Wersja do druku

Udostępnij

W poniedziałek 8 grudnia, ostatniego dnia finału VI edycji VI Maat Festival „Israel Now”, swoje prace pokaże dwójka artystów-rezydentów. We wrześniu gościem festiwalu był tancerz i choreograf Michael Getman. W pracy Pleasure Talk – Lublin wspólnie z Iwoną Wojnicką artysta zaprasza do badania percepcji kultury oraz konstrukcji doświadczania przedstawienia oglądanego na żywo (godz. 18.00).  Natomiast o godz. 19.00 swój spektakl Living Leaving zaprezentuje Adi Weinberg. Artystka znana jest polskim widzom ze spektakli Nadara Rosano (duet z choreografem Off-line – pokazy podczas IX Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Zawirowania w Warszawie i X Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca/Dancing Poznań; Asphalt – tegoroczny Festiwal Zawirowania). Inspiracja dla solo artystki została zaczerpnięta z obrazu utalentowanej artystki Mirian Cabessa, który autorka widziała kilka lat temu i który pozostał w jej pamięci. To dzieło sztuki oraz technika malarska wywoływały silne wrażenie cichego krzyku, które tancerka chce przenieść na fakturę fizyczną; było ono związane ze światem, który żyje wewnątrz niej, ukrytej, ograniczonej, zamkniętej wolności.

 

O godz. 20.00 organizatorzy zapraszają na podsumowanie – dyskusję o nowych terytoriach tańca. Wszystkie wydarzenia odbywają się w Centrum Kultury w Lublinie – WSTĘP WOLNY.

 

 

Informacje o poszczególnych wydarzeniach i artystach:

 

Michael Getman, Iwona Wojnicka: Pleasure Talk – Lublin

 

Michael Getman: „Zetknąłem się z taką oto definicją słowa przedstawienie: „działanie podejmowane przez osobę lub grupę w celu zabawienia publiczności” lub taką: „akt działania”. W moim procesie chcę postawić następujące pytanie: jakie działanie w przedstawieniu podejmuje publiczność? Do jakiego stopnia zarówno publiczność, jak i artysta potrafią się odsłonić? W jaki sposób publiczność buduje swoje doświadczenie przedstawienia oglądanego na żywo? Jak będzie się to doświadczenie różniło w zależności od zmieniającej się publiczności? Jakie są nasze preferencje, jeśli chodzi o przedstawienie? Czy naszą przyjemność z uczestnictwa w przedstawieniu uzależniamy od chęci przewartościowania swojej tożsamości?”.

 

Michael Getman: choreograf, tancerz i nauczyciel kompozycji, improwizacji oraz repertuaru. Urodził się w 1978 w Izrealu. Po ukończeniu studiów w Bat-Dor School of Dance dołączył do zespołu Batsheva Dance Company, gdzie brał udział w spektaklach Ohada Naharina, Jiříego Kyliána, Angelina Preljocaja oraz Amandy Miller. W 1999 osiadł w Niemczech i współpracował z Amandą Miller oraz Pretty Ugly’, Ballet Freiburg. W latach 1999-2006 pracował z kolejnymi choreografami, takimi jak: William Forsythe, Marguerite Donlon, Alessio Silvestrin, Orjan Andersson i wieloma innymi. W 2005 roku powrócił do Izraela i rozpoczął działanie jako niezależny choreograf. Przez lata przygotowywał liczne projekty i choreografie w czasie różnych festiwali takich jak Curtain Up (Izrael), International Exposure (Izrael), Chaillot Theatre National De Paris, Holland Dance Festival, Open Look Festival (Petersburg), Terni Festival (Włochy), Bassano Del Grappa i innych. W 2006 otrzymał stypendium przyznane przez Amerykańsko-Izraelską Fundację Kulturalną dla obiecujących młodych choreografów, a w 2009 otrzymał Specjalne Wyróżnienie za swoją pracę w konkursie miniatur Festiwalu w Belgradzie (Serbia). W 2008 wygrał drugą nagrodę za choreografię solo M-Fiction oraz pierwszą nagrodę za wybitne przedstawienie w czasie Międzynarodowego Konkursu Choreograficznego w Kopenhadze (CCBC) w Danii.

