W ramach CoFestival 2016 w Lublanie odbędzie się w czwartek, 1 grudnia 2016 roku, o godzinie 20.00, w Kino Šiška (Trg prekomorskih brigad 3) pokaz spektaklu Collective Jumps w choreografii Isabelle Schad. Spektakl berlińskiej choreografki Isabelle Schad podejmuje temat tworzenia wspólnoty w tańcu. Stanowi rytmiczne i kinetyczne studium kondycji społecznej oraz ciała kolektywnego jako „korpusu”. Powtarzalność ruchów, redukcja znaków i nieustanne przemiany prowadzą nieokreślony kolektyw taneczny ścieżką wiodącą od rozpoznawalnego porządku etno-kinetycznego i zrytualizowanej cielesności oraz protestu i układów cheerleaderskich ku możliwości zupełnie nowych wspólnotowych konfiguracji cielesnych. Pojedyncze i indywidualne wypukłości zostają poddane społecznej konsolidacji, tworząc ściśle do niej przylegającą strukturę medytacyjną, na którą widzowie projektują refleksje dotyczące współczesnych znaczeń wspólnoty.
Isabelle Schad, po lekturze O rewolucji Hanny Arendt:
„Ciało grupy składa się z wielu. Oddajemy się praktykom, które jednoczą zamiast indywidualizować. Podejmujemy je na poziomie biologicznym, komórkowym, energetycznym. Pojmujemy je jako drogę – konsekwentne budowanie relacji jednocześnie
z sobą i z innymi w grupie. Przyglądamy się wolności w odniesieniu do formy: formy, którą stwarzają wewnętrzne procesy i ich rytm. Doświadczamy wielości, wielorakości, subiektywności i różnorodności. Nawet kiedy forma jest określona i taka sama dla wszystkich: różnorodność w obrębie powtórzeń. Przyglądamy się wolności jako istocie szczęścia, które pojawia się, kiedy przepływ ruchu osiąga się wspólnie bez jakichkolwiek zakłóceń w ciągłości. Przyglądamy się wolności, którą gwarantuje prawo każdego do poszukiwania formy na sposób indywidualny. Każdy może być równy, gdy subiektywność we własnym indywidualnym rytmie zagwarantowana zostanie w formie. Poszukujemy równości w ruchu odrzucając jakąkolwiek hierarchię poszczególnych części ciał. Relacje między częściami naszego ciała są jak relacje między osobami w grupie. Bawimy się nimi i zniekształcamy je na wiele sposobów. Odróżniamy zsynchronizowanie (synchronicity) od synchronizacji (synchronization). Pojmujemy zsynchronizowanie jako moment, w którym wszystkie elementy spotykają się, jako fenomen jednej energii. Zapożyczamy pole działania, struktury, wzory ich formowania i rozwijania od innych praktyk zbiorowych, takich jak taniec ludowy czy ruchowe praktyki Orientu. Kwestie oporu odnosimy do rytmu. Zagadnienie protestu odnosimy do pytań o organizację. Przyglądamy się estetyce reprezentacji jako praktyce politycznej. Czy stworzenie zwielokrotnionego, a jednocześnie ujednoliconego, bezpodmiotowego ciała może stać się potencjalnie przestrzenią oporu? Czy samo ciało – ciało tańczące – może się nią stać? Przyglądamy się wolności w obrębie grupy. Jest ona zapewniona, gdy każdy odkrywa formę na swój własny subiektywny sposób.”
koncepcja i choreografia: Isabelle Schad we współpracy z Laurent Goldringiem
asystent choreografa: Naïma Ferré
wykonanie: Magdalena Bartczak, Sonia Borkowicz, Barbara Bujakowska, Halina Chmielarz, Paulina Grochowska, Magda Jędra, Aniela Kokosza, Irena Lipinska, Jakub Margosiak, Dorota Michalak, Gosia Mielech, Janusz Orlik, Marta Romaszkan, Iza Szostak, Krystyna Szydłowska, Natalia Wilk, Ula Zerek
dźwięk / kompozycja: Patryk Lichota
światło: Łukasz Kędzierski
koordynator: Marta Harasimowicz
produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
koprodukcja: Goethe-Institut w Warszawie
premiera: 13 i 14 grudnia 2014
czas trwania: 60 min.
Isabelle Schad jest berlińską choreografką, której prezentowane na całym świecie spektakle są wynikiem poszukiwań cielesnych (głównie w oparciu o praktykę Body-Mind Centering) i badań nad procesami cielesnej reprezentacji. Jej projekty powstają na styku tańca, performansu i sztuk wizualnych. Ważne dla pracy Isabelle Schad okazało się spotkanie z Laurentem Goldringiem, artystą wizualnym i fotografikiem, z którym od 2009 roku wspólnie kreują cykl przedstawień Unturtled(s). Isabelle współtworzyła wiele artystycznych kolektywów (Good Work, Praticable). Jako pedagog i choreografka współpracuje z berlińską uczelnią HZT, a jej warsztaty rozsiane są po całym świecie (w marcu 2010 roku była wykładowcą w ramach Alternatywnej Akademii Tańca). Obecnie artystka współprowadzi przestrzeń twórczą Wiesenburg-Halle w Berlinie, studiuje i praktykuje także Zen Shiatsu.
Prezentacja odbywa się przy wsparciu:
Więcej o CoFestival 2016 w Lublanie: www.cofestival.si