W dniach 3-13 listopada Lubelski Teatr Tańca i Centrum Kultury w Lublinie zapraszają do udziału w jubileuszowej, dwudziestej edycji festiwalu. Jego zapowiedzią były czerwcowe występy Nederlands Dans Theater, a festiwal dopełni prezentacja Polskiego Baletu Narodowego w grudniu. Jego główna, listopadowa część została podzielona na kilka modułów prezentacji: Zoom na Izrael, Zoom na Polski Taniec, Zoom na Produkcje/Rezydencje i Zoom na Wschód. Eksperymentalne skrzydło programu Spotkań uzupełni AEROWAVES – Europejska Platforma Tańca.
W drugiej połowie listopadowej odsłony festiwalu (10-13 listopada 2016) wystąpią: Don Gnu z Danii z przedstawieniem wykorzystującym monumentalną ruchomą platformę (N.A.R.G. – North Arena Rumble Game) reprezentanci Aerowaves 2016, Mirjam Sögner (LARA) i Christos Papadopoulos (Leon & the Wolf; Elvedon); w sekcji Zoom na Wschód Olga Labovkina z Białorusi (Adoption) i Anton Safonov z Ukrainy (Game Zone). Ponadto urozmaicona reprezentacja polskich artystów, tj. Teatr Dada von Bzülöw z Transmigrazione di fermenti d’amore, Wojtek Mochniej i Anna Krysiak z premierowym spektaklem Uję(Ci) zrealizowanym przez W & M Physical Theatre, Pracownia Fizyczna i SzaZa z taneczno-muzycznymi Zdarzeniami, Polski Teatr Tańca z jubileuszowym spektaklem Czterdzieści w choreografii Jo Strømgrena.
Ponadto w ramach wieczoru Młode talenty swoje krótkie spektakle i etiudy pokażą laureaci (nie tylko) polskich konkursów taneczno-choreograficznych: Dominika Wiak (Inner place), Anna Mikuła i Dariusz Nowak (Three days of snow), Dominik Więcek (Dominique w choreografii Macieja Kuźmińskiego), Ewelina Drzał-Fiałkiewicz (Homogemonia) oraz Anna Kamińska i Patryk Durski (5dm3).
Wszystkim festiwalowym prezentacjom towarzyszą rozmowy z artystami.
O spektaklach:
Don Gnu: N.A.R.G. – North Arena Rumble Game
Spektakl jest wybuchowym spotkaniem bezlitosnych pierwotnych sił oraz ludzkiego doświadczenia. Twórcy spektaklu doprowadzili w nim do spotkania tańca z Zawieruchą (The Turmoil) ich gigantyczną, zbudowaną na zamówienie platformą-równoważnią, dzięki której zasady fizycznej ekspresji i ich znaczeń zostały drastycznie zmodyfikowane.
Mirjam Sögner: LARA
W spektaklu LARA wzory rozpikselowanych ruchów, na których bazowały postaci z wczesnych gier komputerowych, zostały potraktowane jako punkt wyjścia do eksplorowania zjawiska cyfrowo zmodyfikowanej fizyczności. Mirjam Sögner tłumaczy za pomocą własnego ciała nienaturalne jakości oraz usterki i błędy obrazów zdigitalizowanych awatarów, tworząc tym samym przedziwną hybrydę.
Christos Papadopoulos (Leon & the Wolf): Elvedon
Siłą napędową Elvedonu jest precyzyjny rytm i zmysłowe, zmienne układy ruchu. Sześciu tancerzy tworzy tu pełną fałd harmonię, a ich rozwibrowana energia i subtelne mikro-gesty kreują na naszych oczach jednocześnie zwarty, ale i nieustannie zmieniający się obraz. Zainspirowany Falami Virginii Woolf Elvedon wydobywa istotę splecionych ze sobą wątków powieści przekształcając je w medytację nad upływem czasu.
Olga Labovkina: Adoption
Spektakl Adoption podejmuje temat wielu płaszczyzn akceptacji – samego siebie, bycia częścią grupy, samotności. Czy jestem zdolny kochać? Jak daleko jestem w stanie przesunąć swoje granice, aby zaakceptować kogoś innego?
Anton Safonov: Game Zone
Spektakl jest próbą spojrzenia na taniec jako na zabawę ludzkich ciał, czasu i przestrzeni, próbą zamiany każdego widza w performera. Każdy widz otrzyma proste wytyczne, które będą posiadały moc sprawczą przez cały czas trwania spektaklu. W ten sposób widownia będzie mogła wpłynąć zarówno na poszczególnych wykonawców, jak też na kształt finału spektaklu, czyniąc tę grę prawdziwie nieprzewidywalną. Jak widownia może wpłynąć na performera i zmienić sposób w jaki spektakl się zakończy?
Teatr Dada von Bzdülöw: Transmigrazione di fermenti d’amore
Spektakl nie będzie opowiadać o niczym innym, jak tylko o tych chwilach, kiedy nasz mózg zawiesza swoją aktywność poznawczą i prowadzi nas ku zatopieniu się w tym, co lubimy nazywać bliskością. Artyści zapraszają widzów do teatru, w którym bufonada i klaunada mieszają się z intymnością a temperatura uczuć zależna jest od kierunku wiatru.
Młode talenty – pokazy etiud laureatów ogólnopolskich konkursów tańca i choreografii
Dominika Wiak: Inner place
Etiuda Inner place jest próbą odkrycia wolności oraz zdolności do bycia samej. Wewnętrzna wolność i bijąca z niej siła stała się największym impulsem twórczego działania. Ta krótka wypowiedź jest o chęci poszukiwania i zrywania ze starymi schematami.