 

 

 

Inspiracja dla prezentowanego w Lublinie solo Living Leaving była zaczerpnięta z obrazu utalentowanej artystki Mirian Cabessa, który autorka widziała kilka lat temu i który pozostał w jej pamięci. To dzieło sztuki oraz technika malarska wywoływały silne wrażenie cichego krzyku, które tancerka chce przenieść na fakturę fizyczną; było ono związane ze światem, który żyje wewnątrz niej, ukrytej, ograniczonej, zamkniętej wolności. W procesie tworzenia pracy dodawane są nowe warstwy z jej życia osobistego oraz, w niedawnym okresie, z książki, którą przeczytała – Gentleman Overboard autorstwa Herberta Clyde Lewisa, czarnej komedii o bankierze z Wall Street, który wypada za burtę w czasie podróży frachtowcem przez południowy Pacyfik i tonie. Połączenie obu tych elementów – obrazu i książki – odnosi się do poczucia bezradności w czasie przegranej walki przeciwko o wiele większej sile, w bezgranicznym świecie, takim jak ocean lub równoległym świecie, który istnieje wewnątrz artystki, jej ciele, wyobraźni i duszy. Tancerka ma na celu poznawanie tej małej, nieistotnej istoty ludzkiej podejmującej walkę i przebicie się przez ten punkt do bardzo podstawowego instynktu przetrwania, poddawania się, bycia połkniętym i pokonanym. Tak, jak tonąca osoba, która stawia czoła podnoszącym się wodom, akceptuje je, unosi się na nich, fizycznie i emocjonalnie. Wykorzystując te uczucia i doznania, artystka będzie próbować stworzyć język ciała poprzez analizowanie napięć, uprzedmiotowienia, unoszenia się jej ciała w przestrzeni dookoła niej.

 

Adi Weinberg  pracowała jako tancerka współczesna i improwizatorka w wielu projektach w Izraelu, występowała na festiwalach na całym świecie, m.in.: ZurichMoves, Zawirowania (PL), Dancing Poznań, Breaking Ground (USA), Aura(LT), Dance Waves Nicosia, International Exposure(IL), Machol Shalem(IL) i wielu innych. Wśród choreografów, z którymi współpracowała są: Nadar Rossano, Efrat Rubin, Noa Zuk, Aviv Eveguy, Deganit Shemi, Yuval Goldstein, Shimrit Golan, Sharon Vaisvaser, Michael Miller, Fresco Dance Company & Opera Izraelska. Przez pewien czas była tancerką w Vertigo Dance Company, po odbyciu służby wojskowej pobierała nauki w The Haifa Program for Professional Dancers. W 2013 duetem z Nadar Rosano OffLine zdobyła III nagrodę konkursu „NO BALLET” w Niemczech. Kontynuując współpracę z Rosano wzięła udział w najnowszym spektaklu Asphalt, w czasie gdy obie produkcje cały czas był pokazywane w ramach tournée. Ponadto jest terapeutką Shiatsu, masażystką Ayurverda-Seed, nauczycielką pilates, uprawia jogę, była także tancerką salsy i tłumaczką.

 

 

 

Program VI Maat Festival „Israel Now”

TRAILER

Strona festiwalu

 

VI MAAT FESTIVAL, ISRAEL NOW!’ 2014 idea, koncept: Tomasz Bazan (kurator programu) / multimedia/video: Patrycja Płanik / korespondent Izraelski i koordynacja międzynarodowa: Ewa Szubstarska / rezydenci programu: Daphna Horenczyk, Lilach Livne, Andrea Costanzo Martini, Adi Weinberg, Michael Getman, Talia De Vries oraz Piotr Trojan / produkcja: Maria Sapeta / technika: Maciej Połynko, Karol Rębisz / współpraca: Barbara Szymańska, Małgorzata Drozd / program kuratorski Tomasza Bazana ‘Maat Festival’ zrealizowany ze środków: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, Centrum Kultury w Lublinie Miejskiej Instytucji Kultury oraz Teatru Maat Projekt.

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close