie „normalna” sytuacja teatralna i pozytywnych efektów, które taki dystans może przynieść. Następnie na początku października odbędzie się pokaz nagrania tego samego spektaklu na Zoomie; platforma Zoom stanie się wirtualnym teatrem. Widzowie będą mogli wyłącznie oglądać spektakl, przedstawiona zostanie im jednak możliwość pozostawienia włączonej kamery, która umożliwi im zerkanie czasem na innych widzów. Doświadczenie to stanie się przesłanką do kolejnej pospektaklowej rozmowy z widzami o ich doświadczeniach.

 

W drugiej odsłonie projektu poRuszenie widzowie obejrzą na kanale YouTube trzyodcinkową serię edukacyjną pt. Poradnik survivalowy widza nowej choreografii. Co gdy spektakl Cię atakuje a performer manipuluje autorstwa Martyny Jagodyńskiej. Seria będzie wykładem performatywnym o historii związanej ze spektaklami angażującymi fizycznie widzów, a także o motywach ich tworzenia. Przedstawi zabiegi, jakie w teatrze wykorzystuje się do interakcji fizycznej z widzami oraz zbierze rady, które umożliwią swobodniejsze wejście widza w zaproponowane przez „poruszone” spektakle „poruszenia”. Odsłona ta zakończy się spotkaniem z widzami (na Zoomie), zatytułowanym Nie taki twórca nowej choreografii straszny, jak go malują. Spotkanie to będzie nierozerwalnie związane z poradnikiem – można powiedzieć, że będzie to czwarty odcinek z serii oparty na interakcji z widzami.

 

W trzeciej odsłonie performans Sense-action, stworzony przez Tomasz Ciesielskiego, przemieni się w indywidualne doświadczenie sensoryczne, którego widz będzie mógł doświadczyć w swoim domu. Na bazie oryginalnego performansu, w którym uczestnicy prowadzili się nawzajem przez performatywne ślady wspomnień Lolka Lubińskiego, powstanie nagranie wykorzystujące techniki binauralne i dźwięk 3D. Widzowie zostaną zaproszeni w przestrzeń wytworzoną przez dźwięk i opowieść, a także zachęceni do doświadczenia jej w ruchu, w słuchawkach, które umożliwiają taniec. Trzy dni po udostępnieniu nagrania odbędzie się ostatnie spotkanie na Zoomie, stwarzające przestrzeń do rozmowy o doświadczeniach widzów.

 

O spektaklu Karaoke:

Pokaz na żywo – 4 września, godz. 18.00

 

Spektakl jest taneczną wersją/artystyczną próbą wykorzystania mechanizmu japońskiej zabawy do skomentowania kondycji współczesnego człowieka. Jej/Jego codzienność zdaje się rozpływać w naśladowaniu, powtarzaniu, zastępowaniu siebie za każdym razem jeszcze ciekawszą wersją kogoś innego. Jak pisze Dubravka Ugrešić, karaoke daje możliwości „transformacji, metamorfozy i teleportacji (…)”, pozwala na ucieczkę „od autentycznego ja. JA stało się nudne i należy do innej kultury. Kultura narcyzmu zmutowała się w kulturę karaoke”.

 

Punktem wyjścia dla twórców są nie tyle popularne utwory wokalne, ile różnorodne formy performansów – politycznych, społecznych i popkulturowych – traktowanych jako źródła kodów tożsamościowych zamkniętych w obrazach. W dialogu z nimi tancerki spróbują rozpoznać, z czego i jak zbudowana jest ich własna tożsamość.

 

Czy z masowo reprodukowanych, często opresyjnych wzorców są w stanie wypreparować kobiecą tożsamość?

 

Spektakl Tomasza Ciesielskiego

choreografia stworzona w ścisłej współpracy z performerkami: Liwią Bargieł („Sarna” Natalia Kladziwa), Emilią Biskupik, Agnieszką Janicką

muzyka: Paweł Odorowicz i Joanna Chmielecka

projekcje: Justyna Jakóbowska

współpraca dramaturgiczna: Marta Olejniczak

lektor: Sean Palmer

projekt kostiumów: DK Damian Kretschmer

wykonanie kostiumów: ADA fashion Beata Bielak

reżyseria światła: Tomasz Krukowski

współpraca produkcyjna: Aleksandra Łaba

 

Wstęp wolny. Rezerwacja bezpłatnych wejściówek pod adresem mailowym: zmianapolozenia@gmail.com lub przez wiadomość na stronie: https://www.facebook.com/zmianapolozenia. Liczba miejsc ograniczona.

 

Miejsce: Dom Kultury „Ariadna” w Łodzi, ul. Niciarniana 1/3

Kontakt: tel. +48 510 313 310

 

Projekt dofinansowano w ramach programu Stypendia artystyczne Prezydenta Miasta Łodzi 2018.

 

Partnerzy: Fabryka Sztuki w Łodzi, Stowarzyszenie Teatralne CHOREA

 

Projekt poRuszenie jest współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2020.

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close