Z przyjemnością informujemy, że od września 2024 trwa międzynarodowe tournée polskiej artystki Marty Wołowiec ze spektaklem WoW, realizowane w ramach programu Poland Dances Tournée.
Spektakl WoW został już zaprezentowany dwukrotnie w Dreźnie w Niemczech w dniach 6 i 7 września 2024, oraz 22 października w Sofii w Bułgarii, a artystów czekają kolejne prezentacje w tym roku – 1 i 2 listopada w Bazylei w Szwajcarii.
Partnerami projektu są: Projekttheater Dresden, Derida Dance Centre w Sofii oraz Verein Tanz Haus w Bazylei.
Beneficjentem programu oraz jego współorganizatorem jest: Agencja Artystyczna Alan Pakosz.
Opis spektaklu:
W czasach mroku i niepokoju zastanawiamy się nad tym, czym jest przyjemność – przyjemność w życiu, przyjemność z tańczenia czy oglądania tańca. Twórców inspiruje fenomen choreomanii – tanecznej plagi, która przez ponad dziesięć wieków pojawiała się w różnych miejscach Europy. Mania tańczenia na ulicach zgromadziła setki osób we wspólnym szalonym tańcu do wycieńczenia, do utraty przytomności, a czasem – do utraty życia. Do dziś przyczyny tych ekstatycznych ruchów kojarzone są albo z nieświadomym zażyciem psychodelików, w postaci zatrucia sporyszem, grzybem żerującym głównie na trawach i zbożach, albo z chorobą zwaną pląsawicą. Jedna z teorii podaje także, że bezustanny taniec był skutkiem załamania nerwowego, którego przyczyną miał być specyficzny czas pełen zaraz, wojen i katastrof naturalnych.
Twórcy:
Koncepcja, reżyseria, choreografia: Marta Wołowiec
Kreacja, performans: Marta Wołowiec, Tomasz Pomersbach
Dramaturgia: Janusz Orlik
Muzyka: Wojciech Kiwer
Reżyseria świateł: Klaudia Kasperska
Kostiumy: Dominik Więcek
Produkcja: Przestrzenie Sztuki – Taniec 2023, Wrocławski Teatr Pantomimy
Premiera: 20 września 2023, Centrum Sztuk Performatywnych PIEKARNIA podczas Festiwalu Przestrzenie Sztuki.
Czas trwania: ok. 60 minut
Marta Wołowiec
Performerka, choreografka, tancerka, dyplomowana instruktorka tańca. Absolwentka kulturoznawstwa oraz zarządzania kulturą i mediami na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 2018-2023 Kierowniczka Krakowskiego Centrum Choreograficznego w Nowohuckim Centrum Kultury, kuratorka i inicjatorka Krakowskiego Festiwalu Tańca.
Jako artystka występowała na scenach w Polsce, w Niemczech, Holandii, Norwegii, Szwecji, Libanie, Włoszech, Belgii, Danii, Francji i na Litwie. Autorka spektakli solowych i kolektywnych, tworzonych we współpracy z polskimi oraz zagranicznymi twórcami: WoW, Lil, Tens, Light Darkness, Guppy 13, TYTUM, Naturgemalde, Kobiety Wyspiańskiego, Hold on, spectral layers of movement. Twórczyni choreografii w spektaklach Kobieta i życie, Książę Niezłomny, Wszechświaty mojego Taty, zrealizowanych w teatrach dramatycznych. Współpracowała z KORZO Theatre (Holandia), Dancehaus piu (Włochy), Narodowym Starym Teatrem w Krakowie, Wrocławskim Teatrem Współczesnym, Teatrem Muzycznym Capitol, Instytutem Grotowskiego. Laureatka Nagrody Specjalnej w Konkursie o Nagrodę Teatralną im. Stanisława Wyspiańskiego. Prezentowała własne spektakle na festiwalach w Polsce i za granicą, w tym TANZWERKSTATT EUROPA w Monachium, New Baltic Dance Festival w Wilnie czy MILANoLTRE Festival w Mediolanie.
Uczestniczyła w międzynarodowych projektach: Crossroad – inhabiting the world, podczas którego odbyła rezydencje artystyczne w Libanie, Belgii i we Włoszech oraz iCoDaCo 2018-2020, rezydencja artystyczna w Szwecji oraz Hong Kongu.
W swoich własnych pracach choreograficznych artystka eksploruje temat energii i ruchu progresywno-transowego. Ważny jest dla niej naturalny przepływ, a także zaangażowanie widza poprzez wzajemne pobudzanie uważności ciała i umysłu. Minimalistka, poszukująca autentyczności w każdym działaniu scenicznym.
Wyróżniona w Miesięczniku „Teatr” przez Annę Królicę w podsumowaniu sezonu 2021/2022: „(…) artystką coraz wyraźniej zaznaczająca swoją obecność na polskiej scenie tańca i własny język choreograficzny jest Marta Wołowiec, poszukująca w ruchu i w niuansach, pomiędzy małymi gestami, transowym działaniem i choreografią. Intrygująca zarówno w autorskich kreacjach jak i wykonawczych partiach w spektaklach innych choreografów”.
Tomasz Pomersbach
Tancerz, instruktor tańca oraz praktyk Metody Ilana Leva. Pochodzi z Wrocławia, gdzie w studiu baletowym Operetki Dolnośląskiej rozpoczął swoją edukację taneczną. Studiował na London Contemporary Dance School, uzyskując w roku 2010 certyfikat edukacji wyższej University of Kent. W latach 2010-2013 był tancerzem Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, gdzie występował w spektaklach Ewy i Pauliny Wycichowskich, Andrzeja Adamczaka, Yossiego Berga, Ohada Naharina i Jo Strømgrena. Od roku 2013 działa jako artysta niezależny. W latach 2013-2022 był stałym członkiem zespołu Pink Mama Theatre, z którym zrealizował 6 pełnometrażowych spektakli łączących teatr dramatyczny z tańcem i teatrem fizycznym (Psittacus Erithacus, Dynastia, Olimpiada, Jungle, Fashion oraz Shaved Town). Wraz z Pink Mama Theatre występował m.in. na Polskiej Platformie Tańca, festiwalu Dance Days Chania w Grecji oraz Fringe Festival w Edynburgu.
Ponadto, współpracował z następującymi twórczyniami i twórcami: Rosalind Crisp, Sjoerd Vreugdenhil, Loredana Parella oraz Maciej Kuźmiński. Stale poszukuje nowych dróg rozwoju jako tancerz i ruchowiec. Uczestniczył w wielu szkoleniach i warsztatach w Polsce (Międzynarodowe Warsztaty Tańca w Bytomiu, Międzynarodowe Warsztaty Tańca Jazzowego w Kielcach, Ogólnopolskie Warsztaty Tańca Współczesnego w Połczynie Zdroju) i zagranicą (m.in. Gaga Intensive oraz Hofesh Sechter Intensive). Jako instruktor tańca i ruchu prowadził warsztaty w ramach Festiwalu Tańca Współczesnego SPACER w Krakowie oraz wrocławskiego Festiwalu Cyrkulacje, jak również wykładał taniec na uczelni Institut za Umetnicku Igru w Belgradzie. W ostatnich latach aktywny również jako praktyk i wielki entuzjasta Metody Ilana Leva, której jest jednym z niewielu polskich praktyków (ukończył pierwszy kurs metody poza granicami Izraela).
więcej informacji: www.martawolowiec.com/wow