
Na zdjęciu: Talia de Vries. Fot. Patrycja Płanik.
W niedzielę 7 grudnia, trzeciego dnia VI edycji Maat Festival „Israel Now”, o godz. 18.00 swoją pracę pokaże kolejna festiwalowa rezydentka, Talia de Vries. Solowe przedstawienie artystki Figures (Postaci) podejmuje temat relacji pomiędzy ruchem a bezruchem. Artystka sięga po obrazy z jej przeszłości, jak również przeszłości jej rodziny; wspomnień zamrożonych w czasie. Wcielając się w postaci wyłaniające się z tych wspomnień, konfrontuje się z ich bezruchem, by uczynić je realnymi. Zamrożone w czasie wspomnienia przeradzają się w trwające obecnie momenty, które istnieją w przestrzeni pomiędzy przeszłością a teraźniejszością. O godz. 20.00 organizatorzy festiwalu zaprezentują spektakl Bastion autorstwa Tomasza Bazana, Tomasza Fabiańskiego, Patrycji Płanik i Enzo Abe: „ Powrót do kultury staje się nieosiągalnym, ludzkim marzeniem. Artyści są wyjątkowym i niezwykle rzadkim dobrem. W obliczu końca tworzy się nowy system i powstają nowe wartości. Daniel i Super Adam – rzemieślnik culture regime – spotykają się na styku dróg i tworzą manifest nowego. Pojawiają się w jednym pojemniku emanacje Béjarta, Bausch, Niżyńskiego”.
Pomiędzy przedstawieniami, o godz. 19.00 film dokumentalny Patrycji Płanik i Tomasza Bazana Days for dancing, powstały podczas realizacji projektu pod tym samym tytułem. Wszystkie wydarzenia odbywają się w Centrum Kultury w Lublinie – WSTĘP WOLNY.
Informacje o poszczególnych wydarzeniach i artystach:
Talia de Vries: Figures
Choreografia i interpretacja: Talia de Vries
Konsultant dramaturgiczny: Johann Nöhles
Podziękowania: Maya Michaeli, Michal Heiman, Ari Teperberg i Dan Weinstein
TALIA DE VRIES – tancerka, absolwentka CDNC d’Angers. Od czasu ukończenia studiów w 2011 roku pracowała i współpracowała z wieloma artystami, takimi jak Emmanuelle Huynh, Tami Lebovitz, Ido Feder, Shir Hacham, David Marques, Johann Nohles, Mathilde Rance, Hugit Rubinstien oraz Tom Soloveitik. W czerwcu 2013 roku podczas Diver Festival w Tel Awiwie odbyła się premiera jej pierwszego solo pod tytułem Pyrmid. Obecnie poza pracą indywidualną współpracuje z: Ensemble Musica Nova, izraelskim zespołem muzyki eksperymentalnej i współczesnej; z instytutem Weizmanna nad projektem taneczno-naukowym prowadzonym przez byłego członka Batsheva Dance Company, Shaharem Binyamini; z samym Batsheva Dance Company, pod kierownictwem Iris Lany, pracuje nad stworzeniem archiwum zespołu. Ponadto wykłada badania nad ruchem w kampusie Bialik-Rogozin na południe od Tel Awiwu, gdzie mieszka. Solo, które prezentowane podczas Maat Festiwalu w grudniu 2014 jest drugą choreografią solową autorki, inspirowaną pisarstwem Marguerite Duras.
Patrycja Płanik, Tomasz Bazan „Days for dancing”
Patrycja Płanik, Tomasz Bazan: Days for dancing
Co pozostaje w miejscu, w którym znika artysta? Według Stephena Hawkinga sztuka jest materią, która realnie wyzwala wielopoziomowe energie w rzeczywistości i w momencie w którym zanika materia ta zapada się, tworząc grawitonową czarną dziurę – miejsce na zawsze puste i niemożliwe do wypełnienia. CZEKAM NA CIEBIE / ROZMAWIAM Z TOBĄ / TAŃCZĘ DLA CIEBIE / JESTEM Z TOBĄ najdłuższe spotkanie może trwać 24 godziny, najkrótsze 1min – w tym czasie tańczę dla odwiedzającej mnie osoby, realizując jej idee, marzenie. Wszystko odbywa się podczas jednego spotkania – w trakcie rozmowy ustalamy wspólnie ramy i regóły wzajemnego pozostawania sobą – scenariusz lokuje się w realnym, żywym procesie obecności. Ważny jest tutaj kontekst i tożsamość miejsca, które kształtuje tą medytację. Taniec – tancerz – gość – indywidualne spotkanie – reakcja – obecność – koniec.
