Wersja do druku

Udostępnij

18 grudnia w siedzibie Art Stations Foundation odbyły się obrady kapituły stypendium badawczego Grażyny Kulczyk pod przewodnictwem Fundatorki. Spośród nadesłanych aplikacji na 2020 rok kapituła zdecydowała się przyznać stypendium Magdalenie Ptasznik na realizację projektu badawczego Przyszłość materii.

 

Opis projektu:

 

W kontekście kryzysu ekologicznego, niepewnej przyszłości ziemi, pytam jaką pozycję możemy zająć jako artyści, oraz jak sztuka, w szczególności choreografia, może uczestniczyć w procesie rozwijania dotyczącej go refleksji.

 

W ramach projektu badawczego Przyszłość materii eksploruję potencjał choreografii do spekulacji. Jej obszarem są ujęte w kontekście pogarszających się warunków ekologicznych, potencjalne zmiany środowiska materialnego. Zajmuje mnie, jak sztuki performatywne, wytwarzające zdarzenia skupione na ‘tu i teraz’, mogą angażować się w problematykę wymagającą rozwinięcia myślenia, które umiejscawia aktualne procesy w czasie wykraczającym poza życie jednostki, pokolenia czy gatunku.

 

Rezultaty projektu, który obejmie badanie teoretyczne (sięgnięcie do obszaru nauki (geologia czy paleontologia) i humanistyki), eksplorację sposobów, w jakie sztuka adresuje te problemy oraz rozwijanie metod podejmowania ich w pracy choreograficznej (poprzez ruch i tekst) upubliczniane będą w formie ogólnodostępnej dokumentacji (portfolio badania oraz open-source „podręcznik warsztatowy”), prezentacji projektu lub warsztatów odbywających się w Warszawie, Amsterdamie i Brukseli. Część projektu realizowana będzie w ramach pomagisterskiego programu a.pass Advanced performance and scenography studies w Brukseli.

 

 

Magdalena Ptasznik – choreografka i performerka. Rozwija praktykę artystyczną, w której uczestniczą ciało i byty poza-ludzkie. Pracuje nad rozszerzaniem możliwości ich postrzegania poprzez wzmacnianie ich obecności (aktywując ich ruch czy pracując z tekstem). Magdalena realizuje performansy autorskie m.in. surfing czy Uncannings oraz angażuje się we współprace twórcze. W tym formacie powstały spektakle Surplus (z hiszpańską choreografką i artystką wizualną Mariną Colominą) oraz Złote Demony (z Marią Stokłosą i Martą Ziółek). Swoją praktykę rozszerza pracując z reżyserami teatralnymi. Tworzyła choreografie do spektakli Anny Karasińskiej, Gosii Wdowik czy Łukasza Kosa).

 

Współzałożycielka i członkini Centrum w Ruchu, warszawskiej grupy niezależnych choreografów. Z Renatą Piotrowską i Marią Stokłosą prowadzi Kurs Choreografii Eksperymentalnej: Choreografia w Ruchu. Stypendystka MKiDN 2014, programu NRW Tanzrecherche 2013 (Niemcy), DanceWEB 2011 (ImPulsTanz, Wiedeń) i Art. Stations Foundation by Grażyna Kulczyk (Solo Projekt 2012). Absolwentka School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie i socjologii na Uniwersytecie Warszawskim. Pracuje i żyje w dwóch miastach – Amsterdamie i Warszawie.

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close