Wersja do druku

Udostępnij

Podczas Nocy Kultury 20 Lubelski Teatr Tańca gości tancerzy projektu Yanka Rudzka. Gesty i tropy. W sobotę 3 czerwca o godz. 21.00 tancerze z Brazylii zaprezentują w Centrum Kultury w Lublinie (Sala Widowiskowa, ul. Peowiaków 12) swoje solowe prace utrzymane w technice tańca współczesnego, ale wykorzystujące także elementy rodzimej kultury tanecznej, jak samba czy capoeira:

Neemias Santana: The Gaze from Abyss
Sinha Guimarães: Arvorar
Marcelo Galvão: My body is made of samba
Anderson Danttas / drague queen Dandara: Dandara ByOnce

 

Spektakle dla widzów od 16. roku życia.

 

W dniach 3-4 czerwca jako wydarzenie towarzyszące pokazom ich solowych prac wszyscy artyści poprowadzą także w Lublinie warsztaty taneczne.

Więcej informacji

 

W dniach 8-11 czerwca w  ramach projektu Yanka Rudzka. Gesty i tropy Stary Browar Nowy Taniec w Poznaniu wspólnie z ETHNOPORT Poznań zapraszają na cykl tanecznych spotkań Fajfy u Yanki , które poprowadzą Ci sami artyści, wraz z  artystami z Polski (Piotr Zgorzelski, Bogumiła Zgorzelska) i Stanów Zjednoczonych (Hadar Ahuvia). Spotkania otwarte są dla wszystkich chętnych i obejmą mazurki, sambę  oraz izraelskie tańce ludowe.

 Koszt: fajf (5 zł).

Więcej informacji

 

 

O spektaklach 3 czerwca  i brazylijskich artystach:

 

LUBLIN

 

Neemias Santana jest brazylijskim tancerzem, choreografem i pedagogiem pracującym w Salvador da Bahia. Ukończył Wydział Tańca na Federal University of Bahia (UFBA). Od 2013 roku współpracuje z tancerzami, choreografami i producentami, którzy funkcjonują pod wspólną nazwą Nii/Colaboratório. Wspólnie z tym kolektywem rozwinął laboratorium tańca, zajmujace się płynnością ruchu, filozofią i kinematograficznymi dramaturgiami.

 

The Gaze from Abyss (Spojrzenie z otchłani)

// work in progress // Esej o strachu i pustce

 

*

 

Sinha Guimarães  – tancerka i badaczka z Bahia (Camaçari). Ukończyła Wydział Tańca na Federal University of Bahia (UFBA), dyrektorka i choreografka the Sinha Guimarães Contemporary Dance Company. Rozwinęła swoją własną metodę dramaturgii ruchu.

 

Arvorar

Arvorar dotyczy psychologicznego doświadczania osoby będącej interpretatorem. Zaczyna od teorii autosabotażu, badającej zmiany w postrzeganiu ciała oraz przestrzeni, zmiany występujące pomiędzy tym, co widoczne a niewidoczne oraz pomyłki za pomocą których, będąc tego świadomymi lub nie, działamy na własną niekorzyść. W czasie trwania spektaklu artystka zaprzecza samej sobie, tańcząc pomiędzy gałęziami, które reprezentują zmianę pór roku.

 

 

Choreografia: Sinha Guimarães

Kostiumy: Amanda Rocha

Prowadzenie artystyczne: Ludmila Pimentel

 

*

 

Anderson Danttas jest tancerzem, który ukończył  Bahia State Cultural Foundation (FUNCEB). Pracuje również jako aktor w teatrze integracyjnym „A Outra Companhia de teatro” oraz jako producent wydarzeń artystycznych. Od 2016 występuje jako drag queen o pseudonimie Dandara ByOnce, podejmując zagadnienia płci, rasy oraz ich reprezentacji. 

 

 

Dandara ByOnce

Czerń – Drag – Człowiek. Dandara ByOnce używa scenicznych działań performatywnych, aby unaocznić dyskurs czarnego dziedzictwa oraz afirmację jego społecznej pozycji. Reprezentacja w ciele i duchu!

 

 

*

Marcelo Galvão – ukończył Wydział Tańca na Federal University of Bahia (UFBA). Obecnie pracuje nad artystycznym i akademickim rozwojem prac opartych na tańcu towarzyskim oraz jego kompozycji w odniesieniu do tańca współczesnego.

 

My body is made of samba (Moja ciało składa się z samby)

 

Samba wydarza się w ciałach, tych które ją tańczą, nie ma dobrej, ani złej wersji samby. Sambę tańczy się całym ciałem.

