
Fot. Robert Frąckowiak
W filmieDialogiczna Abrazjaprzypadkowa lokalizacja służy jako tło dla kinowego metaforycznego dialogu: dwie figurki – podmioty, które w końcu wpadają na siebie w scenie ukazującej wypadek samochodowy w zwolnionym tempie, stanowią ramy dla formalnej struktury filmu. Wzajemne podporządkowanie się jest zilustrowane w alegoryczny sposób – siła uderzenia w kolizji staje się źródłem zadziwiających, sztucznych ułożeń ciała, które mogą zostać przełożone na coś w rodzaju archiwum wcieleń. W scenach przejściowych, wmontowanych pomiędzy zwolnione sekwencje z wypadku, umieszczono sceny „biograficznych” retrospektyw.Ścieżka dźwiękowa, poprzez różne urywki tych przypuszczalnie traumatycznych wydarzeń, stanowi dodatkowy niesamowity wymiar dzieła. Tym samym, praca stara się zbadać potencjał ukryty w narracji tych określających tożsamość, miażdżących wydarzeń będących w zakresie audio-wizualnego ukształtowanego dzieła.
Spektakl Porządki w wodospadzie to pierwsza kolaboracja pomiędzy choreografką/tancerką Anną Huber i artystą plastykiem Yvesem Netzhammerem. Impulsy, zasady i ograniczenia figuratywnego ruchu w przestrzeni rzeczywistej, wyobrażonej lub sztucznej zostają wymieszane i wykorzystane do przetestowania nowych pól znaczeniowych. Ludzkie ciało, słabe i bezpośrednio tkwiące w swojej fizycznej obecności, jest jednocześnie narzędziem i przedmiotem badań. Poprzez złożone przeobrażenie tradycyjny system orientacji zmienia się i zakrzywia w trójwymiarowe struktury. Luka pomiędzy możliwym a niemożliwym staje się laboratorium dla chwil bogatych w odniesienia.
Poza systematycznym zbiorem zasad otwiera się kruchy kosmos, poetycki krajobraz pomiędzy wyobraźnią, sytuacjami rzeczywistymi a wyobrażeniami. Granica przesuwa się. Odwracane są prawa i zasady. Uwaga przesuwa się z przestrzeni zewnętrznej na kruche wnętrze. To, co wydaje się oczywiste jest kwestionowane. Przestrzeń musi być stale organizowana na nowo i równoważona. Postać musi upewniać się w swoim istnieniu i sprawdzać własne prawa fizyczne i ograniczenia. Ciało przekształca się, znaczenia i funkcje zmieniają, a otwierają się nowe pola skojarzeń. Zwyczajne przedmioty stają się urojonymi partnerami.
Otwiera się oscylujący system, przestrzeń przejściowa, pomiędzy wyobrażeniami a przestrzenią rzeczywistą, wnętrzem i zewnętrzem, rzeczywistym a urojony, naturalnym a sztucznym, słabością i doskonałością, pomiędzy mikrokosmosem a makrokosmosem. Jak niepowtarzalna lub zastępowalna, bezbronna lub nietykalna jest jednostka?
Po spektaklu, o godzinie 22, odbędzie się spotkanie z artystami, które poprowadzi Anna Królica.