Wersja do druku

Udostępnij

Festiwal  „Konfrontacje Teatralne” od początku swojego istnienia podważają i rozsadzają ramy teatru, wyznaczając nowe sposoby myślenia o jego roli, znaczeniu i podstawowych zadaniach. Festiwal, założony 20 lat temu przez najważniejszych twórców lubelskiej awangardy teatralnej: Janusza Opryńskiego, Włodzimierza Staniewskiego i Leszka Mądzika, od początku poszukiwał innych rozwiązań i pomysłów niż te, które obowiązują w teatralnym mainstreamie, wskazując zarazem, że model teatru dramatycznego nie jest jedynym możliwym. Konfrontacje wyrastają z tradycji teatru niezależnego, awangardowego, politycznego i takiego do dzisiaj poszukują. Wychodząc z założenia, że to, co najciekawsze, dzieje się na styku granic, dziedzin i dyscyplin, uparcie podejmują próby rozszerzania formuły teatru i wskazują na obszary nieoczywiste, sytuujące się pomiędzy rozmaitymi dziedzinami sztuki. Jednocześnie pytają o odpowiedzialność twórców, podejmując przy tym kluczowy dzisiaj temat kondycji pracy artystów i pracowników sztuki oraz warunkującego je systemu produkcji sztuki.

 

Jubileuszową, XX edycję festiwalu rozpocznie pokaz spektaklu Eyala Weisera How’s the Beast? (7 października 2015, godz. 19.00 i 21.00, Centrum Kultury), powstałego we współpracy z Instytutem Goethego w Izraelu, w nawiązaniu do 50. rocznicy ustanowienia izraelsko-niemieckich relacji dyplomatycznych. Twórcy pragną badać proces normalizacji stosunków pomiędzy Izraelem, Niemcami i Polską oraz różne narracje kolektywne, które się w tych krajach wykrystalizowały od czasu II wojny światowej. Gdy uświadomili sobie fikcyjność i manipulatywność tych narracji, postanowili je zakwestionować. Chcą obnażyć to, czym były – niczym więcej niż teatrem politycznym.

 

Magdalena i Ludomir Franczak stworzyli instalację performatywną Oddychająca góra, którą będzie można oglądać w przestrzeni dawnej żydowskiej dzielnicy Lublina (8 i 9 października 2015, różne godziny). Historia przywołana zostaje tutaj w formie żywej – nie z bezpiecznego dystansu, zamykającego w gablocie świat, który zniknął i raczej nie powróci.

 

Jedną ze ścieżek programowych tegorocznego festiwalu jest nurt Klauzula przyzwoitości (Decency Clause), przygotowany wspólnie z Joanną Krakowską. W 1990 roku National Endowment for the Arts (NEA) – amerykańska agencja rządowa założona w 1965 roku w celu wspierania sztuki i kultury – odmówiła czwórce artystów wypłacenia przyznanych wcześniej grantów pod pretekstem, że ich projekty propagują nieprzyzwoite treści. Podstawą tej decyzji była przyjęta przez Kongres „klauzula przyzwoitości” zobowiązująca NEA do brania pod uwagę nie tylko względów artystycznych, lecz także obyczajowych. Za „nieprzyzwoite” w tym wypadku uznano to, co feministyczne i queerowe. Holly Hughes, jedna z bohaterek sprawy „Czwórki z NEA”, pokaże podczas festiwalu spektakl Clit Notes (15 października 2015, godz. 21.00, Centrum Kultury). Tworzony przez Lois Weaver i Peggy Shaw lesbisjki kolektyw Split Britches, który zasłynął między inymi Belle Reprieve – spektaklem opartym na Tramwaju zwanym pożądaniem Tennessee Williamsa pokaże dwa spektakle: RUFF (15-16 października, godz. 19.30, Centrum Kultury) oraz What Tammy Needs To Know About Getting Old And Having Sex (17 października, godz. 21.00, Centrum Kultury). Dołączy do nich Penny Arcade, jedna z gwiazd Andy’ego Warhola, znakomita performerka i aktywistka, która do prezentowanego w Lublinie spektaklu – B!D!F!W! (13-14 października, godz. 21.00, Centrum Kultury) zaangażuje lubelskich wykonawców.

 

Słynny belgijski zespół Needcompany zaprezentuje najnowszy spektakl Jana LauwersaBlind Poet (18 października, godz. 18.00, ACK Chatka Żaka), powstały we współpracy z kompozytorem Maartenem Seghersem. Punktem wyjścia dla twórców były drzewa genealogiczne performerów, na podstawie których powstała historia osadzona w rozmaitych narodowościach, kulturach i językach. Rozważając temat tożsamości we współczesnej Europie, Lauwers cofa się w czasie o tysiąc lat: cytuje dzieło Abu al ‘ala al Ma’arri, niewidomego arabskiego poety z przełomu X i XI wieku oraz Walladę bint al Mustakfi, jedenastowieczną poetkę z Andaluzji. Ich dzieła opisują czasy, gdy kobiety piastowały władzę, ateizm był zjawiskiem powszechnym i akceptowalnym, Paryż był jedynie małym prowincjonalnym miasteczkiem a Karol Wielki znany był jako analfabeta. Przed spektaklem zostanie pokazany film dokumentalny Any Brzezińskiej o Needcompany I want (no) reality (18 października, godz. 16.00, Centrum Kultury). Film stanowi osobistą opowieść reżyserki o potrzebie sztuki i o cenie, którą się za to płaci oraz o poszukiwaniu dawno zapomnianej tajemnicy dobrego życia.

 

Niewątpliwą gwiazdą XX edycji festiwalu będzie wystepujący już podczas Konfrontacji Xavier Le Roy, który pokaże Untitled (14 października 2015, godz. 19.30, Centrum Kultury), spektakl złożony z trzech różnych części. W każdej części twórcy usuwają przyzwyczajenia i nawyki, by relacje między widzami a aktorami mogły przestać funkcjonować w dobrze znanych ramach i zostały wspólnie wynegocjowane oraz zdefiniowane na nowo. Każda z części spektaklu skupiona jest na utracie, zniknięciu lub śmierci kluczowej postaci. Działania na scenie nie mają na celu wypełnienia tego braku, ale rekonstrukcję sytuacji z tych elementów, które nam pozostały. Zarówno występujący, jak i widzowie są więc angażowani w proces wspominania i w rozmowy, próbując w ten sposób przekształcić melancholię, poczucie utraty, smutek po śmierci w siły twórcze.

 

Szczegółowe informacje o wydarzeniach:

 

Eyal Weiser, How’s the Beast?

Magdalena i Ludomir Franczak, Oddychająca góra

Penny Arcade, B!D!F!W!

Xavier Le Roy, Untitled

Holly Hughes, Clit Notes

Split Britches, RUFF

Split Britches, What Tammy Needs To Know About Getting Old And Having Sex

Ana Brzezińska, I want (no) reality

Jan Lauwers & Needcompany, The Blind Poet

 

 ***

 

Program festiwalu

 

Więcej informacji

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close