
Fot. z materiałów Teatru Maat.
Już dziś w Lublinie w ramach Maat Festivalu/Konfrontacji Teatralnych premiera spektaklu OrlandoTeatru Maat Projekt (godz. 22.15, Warsztaty Kultury, ul. Popiełuszki 15). Przedstawienie inspirowane jest niezwykłą biografia fikcyjnej postaci, która na początku słynnej powieści Virginii Woolf jest szesnastoletnim arystokratycznym młodzieńcem z czasów elżbietańskich, a na końcu (w roku 1928) – trzydziestosześcioletnią poetką. Jego przemiana z mężczyzny w kobietę dokonuje się z dnia na dzień i nie ma wpływu na poczucie tożsamości: zachowuje pamięć o swojej przeszłości i nadal pozostaje tą samą osobą. Przez ponad 300 lat pisze wciąż ten sam poemat, za który w końcu dostaje nagrodę literacką.Orlandotraktuje o dwoistości ludzkiej natury, o androgynizmie i biseksualności oraz kulturowych uwarunkowaniach i społecznych rolach przypisywanych i narzucanych obu płciom. Ma bez wątpienia wydźwięk feministyczny, ale jest nie tylko powieścią „genderową” – staje się traktatem o próbie uzyskania wolności.
W spektaklu oprócz Tomasza Bazana, który odpowiada za reżyserię i choreografię, występują: Jacek Poniedziałek, Natalia Kalita i Piotr Trojan. Premierowe przedstawienie poprzedzi pokaz filmu dokumentującego proces pray artystów na Orlandem (Warsztaty Kultury, godz. 21.30).
Rekluz, rekluza – zakonnik lub zakonnica zobowiązujący się do nieopuszczania własnej celi i niekontaktowania się z innymi zakonnikami. Skrajnym rodzajem rekluzji było zamurowanie w celi aż do śmierci. W monastycyzmie prawosławnym analogiczna forma umartwienia się nosi nazwę zatworniczestwa (dosłownie 'zabarykadować się’).
„(…) jaki czuję smak? Smak ziół. Słyszę pasterskie dzwonki. Widzę góry. Turcja? Indie? Persja?” Orlando Virginia Woolf
„1: w moim śnie spotykam ciebie; 2: w moim śnie też spotykam siebie; 1: a mnie; 2: ciebie nie;” O Szczepan Orłowski
ORLANDO na podstawie dramatu '0′ Szczepana Orłowskiego oraz 'ORLANDO’ Virginii Woolf, reżyseria i choreografia: Tomasz Bazan, dramaturgia: Szczepan Orłowski, scenografia: Małgorzata Szczęśniak, muzyka: Justyna Wasilewska, kostiumy, grafika, video: Patrycja Płanik, współpraca: Monika Kotecka, realizacja spektaklu: Maciej Połynko, wykonanie scenografii, współpraca: NORDYK, asystent reżysera: Alicja Radkowska, obsada: Jacek Poniedziałek, Tomasz Bazan, Natalia Kalita, Piotr Trojan, produkcja: R=Teatr Maat Projekt, Centrum Kultury w Lublinie, Teatra Dramatyczny m.st. Warszawy im. G.Holoubka, Wyższa Szkoła Psychologii społecznej Warszawa, EEA GRANTS, Proscen Norway