Wersja do druku

Udostępnij

MAAT Festival od tego roku zostaje połączony z festiwalem „Konfrontacje Teatralne” w Lublinie (15-22 października 2011) jako nurt kuratorski prowadzony przez Tomasza Bazana. Jednocześnie wpisuje się on w tradycję Konfrontacji –−poszukiwań awangardy, pracy laboratoryjnej i konfrontowania wielu różnorodnych zjawisk w sztuce najnowszej. MAAT Festival umieszczony został obok głównych wydarzeń festiwalowych, uzupełniając je i przynosząc szerszą perspektywę na to, co można dzisiaj nazwać szeroko pojętą „performatyką”. Połączenie tych dwóch obszarów ekspresji – „słowa” i „ciała” – odnosi nas do tego, co utracone i co odnosi się do kultury greckiej; do ich jedności w konstruowaniu wypowiedzi artystycznej, stawiających pytania o sztukę współczesną, jej sens i zakres działania.

Edycja „Peryferie ciała” nawiązuje do nazw poprzednich edycji MAAT Festivalu („Formy prowadzenia ciała”, „Przestrzeń ciała”) i jest ich kontynuacją. Jak dotąd organizatorzy starali się ukazać inny wymiar tańca. W przyszłości nurt „MAAT Festival na Konfrontacje” rozwijał będzie idee łączenia i konfrontacji artystów sztuki tańca ze zjawiskami sztuki najnowszej, produkując solowe spektakle oparte na bezpośrednim dialogu z otoczeniem – w tym: z Lublinem.

Podczas festiwalu wystąpią polscy artyści tańca i ruchu, tj. Mikołaj Mikołajczyk Tryptyk: Waiting, Z tobą chcę oglądać świat, Plaisir d’amour), Barbara Bujakowska i Marcin Janus (3-Dance), Grupa Koncentrat (solo Rafała Dziemidoka Królik, śmierć i konkurs ujeżdżania), Good Girl Killer (duet Magdaleny Jędry i Anny Steller Have a nice hell oraz Delia – duet Anny Steller i Jacka Krawczyka). Do estetyki buto nawiąże spektakl Sylwii Hanff Arya, a jego intrygujące połączenie z tańcem współczesnym zaproponuje Irena Lipińska w DNACE (spektakl przygotowany w ramach Solo Projekt 2011 w Starym Browarze w Poznaniu). Większość z tych przedstawień prezentowana była m.in. w ramach dwóch edycji Polskiej Platformy Tańca w Poznaniu, jako najciekawsze polskie prace taneczne i choreograficzne w ciągu ostatnich lat.

Swoje najnowsze solo November (realizacja w ramach projektu Rezydencja/Premiera w gdańskim Klubie „Żak”, pod opieką Wojciecha Mochnieja)pokaże również Justyna Jasłowska, związana z Teatrem Maat Projekt, a od pewnego czasu przygotowująca swoje autorskie prace. Podczas „Peryferii ciała” odbędzie się także premiera najnowszego przestawienia Teatru Maat – Święto wiosny z udziałem Tomasza Bazana i Mikołaja Mikołajczyka.

Festiwal dopełnia pokazy spektakli spoza nurtu tanecznego, czerpiące jednak z możliwości ekspresji ciała, tj. Wyjście awaryjne Anny Dąbrowskiej związanej z Gardzienicami, Ady Kabzy z Teatru i Fundacji Marebito w Warszawie oraz Karoliny Szafranowskiej-Sienkiewcz oraz Osama bohater ze stołecznego Teatru IMKA w reżyserii Jacka Poniedziałka.

Program zainaugurujeŚwięto wiosnyMikołajczyka i Bazana. Z najsłynniejszego chyba baletu w historii został wydestylowany jeden wątek – sytuacja ofiarowania, gdzie ofiarowaną zastąpiono dwoma ofiarowanymi. Być może ta dwójka to ofiarowani albo ofiarujący – granica jest płynna i trudno uchwytna. Motyw oczekiwania wiąże się z inspiracjąCzekając na GodotaSamuela Becketta, gdzie każda próba ofiarowania staje się chybiona wobec faktu, że to, na co się czeka, pragnie, walczy „i tak nie nadejdzie” – tutaj zaznacza się dramatŚwięta wiosnyMikołajczyka i Bazana. Powtarzalność, która interesowała Becketta − upatrującego jej w mechanizmie rządzącym światem – przeniesiona została w przestrzeń wydarzenia, którą symbolicznie wyznacza 12 kanap. Zaskakujące spotkanie dwóch jednych z najbardziej utalentowanych i oryginalnych tancerzy na scenie niesie w sobie mieszankę techniki tanecznej, doświadczenia i kreacji.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close