Anna Mikuła, Darek Nowak: Three days of snow
Spektakl stanowi wycinek z podróży lub raczej przeprawy pełnej szmerów, odgłosów, mgły i niejasności. Nie ma pewności, czy widzowie na scenie oglądają dwie złączone osoby czy jedną, ale o różnych obliczach. Tancerze prezentują wspólny mianownik między damską i męską energią, dwa różne światy lub może tylko jeden.
Dominik Więcek: Dominique
Dominique to esej o kobiecym ciele, rodzaj manifestu feministycznego. Tańczona przez subtelnego, ale silnego Dominika Więcka etiuda, analizuje pojęcia męskości i kobiecości, ich płynność i umowność. Ciało tancerza, ukazane w kontekście społecznym i politycznym, przeistacza się w kobiece ciało – pole walki dla kulturowych pojęć płci. Dominik w Dominique poprzez swój kostium – długą, kobieca suknię, przeistacza się w modelkę na wybiegu, muzułmankę w burce, księdza na ambonie, siebie w kobiecym ujęciu.
Ewelina Drzał-Fiałkiewcz: Homogemonia
Ciało w przestrzeni opowiada o wszystkim. W kształcie zawiera się wszystko. Przez przepływ wyraża się osobowość. Czy jest tam miejsce na rywalizujące ze sobą fragmenty? Gdy osobowość budują różne, sprzeczne ze sobą cechy, każda z nich próbuje dominować. Czy zwierzchnictwo jednej z nich jest zawsze dobrowolne?
Anna Kamińska, Patryk Durski: 5 dm3
Punktem wyjścia do pracy nad projektem był temat komunikacji pozawerbalnej i ruchu ciała jako uniwersalnego języka tworzącego relację z drugim człowiekiem. Dynamiczna sieć afektów i cielesnych reakcji pozwala nie tyle poznać siebie, co stwarza ludzi w kontekście każdego pojedynczego spotkania
***
Anna Krysiak, Wojciech Mochniej: Uję(Ci)
Uję(Ci) to wyjątkowy duet Anny Krysiak i Wojciecha Mochnieja, artystów, którzy spotykają się ponownie na scenie po dziesięciu latach. Spektakl koncentruje się na poszukiwaniu tożsamości w kontekście uciekającego czasu i cyklów dojrzałości, by odkryć w sobie na nowo niewinność, dzikość i otwartość na życie.
Pracownia Fizyczna i SzaZa: Zdarzenia
Spektakl Zdarzenia wypełniony tańcem na granicy ryzyka, swoją dynamikę zawdzięcza złożonej strukturze improwizacyjnej partytury, wypracowanej w toku zbiorowych działań piątka wybitnych improwizatorów i improwizatorek tańca, dwóch genialnych muzyków improwizujących oraz Jacka Owczarka. Włącza się on w akcję spektaklu poprzez tworzone na żywo komunikaty, polecenia i komentarze oraz często także przez współpracę z reżyserem światła na bieżąco reagującym na to co dzieje się na scenie.
Polski Teatr Tańca: Czterdzieści – chor. chor. Jo Strømgren
Spektakl śledzi życie pewnej kobiety od momentu jej przyjścia na świat w roku 1973 do rocznicy urodzin w 2013. Te cztery dekady są odbiciem czasu zwątpień, nadziei, zmagań, wyborów i nieprzewidzianych wydarzeń, którymi kierują heroiczne cnoty: żądza życia i chęć przetrwania. W wędrówce po chaotycznej Europie bohaterce spektaklu udaje się znaleźć kompromis pomiędzy własnymi ambicjami i wymuszonymi okolicznościami. Wiele warstw przedstawienia portretuje nie tylko indywidualne poszukiwania konkretnego człowieka, lecz staje się także synonimem podróży kraju i zespołu Polskiego Teatru Tańca. Jubileusz czterdziestolecia PTT także skłania do pytań.
***
Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca w roku 2016 odbywają się po raz dwudziesty. Myśl przewodnią programu Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca, zaplanowanego nie tylko na jedną, tegoroczną edycję, ale w okresie trzyletnim (2016-18), organizatorzy będą opierać na ideach ukazywania różnic, kontrastów, antagonizmów i prób dialogu pomiędzy tanecznymi strategiami dzisiejszego świata sztuki.
Wydarzenia towarzyszące:
Nocne rozmowy z artystami, 6-13 listopada 2016, Piwnice CK
Warsztaty z pisania o tańcu
Warsztaty GaGa: 5-6 listopada
Warsztaty tańca współczesnego: 11-13 listopada, Sale Prób 3, 4, 5 – CK, Galeria Labirynt
Na warsztaty obowiązują wcześniejsze zapisy: warsztaty.taniec@ck.lublin.pl
XX Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca w Lublinie
Centrum Kultury w Lublinie, ul. Peowiaków 12
www.ck.lublin.pl / www.20.mstt.pl
Kasa: pon.-pt. 10.00-19.00 oraz na godzinę przed spektaklami, tel. 81 466 61 40.
Cena na wszystkie spektakle oraz film Mr Gaga: 20zł /Karnety: 200zł (ograniczona liczba)
Kino Mistrzów Tańca – Z archiwum MSTT: obowiązują darmowe wejściówki do pobrania na godzinę przed projekcją.
Do pobrania:
Więcej:
FB: https://www.facebook.com/events/356465668034006/
GaGa w ramach XX MSTT: https://www.facebook.com/events/689661134518792/
powrót