Teatr Wielki w Łodzi na konferencji prasowej ogłosił plany na sezon 2023/2024. Instytucja ta przygotowuje między innymi wydarzenia, takie jak Wieczór kompozytorów polskich, a także XXVII Łódzkie Spotkania Baletowe.

Wersja do druku

Udostępnij

Wieczór kompozytorów polskich

30 września 2023 roku odbędzie się premiera Wieczoru kompozytorów polskich. Złożą się na niego dzieła, takie jak:

  1. Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza, poemat symfoniczny; choreografia: Conrad Drzewiecki, przekaz choreograficzny: Dominika Antkowiak;
  2. Kościelec 1909 N.O.M./Non Omnis Moriar Wojciecha Kilara, poemat symfoniczny; choreografia: Jacek Przybyłowicz;
  3. Harnasie Karola Szymanowskiego, balet-pantomima; choreografia: Karol Urbański, kierownictwo muzyczne: prof. Marcin Nałęcz-Niesiołowski.

Organizatorzy o wydarzeniu:

Wieczór baletowy do muzyki polskich kompozytorów zapowiada się wyjątkowo ciekawie. Dawno już na naszej scenie nie słyszeliśmy i nie widzieliśmy takiego zestawu wspaniałych kompozycji. Kompozycji, które łączy góralski folklor i miłość do muzyki.

Kompozycja Wojciecha Kilara Kościelec 1909 to poemat symfoniczny powstały z okazji 100. rocznicy urodzin Mieczysława Karłowicza, który w 1909 roku zginął tragicznie w Tatrach u stóp Małego Kościelca, a 3 tygodnie wcześniej odniósł triumf wykonaniem Odwiecznych pieśni w Filharmonii Warszawskiej.

„Odwieczne pieśni” to prawdziwie osobista wypowiedź kompozytora, w której uzewnętrznił on również swój indywidualny styl. Mimo, iż poemat ten pod względem brzmieniowym jest nadal bliski utworom późnoromantycznym, to pod wieloma względami odnajdziemy w nim oryginalne, typowo karłowiczowskie rysy: szerokooddechowe, liryczne tematy o słowiańskim kolorycie, ciekawe zabiegi w zakresie instrumentacji czy też przeważające wolne tempo połączone ze swobodnie, choć dynamicznie kształtowaną formą. Tak pisała o utworze Anna Iwanicka-Nijakowska.

Karol Szymanowski natomiast góralskim folklorem i duchem nasiąkał od najmłodszych lat. Sam kompozytor pisał: (…) gdy się pojmie prawdziwą góralską pasję do nadawania plastycznych kształtów wszystkiemu, co Górala w życiu otacza, gdy się przeniknie te chropawe, kanciaste, jakby w opornym głazie kute formy, ukazuje się w tej muzyce prawdziwe oblicze nieugiętego, twardego, specyficznie góralskiego „liryzmu”, przedziwna „epickość” spokojnie falującej powierzchni i głęboko na dnie ukryta, teatralna niemal „dramatyczność” treści, znajdująca swój wyraz w tańcu.

Tak, więc duch gór czuwa nad tym wieczorem, a jeśli swojej przychylności dołożą nam łaskawie duchy kompozytorów, to będzie to wieczór skrzący się wspaniałą muzyką i tańcem.

XXVII Łódzkie Spotkania Baletowe

Teatr Wielki w Łodzi prowadzi rozmowy z następującymi zespołami branymi pod uwagę do udziału w kolejnej edycji wydarzenia:

  1. Zespół Dimitrisa Papaioannou z Grecji (spektakl INK autorstwa Dimitrisa Papaioannou);
  2. L-E-V Dance Company z Izraela (spektakl OCD Love w choreografii Sharon Eyal);
  3. Aterballetto z Włoch (wieczór składający się z dwóch choreografii Secus Ohada Naharina i Yeled Eyala Dadona);
  4. Balet Opery w Lyonie z Francji (wieczór składający się z dwóch choreografii Merce’a Cunninghama – Beach Birds i Biped; zespół zainauguruje ŁSB pod koniec kwietnia 2024);
  5. Polski Balet Narodowy (spektakl Dracula w choreografii Krzysztofa Pastora i z udziałem orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej; na zamknięcie ŁSB).
  6. Compañía Nacional de Danza z Hiszpanii (program obejmujący kilka choreografii, takich jak: Jiři Kyliàn Bella Figura, Justin Peck Heatscape, George Balanchine Apollo, William Forsythe In the Middle).

Teatr Wielki w Łodzi planuje w ramach XXVII Łódzkich Spotkań Baletowych także własną premierę baletową – Romeo i Julię. Obecnie prowadzone są rozmowy w kwestii pozyskania licencji na spektakl oryginalnie stworzony przez Sashę Waltz (choreografia) na zamówienie Opery Paryskiej, a później prezentowany również przez La Scalę i Operę Berlińską. Premiera symfonii dramatycznej/baletu Hectora Berlioza pt. Romeo i Julia, pod kierownictwem muzycznym Rafała Janiaka, jest przewidziana na 11 maja 2024 roku.

Organizatorzy o wydarzeniu:

Impulsem do powstania dzieła był dramat Szekspira o tym samym tytule, który Bizet uważał za dzieło niemal boskie. Dlatego sam bardzo skrupulatnie pracował nad każdym taktem. Nie ma drugiego takiego dzieła; kompozycja utworu jest dokładnie wyważona, a połączenie rozmaitych gatunków dało znakomity efekt. Chóralne recytatywy jakby klamrą spinają całość, w prologu wprowadzając widza w istotę konfliktu, a w finale podsumowując i objaśniając przyczyny tragedii. Obecna premiera planowana jest na maj 2024, będzie otwierała XXVII Łódzkie Spotkania Baletowe, a na scenie zobaczymy prawie cały zespół naszego Teatru: solistów, balet, chór i orkiestrę. To unikalne dzieło daje wspaniałą okazję powrotu na łódzkiej scenie do tradycji wystawiania spektakli baletowych z udziałem orkiestry, co zdecydowanie podnosi walory artystyczne prezentowanego dzieła.

Więcej o tym wydarzeniu: link

Repertuar w sezonie 2023/2024

Poza tym w repertuarze Teatru Wielkiego w sezonie 2023/2024 publiczność będzie mogła znaleźć następujące balety:

Więcej informacji: link

powiązane

Ludzie

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close