Eksperci sztuki tańca z Polski, Stanów Zjednoczonych, Brazylii, Wielkiej Brytanii i Ukrainy wezmą udział w międzynarodowej konferencji poświęconej twórczości wybitnych polskich choreografek i tancerek, które przyczyniły się do rozwoju tej dyscypliny na świecie. Wydarzenie odbędzie się 28 i 29 września 2021 roku w formule on-line i będzie okazją do podsumowania projektu Terytoria choreografii, zainicjowanego przez Instytut Adama Mickiewicza w 2017 roku i realizowanego we współpracy z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca.

Wersja do druku

Udostępnij

Program konferencji opiera się na trzech wątkach: roli kobiet w rozwoju tańca współczesnego, regionalnej i transregionalnej perspektywie opisu historii tańca europejskiego w XX wieku oraz relacji między tańcem współczesnym a tańcami narodowymi i ludowymi. Konferencja skupi się na twórczości i inspiracjach niezwykłych artystek tańca: Poli Nireńskiej, Bronisławy Niżyńskiej, Marie Rambert, Ruth Sorel i Yanki Rudzkiej. Ich osobowości artystyczne ukształtowały się w Europie Środkowo-Wschodniej i miały duży wpływ na rozwój tańca współczesnego na świecie, m.in. w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Brazylii. Konferencja będzie dostępna w języku polskim, angielskim i rosyjskim.

Podczas konferencji prelegenci będą zgłębiać tematykę polskiej awangardy tanecznej XX wieku na przykładzie twórczości kilku polskich choreografek, pionierek swoich czasów, które wpisały się na stałe w historię światowego tańca. Eksperci podejmą próbę odpowiedzi na kilka kluczowych pytań, m.in.: Czy kraje leżące pomiędzy Rosją a państwami Europy Zachodniej, silnymi politycznie i kulturowo biegunami, zdołały osiągnąć po I wojnie światowej autonomię w dziedzinie twórczości artystycznej? W jaki sposób taniec wpływał na kształtowanie się tożsamości narodowych w zmiennych realiach politycznych? Jak w poszczególnych krajach przebiegał proces nakładania się na siebie kategorii tradycji i awangardy? Jak wzajemnie uzupełniają się historie narodowe z europejską i światową historią tańca? Wreszcie: w jaki sposób w wielkie narracje historyczne można wpisać mikrohistorie i wątki biograficzne?

Podczas konferencji będzie można obejrzeć nagrania spektakli powstałych w ramach wcześniejszych edycji projektu Terytoria choreografii: Projekt Yanka Rudzka. Wielogłos w reżyserii Joanny Leśnierowskiej, Druga natura autorstwa Agaty Siniarskiej i Karoliny Grzywnowicz oraz Rambert. Tryptyk w reżyserii Joanny Czajkowskiej, Małgorzaty Dzierżon i Anny Akabali.

Bezpośrednie linki do transmisji i pokazów będą zostaną udostępnione w wydarzeniu na Facebooku: https://www.facebook.com/events/902730550602169

Projekt jest realizowany we współpracy z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close