Praca przedstawia paradoks różnorodnych sposobów tańczenia samby. Oparta jest na badaniach nad Samba de Gafieira (sambą tańczoną w parach) oraz wpływami muzycznymi tańców afrykańskich, jakie można w niej odnaleźć.

 

 

Bezpłatne wejściówki do pobrania w kasie CK w dniach 1-2 czerwca w godzinach 10.00-19.00.

 

***

 

 

***

Yanka Rudzka w latach 50. XX wieku prowadziła pionierską edukację taneczną w Brazylii i zrewolucjonizowała tamtejszą sztukę tańca współczesnego.  W projekcie stawiane są istotne pytania o znaczenie kultury tradycyjnej dla współczesnej sztuki. W Lublinie będzie można zobaczyć fuzję tych kulturowych rozważań.

 

 

Lubelskie pokaz tancerzy z Brazylii i prowadzone przez nich warsztaty odbywają się we współpracy z Art Stations Foundation w Poznaniu i wsparciu Instytutu A.Mickiewicza / culture.pl oraz Fundo de cultura de Bahia.

 

Brazylijska Noc Tańca 2017, logotypy (miniaturka)

 

POZNAŃ

 

Yanka Rudzka. Gesty i tropy to polska odsłona i kontynuacja zainicjowanego w 2016 roku  w Salwadorze de Bahia projektu poświęconego Yance Rudzkiej – wybitnej, a dotąd u nas nieznanej choreografce, która w latach 50. XX wieku poprowadziła pionierską w Brazylii edukację taneczną i  zrewolucjonizowała tamtejszą sztukę tańca współczesnego. Projekt przybliża polskiej publiczności życie i twórczość artystki i podążając śladami jej fascynacji kulturą tradycyjną stawia istotne pytania o możliwe znaczenie tej kultury dla współczesnej sztuki i praktyki choreograficznej.

 

W ramach projektu w początkach czerwca Stary Browar Nowy Taniec zaprosił publiczność na intensywne warsztaty tańców tradycyjnych (brazylijskiej samby, polskiego oberka i mazurka oraz tańców izraelskich) pamiętając o tym, że są  to praktyki z natury swojej  grupowe, jednoczące nas  niezależnie od przekonań, narodowości czy umiejętności, i mające niezwykle istotną  (zwłaszcza dla naszych czasów) moc kreowania WSPÓLNOTY.  

 

W ramach festiwalowego finału projektu po raz pierwszy w Polsce zostanie zaprezentowany spektakl ZACZYN – efekt rezydencji twórczej, która w 2016 roku połączyła polskich i brazylijskich tancerzy. Spektakl głównym swym tematem uczynił  przede wszystkim moment spotkania w praktyce tanecznej opartej na analizie i inspiracjach kulturą tradycyjną obu krajów, a jego twórczą zasadą była wymiana doświadczeń,  partnerstwo i dialog. Stał się tym samym powtórzeniem gestu Yanki Rudzkiej (jej podróży do Brazylii i dzielenia się taneczną wiedzą przy jednoczesnym zainteresowaniu lokalną kulturą Bahia) i umożliwił praktyczną wymianę doświadczeń i poszukiwanie miejsc wspólnych, oraz inspirujących różnic dzielących oba taneczne światy.

Więcej informacji o spektaklu

 

Program zwieńczy dwudniowe sympozjum kontynuujące zainicjowane w 2016 roku  badania wokół Yanki Rudzkiej. Podczas wykładów i paneli dyskusyjnych wraz z gośćmi  z Brazylii przybliżymy polskiej publiczności postać nieznanej dotąd w Polsce artystki, symbolicznie sprowadzając ją do domu. Podążając śladami jej artystycznych gestów, organizatorzy postawią także istotne pytania o możliwe inspiracje i znaczenie kultury tradycyjnej dla dzisiejszych twórców.  Jednocześnie,  biorąc za punkt wyjścia pracę nad Zaczynem, podejmiemy także problematyczne kwestie kulturowych zapożyczeń i zawłaszczeń, dla których bardzo ciekawą ilustracją będzie wieńczący projekt spektakl Everything you have is yours amerykańskiej artystki Hadar Ahuvia, przyglądającej się krytycznie izraelskim tańcom ludowym.

Więcej informacji o spektaklu

 

Yanka Rudzka. Gesty i tropy: Zaczyn, belka logo (miniaturka)

 

 

 

Yanka Rudzka. Gesty i tropy: sympozjum, belka logo (miniaturka)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close