„DAYS FOR DANCING jest niezwykłym performansem Tomasza Bazana, ukazującym wartość tańca i samego spotkania zderzonego z konceptualną sztuką. Tancerz świadomie rezygnuje z kontekstu sceny, widowni aby bez bagażu dramaturgii, narracji i krytyki dokonać aktu artystycznego i szukać realnego kontaktu z człowiekiem. Performance Tomasza Bazana jest silnie oddziałującym aktem uświadomienia sobie tego, co stanie się jeśli społeczeństwo wymaże artystę, sztukę z przestrzeni społecznej”. Maria Marick
Days for dancing
Patrycja Płanik
Taniec, choreografia: Tomasz Bazan
obsada: Tomasz Bazan, Ty
Tomasz Bazan:Bastion
. Powrót do kultury staje się nieosiągalnym, ludzkim marzeniem. Artyści są wyjątkowym i niezwykle rzadkim dobrem. W obliczu końca tworzy się nowy system i powstają nowe wartości. Daniel i Super Adam – rzemieślnik culture regime – spotykają się na styku dróg i tworzą manifest nowego. Pojawiają się w jednym pojemniku emanacje Bejarta, Bausch, Niżyńskiego. Post święto trwa. Klasyczna baletowa forma będąca podstawą kodu choreografii ulega metamorfozie. W spektaklu wykorzystano kilkunastoletnie doświadczenie w tańcu klasycznym Tomasza Fabiańskiego tancerza Polskiego Baletu Narodowego.
„Uznaliśmy, że ludzie w swoich działaniach nie są racjonalni, albo – co najmniej – tylko bywają racjonalni, co wynika zarówno z ich cech osobistych, jak i z konstrukcji świata. Jednak nie są głupi i są spragnieni wiedzy na temat swojej sytuacji i swojej przyszłości. Dlatego chętnie, chociaż bez przyjemności, wysłuchaliby tych wszystkich wiadomości sprowadzających się do prostego sformułowania: w przewidywalnej przyszłości lepiej nie będzie.”
Marcin Król, Europa w obliczu końca
reżyseria: Tomasz Bazan
choreografia i taniec: Tomasz Bazan i Tomasz Fabiański z udziałem Patrycji Płanik
dramaturgia: Enzo Abe, Tomasz Bazan
video, design: Patrycja Płanik
muzyka: Marcin Janus
realizacja, technika, instalacje: Maciej Połynko
współpraca: Karol Rębisz
produkcja: Maria Sapeta – Centrum Kultury w Lublinie – Maat Festival – Teatr Maat Projekt – Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Program VI Maat Festival „Israel Now”
VI MAAT FESTIVAL, ISRAEL NOW!’ 2014 idea, koncept: Tomasz Bazan (kurator programu) / multimedia/video: Patrycja Płanik / korespondent Izraelski i koordynacja międzynarodowa: Ewa Szubstarska / rezydenci programu: Daphna Horenczyk, Lilach Livne, Andrea Costanzo Martini, Adi Weinberg, Michael Getman, Talia De Vries oraz Piotr Trojan / produkcja: Maria Sapeta / technika: Maciej Połynko, Karol Rębisz / współpraca: Barbara Szymańska, Małgorzata Drozd / program kuratorski Tomasza Bazana ‘Maat Festival’ zrealizowany ze środków: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, Centrum Kultury w Lublinie Miejskiej Instytucji Kultury oraz Teatru Maat Projekt.